Runebergin tortut monella tapaa

 

Jes! Nyt on se Runebergin viikonloppu, jolloin leivon ja syön klassikkotorttuja. Parasta. Runebergintortut ovat olleet suosikkini ihan pienestä asti. Mehevä mausteisuus, punssin tuoma terä sekä tietenkin se valkoinen kuorrute ja hillo luovat TÄYDELLISEN kokonaisuuden.

IMG_20180203_134053.jpg

 

Omaan versiooni kuulu aina ehta punssi, manteli ja vadelmahillo. Myös luomuvoi ja piparkakkujen murut ovat plussaa, mutta muita aineksia voi mielestäni varioida. Makeutukseen sopii esimerkiksi hunaja, ja jauhoina voi käyttää mitä vain muruja ja pähkinärouheita. Leivoksen parhaisiin puoliin kuuluukin sen joustavuus, voit laittaa taikinaan kaikki kakkusten jämät. Netissä ja vanhoissa keittokirjoissa on paljon hyviä reseptejä näihin klassikoihin. Niinpä kokosinkin vain pienen vinkkilistan tarkan ohjeen sijaan. 

Kannattaa muistaa myös viime vuonna kehittelemäni aika kivat raaka-runeberigit. Niitä tein taas tällä viikolla. Mikä pommi vuoden tauon jälkeen! Nam. Lisäsin nyt massan joukkoon vähän tattarihiutaleita ja sitä punssia. Kannattaa kokeilla.  

IMG_20180203_134525.jpg

Muutama ehdotus runebergintorttujen onnistuneeseen maustamiseen

  • Ensinnäkin, oikean makeusasteen ja sopivan mausteisuuden löydät taikinaa maistelemalla.
  • Käytä kostutukseen vedellä laimennettua punssia (esim. 5 rkl juomaa ja 3 rkl vettä). Tarkoitukseen sopii myös mantelilikööri tai rommi. Joskus olen käyttänyt ihan vaan Asbach-brandya, toimii sekin.

IMG_20180203_135838.jpg

  • Makeuta tortut hunajalla. Tietysti myös kookos-, intiaani-, tai fariinisokeri sopii tähän.  
  • Jauhoina parhaiten toimii mantelijauhe. Lisää sekaan myös kookos-, hasselpähkinä-, ruis- tai kaurajauhoja. Osa jauhoista kannattaa korvata piparkakun muruilla, mutta tällöin vähennä makeutusta.
  • Lisää pieni määrä rasvaa taikinaan. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mikäli käytät pähkinäisiä jauhoja tai paljon voisia piparkakkumuruja. Rasvaksi sopii hyvin voi. Vegaaniversioon laita kookosöljyä.
  • Mausteiksi käytä ceylonkanelia, kardemummaa, inkivääriä. Muista lisätä ripaus suolaa. Se leikkaa kivasti makeutta. 
  • Karvaan aromin tuo karvasmantelit tai aprikoosinsimenet. Muista, että korkean amygdaliinipitoisuuden takia niitä saa syödä päivässä vain yhden.
  • IMG_20180203_140124.jpg

 

 

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Suosittelen Tallinnassa: Kohvik August

Kahvi- viini ja ruokavinkkejä Tallinnaan, niitä minulta aika usein kysellään. Ymmärrettävää -vietänhän aikaa kaupungissa melko paljon, ja suurimman osan siitä istun kahviloissa ja viinibaareissa. Erityisen paljon tykkään kantapaikoikseni muodostuneista mestoista, mutta kokeilen myös uusia tulokkaita aina kun mahdollista. Jokainen paikka on oma persoonansa. Jokaiselle kahvilalle löytyy oma hetkensä. Yksi ehdottomista suosikeistani on Kohvik August. Se on kahvila, jossa on kiva hengailla, yksin tai porukalla. Augustissa tykkäsin lukea esimerkiksi syksyn yo-kokeisiini ja sinne suuntaan myös ennen kevään koitosta. Yläkerrassa on pari pöytää, jotka ovat kuin tehty työskentelyyn. Valoisa alakerta taas sopii pitkiin brunssihetkiin täydellisesti. Sijainti Müürivahen ja Väike-Karjan kulmauksessa tekee kahvilasta monelle helposti lähestyttävän. Se on täydellinen lounas- kahvi- ja illallanviettomesta myös vegaaneille. Sisustus on värikäs ja marimekontäyteinen -tykkään.

              

August2.jpg

Listalta saa All Day Breakfast annoksia pitkin päivää. Jes! Äläkä unohda hyviä kahveja. Tarjolla on muun muassa v60 ja aeropress, papuvalikoimakin on yleensä melko kattava. Kaikenlisäksi Augustissa on usein illalla erilaisia artisteja esiintymässä. Facebook-sivuilta kannattaa tsekata tulevat tapahtumat. Myös coktail-valikoima on mainitsemisen arvoinen. 

Augustii.jpg

Vitriinissä on usein myös raakaherkkuja. Kerran maistoin Augustissa mangoraakakakkua, joka oli niin h y v ä ä. Myös suklaat ja spiruliinapallot sopivat kokonsa puolesta hyvin jälkiruuaksi. Raakajuttujen lisäksi Augustista saa (ainakin melkein aina) jotakin vegaanista kakkua sekä mantelicroissantteja.       

 

August3.jpg

 

 

IMG_20180118_181445.pngKatriinan kanssa me tilataan ja jaetaan brunssilla aina useampi annos. Näin voidaan maistella paljon kaikenlaista. Menetelmä onnistuu Augustissa hyvin, koska annokset ovat kohtuullisen kokoisia. Viimeksi tilattiin pitaleivät fetalla sekä jaettavaksi banaanipannukakut ja granola jugurttia. Mieleen jäi erityisesti karamellisoidut persimonit, nerokasta!

  

August1.jpg

Kohvik August: Väike-Karja 5 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Matkat