Pysäkillä syömässä

kuva2.jpg

Tallinnan Kalamaja on täynnä rentoja, tyylikkäitä ja edullisia ruokapaikkoja. Niiden annokset ovat herkullisia ja usein todella kauniisti aseteltuja. Lisäksi kasvisvaihtoehtoja on tarjolla runsaasti. Uusia ravintoloita ja kahviloita avautuu ripeään tahtiin samalla kun yhä useammat paikalliset ja turistit löytävät Telliskiven korttelin. Monipuolisen ravintolatarjonnan lisäksi Kalamaja tarjoaa pieniä sisustusputiikkeja ja designkauppoja. Viikonloppuna löysimme kaverini kanssa Kalamajasta uuden helmen: Peatus-ravintolan (suomeksi Pysäkki), jonka terassia vielä muutama viikko sitten rakennettiin. Peatus on rakennettu kahdesta vanhasta junanvaunusta ja sen ruokalista koostuu monipuolisista, nostalgisista annoksista. Sisustus on yksinkertaisen tyylikäs ja viihtyisä. Se henkii vanhaa junatunnelmaa, mutta on samalla moderni.

nimetön (2).png

kuva.jpg

Lämmin kasvissalaatti oli maukasta ja pehmeää.

kuva4.jpg

Rapeassa kanasalaatissa oli maut kohdallaan.

kuva5.jpg

Aavistuksen tuliset nyhtöpossutortillat maistuivat herkullisilta yrtteineen. 

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Perjantai-illan parsakeitto

Rentoa perjantai-iltaa kaikille!

Suunnittelen valmistamani  ateriat tarkkaan, yleensä jo edellisenä päivänä. Pyrin kai näin välttämään stresssiä ja helpottamaan kauppareissuja. Valitsen raaka-aineet, etsin reseptit ja mietin aikataulun suhteellisen huolellisesti. Silti aina jotain unohtuu, ja viimehetkellä juoksen lähikauppaan metsästämään puuttuvaa ainesosaa.

Tänään tein kuitenkin poikkeuksen. Viikonlopun ruokaostokset oli jo hankittu ja ateriat suunniteltu valmiiksi. Sitten, yhtäkkiä minun alkoi tehdä mieli parsakeittoa. Outoa vain on se, etten edes ollut ennen maistanut kyseistä ruokalajia. Kuvittelin keiton pehmeäksi ja vähän mauttomaksi soseeksi. Etsin netistä erilaisia reseptejä ja kiinnostuin lisää. Tätä on testattava! Kävin hakemassa parsanipun ja ryhdyin keittelemään samettista sosekeittoa.

Lopputulos oli yllättävä, sillä keitto oli paljon parempaa kuin olin kuvitellut. Se maistui speltti-saksanpähkinäleivän kanssa lähes täydelliseltä.

parsakeitto.jpg

Parhaat makunautinnot syntyvät usein hetken mielijohteista!

 

Keväinen parsakeitto valkoisista parsoista (n. 4-5 annosta)

  • nippu (500g) valkoista parsaa
  • 4 dl vettä
  • ripaus (ruoko)sokeria
  • ripaus suolaa
  • 2 pientä sipulia
  • 2-3 valkosipulin kynttä
  • oliiviöljyä
  • n. puolen sitruunan mehu
  • loraus (n.2dl) kaurakermaa tai luomukuohukermaa
  • tuoreita yrttejä esim. lehtipersiljaa

Huuhtele ja kuori parsat. Leikka puumainen pää pois. Keitä kuorista ja parsanpäistä veden, suolan ja sokerin kanssa liemi (n 10 min). Siivilöi liemi. Hienonna sipulit ja valkosipulit. Kuullota niitä kattilassa, oliiviöljyssä miedolla lämmöllä. Lisää pilkotut parsat ja liemi. Keitä 10 min.Soseuta keitto ja lisää kerma ja sitruunan mehu. Mausta suolalla ja mustapippurilla. Kuumenna keitto ja koristele persiljalla sekä halutessasi ruiskrutongeilla. Nauti!

Ohje on oma versioni Ilta-Sanomien reseptistä.

   

 

 

 

 

Koti Ruoka ja juoma