Tunnelmallisen hetken paahdetut kastanjat

kastanjat.jpg

Ennen inhosin marraskuuta. Loska, pimeys ja erityisesti kylmenevät ilmat olivat masentavia. Viime vuosina  olen kuitenkin alkanut tykkäämään tästä kiireen täyttämästä ajasta. Tajusin vihdoin, että koleat, synkät illat = tunnelmalliset hetket kynttilän valossa. Joulukin lähestyy, ja sen odotushan on vuoden ihaninta aikaa! Marraskuu on siis yksi parhaista kuukausista -ainakin tympeään tammikuuhun verrattuna.

Oman loppusyksyni jokaiseen viikonloppuun kuuluvat ehdottomasti illanvietot hyvän ruuan ja juoman sekä jouluisten herkkujen parissa. Eilen leivoin illaksi hyvää, siemenistä leipää ja tein saksukaa. Haastoin itseni kokeilemaan myös jotain uutta. Päätin paahtaa kastanjoita. Nämä pienet, ruskeat herkkupalat houkuttelivat minua nostalgisuudellaan. Ne ovat aina tuoneet mieleeni kuvan iloisesta ja tuoksuvasta keski-euroopplaisesta joulutorista, jossa pienenä ajelin karusellissa ja maistelin isoja pipareita ja brezeleitä. Kastanjoita en ollut ennen edes maistanut, vaikka minä ja pikkuveljeni kerättiinkin niitä ahkerasti, kun asuimme Frankfurtissa, reilu kymmenen vuotta sitten.

Suomessa kastanjat ovat, harmi kyllä, aika vähän käytettyjä, mutta muun muassa ranskalaiseen joulunaikaan ne kuuluvat erottamattomasti. Siellä niitä käytetään muutenkin monipuolisesti erilaisiin ruokiin, soseisiin ja makeisiin leivonnaisiin. Korsikalla niistä jauhetaan jopa jauhoja ja pannaan olutta. 

 

Paahdetut kastanjat olivat juuri sellaisia, kuin odotinkin; hieman makeita ja sopivan pehmeitä.

Paahdetut kastanjat

  • kastanjoita
  • karkeaa merisuolaa
  • tarjoiluun: sitruunalla ja timjamilla maustettua voita

Huuhtele kastanjat. Tee kuoriin ristiviillot, jotta ne eivät räjähtelisi uunissa. (Varo liukkaalla kuorella lipsuvaa veistä.) Asettele kastanjat uunipellille, suolapedille. Paahda 200 asteisessa uunissa noin 20 minuuttia. Kuori lämpiminä ja nauti höyryävän juoman kanssa.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli

Kirjavinkki joulun odotukseen: Leila Lindholmin Sweet Christmas

Tein pari viikkoa sitten syyslomalla paljon (ehkä vähän liikaakin) ihania vaate- ja kirjalöytöjä Tallinnassa ja Tukholmassa. Mukaani tarttui mm. Leila Lindholmin uusin kirja…. , jonka löysin Leila’s General storesta. Ehdoton käyntikohde kaikille ruuanlaitosta innostuneille! Kyseinen kirja on toki ruotsinkielinen, mutta tuskimpa se suomeksi ennen joulua ehtii ilmestyä. Viime keväänä ostin Lindholmin edellisen kirjan The Fresh Foodien samaisesta kaupasta ja se suomennettiin  vasta äskettäin. Saanpahan ainakin treenattua kielitaitojani reseptejä selaillessa. Minkälainen ostokseni sitten oli? Monet reseptit houkuttelevat leipomaan ja suunnittelemaan pikkujouluja perheen tai kavereiden kesken. Tyylikkät ja tunnelmalliset kuvat inspiroivat ja saattelevat joulutunnelmaan. Valitettavasti useat herkut ovat kuitenkin melkoisia sokeripommeja verrattuna The Fresh Foodien raikkaisiin makuihin. Onneksi muutama aukeama kirjan lopussa esittelee sokerittomia raakaherkkuja. Niistä aloitinkin kokeiluni onnistuneesti. Tosin kuuluhan jouluun ja sen odotukseen myös piparkakut ja muut perinteiset herkut. 

le1.jpg

Tässä yksi kirjan mielenkiintoisimmista resepteistä:

Clean eating ”tryffelit”

Ainekset

  • 250 g kivettömiä taateleita
  • 200 g suolattomia cashewpähkinöitä
  • 2 hyppysellistä sormisuolaa
  • 1/2 dl paahdettuja seesaminsiemeniä
  • 300 g tummaa suklaata, 70%

1. Sekoita taatelit cashewpähkinät ja sormisuola massaksi blenderissä (käytin sauvasekoittimen silppuriosaa). Paahda seesaminsiemenet kuivalla pannulla. Sekoita ne massan joukkoon.

2. Hienonna suklaa ja sulata 100 g vesihauteessa (kulhossa kieuvan veen yllä). Siirrä kulho pois vesihauteesta ja lisää loput suklaat, anna sulaa.

3. Pyörittele pähkinämassa palloiksi ja kasta pallot suklaaseen. Anna kuivua leivinristikolla, jonka alla on leivinpaperi. Säilytä rasiassa, jääkaapissa.

 Suosittelen lisäämään joukkoon myös jouluisia mausteita; kanelia, neilikkaa inkivääriä, kaardemummaa…

 

P.S. Kävin viime lauantaina viettämässä veljen ja isän kanssa isänpäivää Ondan perulaisella brunssilla ja ihanaa oli! Suosittelen testaamaan vielä kun voi, Onda on nimittäin tulevan remontin takia auki enää joulukuun loppuun. Toivottavasti ehdin kokeilemaan vielä kehuttua lounasta ja raakakakkuja. 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Kirjat