Kransen

Ab.jpg

Kävin jo muutama viikko sitten päivämatkalla Tukholmassa, mutta huomasin suositella paria kivaa paikkaa vasta nyt.

Yleensä tällaisilla pikkumatkoilla suuntaan Södermalmiin, joka on tietty kestosuosikkini. Nyt olin kuitenkin matkassa äitini kanssa ja olimme molemmat suunnitelleet pitkään tutustumista Midsommarkranseniin, joka on tosi kiva alue parin metropysäkin päässä Söderistä. Sinne siis! Oikeastaan meitä houkutteli Kransenin pienet sisustus- ja vintageliikkeet sekä tunnelmalliset kahvilat. Kaikki kohteemme olivat kivan lähellä toisiaan ja helposti löydettävissä. Katukuvaa hallitsivat kauniit kivitalot ja tunnelma koko lähiössä oli sellainen kutsuvan kotoisa.   

Tässä paikat, joissa kävimme ja joita ehdottomasti suosittelen:

På andra våningen Uusi liike, jossa on esillä valikoituja vintagehuonekaluja ja -astioita (ruotsalaisa klassikoita ja suomalaista lasia, Kaj Franck!), myös muutamia vaatteita sekä valaisimia. Nettikauppa: pafemtevaningen.com (Svanndammsvägen 15)

boi2.jpg

På andra våningenissa myös asiantunteva palvelu pelaa. Olimme tosin päivän ensimmäiset asiakkaat, ja siksi jouduimme lähtemään myyjän mukaan läheiseen kahvilaan maksua suorittamaan.

2 little spoons Pieni, mutta kiva putiikki, jonka yksi erikoisuuksista on persoonalliset valaisimet. Tarjolla on myös muita sisustustarvikkeita peitoista kynttilöihin -hygge mesta siis. (Ringdansvägen 3)

Vintage fabriken Uustuotantoa sekä aidosti vanhaa, ja paljon. Kolme huonetta on täynnä kaikenlaista kivaa, eikä aarteita tarvitse kaivaa tilpehöörin seasta. Joka puolella on jotain mielenkiintoista: kauniita astioita, vanhoja kehyksiä, rottinkihyllyjä ja kynttilänjalkoja (niitä raahasimme mukaamme urakalla). Vintage fabriken on unelma hyvän valikoimansa lisäksi myös kohtuullisen hintatasonsa ansiosta. Liikkeellä on myös oiva nettikauppa. (Svandammsvägen 8)

A.B. café  Kahvila, jossa on paras mahdollinen tunnelma. Tarjolla on perinteisiä, tavallisuudessaan erityisiä herkkuja, esimerkiksi salaatteja, täytettyjä leipiä, smoothieita, tuoreita leivonnaisia ja laadukkaita, Tukholmassa paahdettuja kahveja. Kaikki on huolella valmistettua. Söin hyvän kvinoasalaatin, joka oli täynnä tuoreita juureksia, sekä lisäksi maukasta juurileipää. Testasin myös hyvin suodatettua kahvia ja vadelmamurokeksejä. Täydellistä!  (Valborgsmässovägen 34)

 

A.B..jpg

A.B. cafén tyyli näkyy jo ulos.

A.B.2.jpg

Annoksessa oli paljon elementtejä, jotka kuitenkin sulautuivat yhteen.

abb.jpg

Harkitsepa päivämatkaa Kranseniin!

 

 

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Heartwood

 

hw1.jpg

No nyt on! Uusi suosikkiviinini sopii syksyn iltoihin täydellisesti. Se on kiva Syrahin ja Grenachen yhdistelmä Luberonista, Ranskasta. Palmu Wine’s Heartwood red: sopivasti mausteisuutta ja tanniineja. 

hw3.jpg

Viinin isä on puuseppä Matti Palmu, joka saa taidoillaan puun elämään. Hänen teoksiinsa kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa vaikka Instagramissa @madebypalmu. Pääsin itse käymään protopajalla, jossa tämä coolilla tavalla boheemi taiteilija työskentelee. Palmu kertoi viinistään kaikenlaista, muun muassa, että Heartwoodin tuoteperhe todennäköisesti laajenee tulevaisuudessa. Ainakin rosée olisi kiva lisä: sitä odottamaan siis.

Heartwood sopii erittäin hyvin seurustelujuomaksi. Se on nimittäin helposti lähestyttävä ja Palmun mukaan ”helppo dokata” -tämän myönnän itsekin. Ruuan kanssa viiniä kannattaa yhdistellä rennosti. Heartwood on parhaimmillaan lihan, erityisesti lampaan, ja tuhtien salaattien tai paahdettujen juuresten kanssa. Viimeksi kokeilin sitä täytettyjen portobellojen kera, toimii.

Marinoin ensin sieniä puolisen tuntia (punaviinimarinadiin: tilkka Heartwoodia, lusikallinen oliiviöljyä, yksi puristettu valkosipulin kynsi, ripaus sokeria ja Provencen yrttejä). Sitten paistoin niitä muutaman minuutin kuumalla pannulla. Täytin portobellot tuoreella pinaatilla, oliiveilla, aurinkokuivatuilla tomaateilla ja juustopaloilla (hyvää cheddaria kauppahallin juustomieheltä). Paistoin sieniä vielä hetken pannulla, mutta jätin ne napakoiksi.  

Portobello.jpg

Kaunis, puinen lauta on tietty Palmun käsialaa.

hw2.jpg

*Koska kyseessä on alkoholituotetta koskeva postaus, kommentointimahdollisuus on poistettava käytöstä. Pahoittelen.

Koti Ruoka ja juoma