Runebergin tortut raakaversiona

Haluaisitko tehdä tänä vuonna runebergit vähän perinteistä poiketen? Mielenkiintoiset, terveelliset ja niin herkulliset raaka runebergin tortut syntyvät ravintorikkaista aineksista. Vieläpä helposti ja nopeasti. Yksi reseptin parhaita puolia on sen muokattavuus. Itse käytin reseptissä pekaanipähkinöitä ja auringonkukansiemeniä, mutta mitkä tahansa pähkinät liotettuina käyvät. Taatelitkin voit vaihtaa vaikka kuivattuihin viikunoihin. Käytä ihmeessä kaapin perälle jääneet ylijäämäpussit, niin kuin Fredrikakin teki aikoinaan piparkakunmurujensa kanssa.

runeberg.jpg

Raaka-runebergit

7 pientä tai 5 keskikoikoista

  • 1.5 dl pekaanipähkinöitä (muutaman tunnin liotettuina)
  • 1.5 dl auringonkukansiemeniä (yön yli liotettuina)   
  • 3/4 dl kookos- tai mantelijauhoja
  • n. 10 taatelia, kivet poistettuina
  • 2 tl ceylonkanelia
  • 2 tl kardemummaa
  • 1 tl neilikkaa
  • 1 tl inkivääriä
  • ripaus muskottipähkinää tai vaikkapa pomeranssinkuorta
  • ripaus suolaa
  • muutama rkl vettä (niin että saat muotoiltavan taikinan)
  • 5 karvasta aprikoosin siementä raastettuna* (tai karvasmanteleita/karvasmanteliöljyä)
  • halutessasi jotain superfoodia esimerkiksi: camu camu-jauhetta, lucumaa, tocoa, carobia…  

Laita ainekset tehosekoittimeen ja työstä massaksi. Lisää vesi ja jatka työstämistä. Rullaa taikinasta tanko ja jaa se sopivan kokoisiin osiin, muotoile palat tortuiksi. Koristele hillolla ja pursota reunoille kuorrutetta.

*Suositusannos 1 kpl päivässä, joten jos käytät näitä, älä syö kaikkia torttuja samana päivänä

Raakahillo

  • 1.5 dl kotimaisia pakastevadelmia
  • 1 tl- 1rkl luomuhunajaa tai esim. vaahterasiirappia
  • n. 1.5 rkl chiasiemeniä
  • muutama tippa limeä tai sitruunaa
  • ripaus vaniljajauhetta

Sulata vadelmat ja murskaa ne haarukalla. Sekoita keitetyssä lasipurkissa kaikki ainekset ja anna hillon tekeytyä vuorokausi. 

Valkoinen kuorrute

  • liotettuja cashewpähkinöitä
  • 1/2 dl vettä
  • vaniljajauhetta
  • hunajaa, steviaa, vaahterasiirappia tms.

Sekoita ainekset mahd. sileäksi tehosekoittimella.

ra.jpg

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli

Muutama tipsi Tallinnaan

 

Hyvää jo alkanutta vuotta 2017! 

Käytiin perheen kanssa taas muutaman yön lomalla Tallinnassa, ja ajattelin jakaa muutaman ruokapaikkavinkin. Niitähän riittää vaikka kuinka paljon, joten voisinkin tehdä joskus blogiini listauksen parhaista. Nyt kuitenkin tämän matkan tähdet:

Kaks kokka

Mahtava ravintola lähellä kämppäämme. Kaks kokassa kaikki tuntuu olevan kohdallaan: ammattimainen ja lämmin palvelu, sitkeä spelttileipä, taivaalliset kala-annokset (myös isän ja Ollin lammas oli kuulemma erinomaista) ja tasokkaat jälkiruuat. Alkuun jaoimme kokin alkupalatarjottimen joka oli täydellinen. Se sisälsi muun muassa, kuivattua kalaa, silliä, vuohenjuustoa, mummo-tyylisiä kurkkuja, charcuterieita, perunasipsejä.

a.jpg

 

Kohvik August

Augustin rennon tyylikäs tunnelma on kotoisa. Herkullista aamupalaa saa kokopäivän, mutta myös ruoka-annokset ovat kokeilemisen arvoisia. Vitriinistä tarjoillaan erilaisia kakkuja, mutta suosittelen maistamaan superfood-palloja. Niistä spiruliinalla maustettu on suosikkini. 

chia.jpg

Superfood-chiavanukas oli yllättävän kevyt ja raikas aamupala. Marimekko-mukissa lymyää ihanaa v60-kahvia. 

Sfäär

Oi Sfäär! Sinne on pakko päästä aina. Aamupala, lounas, kahvittelu, dinneri tai brunssi kaikki hoituu tyylikkäästi Sfäärissä. Ruoka on tasokasta ja vegevaihtoehtojakin löytyy. Ravintolan yhteydessä on putiikki, josta saa todella tyylikkäitä vaatteita monilta suosikkimerkeiltäni. Myös siustus on sfäärissä (tietenkin) kohdallaan.

sfäär.jpg

Nop

Kauniin Kadriorgin puiston laidalla on mukava Nop, josta aiemmin vinkkasin instagramissa. Se on kahvilan ja luomupuodin yhdistelmä, josta saa tosi hyvää ja terveellistä aamupalaa ja ruokaa. Lista on tosi kattava. Aina löytyy jotain uutta maisteltavaa. Erityisen hyviä olivat -jo listalta poistuneet- riisikakut suklaahumuksella ja marjoilla. Viihtyisä sisäpiha on auki kesäisin. 

nop.jpg

 

Renard Coffeeshop

Unelmakahvila, niille jotka osaavat arvostaa huolella valmistettua, laadukasta kahvia. Myynnissä on myös muutamia laadukkaita välineitä mm. v60 -kahvin valmistamiseen. Paikka, sen tunnelma ja sisustus on ehdottomasti nähtävä omin silmin.

c.jpg

 

Kukeke

Yksi luottopaikoistani Kalamajassa. Lounas on aina maukasta ja aamupalaakin tarjoillaan vegevaihtoehtojen kera. Kannattaa testata myös kakkuja, vitriinistä löytyy raakaversio (ainakin toisinaan)!

Noa

Pienen automatkan päässä Piritan suunnalla on myös hyvä ravintola Noa. Se olikin meille kokonaan uusi tuttavuus, jonka löysin netistä googlailemalla. Alkuun söin pieniä kasvistacoja, jotka olivat ihan jees. Myös isän skagenpurilaiset näyttivät meheviltä. Pääannokseni paistettu turska oli suussasulavaa ja leväjauhe toi siihen kivan lisän. Vuohenjuustokakkukin oli tasokasta, jäin tosin haaveilemaan Ollin höyryävästä jäätelö-mansikkaunelmasta. Paikkana Noa on upea. Se sijaitsee nimittäin meren rannalla, ja valtavat ikkunat luovat varmaan upean näköalan. Illalla oli kuitenkin niin pimeää, että olisi kiva testata paikka myös kesällä. Kuvia en harmikseni saanut otettua. 

Harmi, kun viikonlopun aikana ehtii vain muutamaan paikkaan, vaikka suosikkeja olisi kymmenittäin. No, ensi kerralla taas uusia ja vanhoja suosikkeja testaamaan.

Koti Ruoka ja juoma Matkat