Kevyellä viikolla

temppukoulu.png

Yksi suosikkiasioistani crossfitissä on se, että isot linjat voi jättää valmentajalle ja keskittyä itse ajattelemaan kulloistakin fiksattavaa asiaa. Oma aivotyö on toki sallittua ja suotavaa, mutta minulle sopii hyvin se, että joku muu hoitaa harjoittelun ohjelmoinnin.

Kaikkihan tietävät, että välillä on viisasta pitää hieman kevyempiä viikkoja ja keskittyä muuhun kuin kovaa runttaamiseen, mutta tärkeä ajatus unohtuu välillä lujaa tekemisen huumassa. Siksi salillamme onkin vietetty tällä viikolla jälleen kevyempää viikkoa, jolloin on enemmän aikaa keskittyä tekniikkaharjoitteluun ja liikkuvuuteen. Pitkän ja huolellisen mobbauksen jälkeen kroppa tuntuu paljon paremmalta, ja liikeradat tuntuvat löytyvän paljon helpommin. Välillä sitä tosin huomaa ehdollistuneensa siihen, että jokaisen treenin jälkeen on enemmän tai vähemmän naatti ja tekisi mieli vähän riehua kevyiden treenien jälkeen, mutta uskon että valmentaja lienee tässä(kin) asiassa minua viisaampi.

Tällä viikolla ohjelmassa oli myös poikkeuksellisen paljon leikkiä. Viikon agendalla oli monenlaista voimistelua ja temppuilua, ja lauantaina lähdin vielä treenikavereiden kanssa Tempaus-areenan painimolskille säheltämään. Valmentajamme Veera pisti meidät tekemään jos jonkinlaisia hyppimis-, tasapaino- ja liikkumisharjoituksia, ja ne kyllä tuntuvat tällä hetkellä keskivartalossa oikein kunnolla. On tuntunut todella hyvältä päästä telmimään pitkästä aikaa. Aluksi huomaa kuinka keho aristelee pyörimistä ja kaatuilua, mutta pian arkuus hellittää ja lapsekkuus saa vallan. Tätä pitäisi olla ohjelmassa enemmänkin. Olenkin alkanut visioida aikuisten telmimiskerhoa, jossa leikittäisiin hippaa, rakennettaisiin temppuratoja ja riehuttaisiin miten sattuu.

Kevyempi treeniviikko tarkoitti myös enemmän jaksamista muihin aktiviteetteihin. Tuntuu että olen puuhastellut ties mitä poikkeuksellisen sosiaalista viime päivinä. Treenien lisäksi olen käynyt elokuvissa katsomassa uuden Nälkäpeli-pätkän, hengaillut Slushissa ja Slushin jatkoilla, pyytänyt kaverin kylään syömään ja saunomaan, ollut kaverin luona katsomassa Harry Pottereita, istunut törkeän hyvällä dinnerillä ja nähnyt kavereita baarissa. Ja tänään olen maannut kalsarisillani sohvalla koko päivän katsomassa huonoja tv-ohjelmia. Melkiosen tehokkaasti käytetty viikko, sanoisin.

Kevyttä viikkoa seuraa tietenkin aina paluu kovaan jumppaan. Huomenna olisi luvassa kovia settejä rinnallevetoja ja työntöjä sekä benchmark-treeni Annie. Maltan tuskin odottaa maanantaita! (Ja tämä ei sitten edes ollut sarkasmia. Paitsi että vatsalihaksiin sattuu eilisten kikkailujen jäljiltä niin että vatsojen tekemisen ajattelukin sattuu.)

Suhteet Oma elämä Liikunta

Miltä näyttää biologinen selfieni? Eli kokemuksia Slushista

kuvankaappaus_2014-11-21_kello_11.26.41.png

Olette tuskin onnistuneet välttymään Slush-hehkutukselta eri kanavissa, joten pyydän anteeksi sitä että joudun toviksi palaamaan teemaan täälläkin.

Kävin kikkailemassa Slushissa työasioissa, mutta ehdin onneksi fiilistellä hienoa tapahtumaa myös terveyden ja hyvinvoinnin kannalta (ja myös leikkiä, kuten ajaa pikkuautoa Oculus-lasit päässä). Ohjelmistossa ja startupien joukossa oli paljon terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää asiaa. Kävin kuuntelemassa muun muassa Teemu Arinan esitystä työpäivän biohakkeroinnista ja keskustelua terveyteen liittyvän teknologian mahdollisuuksista. Vimpainnörttinä kiinnostavinta antia oli kuitenkin erilaisten mittareiden ja laitteiden testaaminen.

Kävin tyyppaamassa muun muassa Checkmylevel-apparaatin, joka mittaa palautumista ja valmiutta harjoitteluun. Muutaman sekunnin mittauksen jälkeen ruudulle lävähtää luku ja suosituksia siitä, kannattaako vielä tehdä voima- tai cardioharjoittelua. Tätä laitetta olisi kiva päästä testamaan systemaattisemmin, jotta pääsisi näkemään miten oman salin ohjelmointi ja palautuminen menevät yksiin.

kuvankaappaus_2014-11-21_kello_11.26.15.png

Kuvassa oikealla on Moodmetric-sormus, joka on lapsuudesta tutun mielialasormuksen sofistikoituneempi versio. Laite mittaa kehon stressireaktioita ja näyttää ne vaikka reaaliaikaisena älypuhelimen näytöltä. Sormusta voi siis käyttää sekä päivän stressikuorman mittarina että esimerkiksi rentoutumisen onnistumisen osoittajana. Moodmetric poikkesi monista Slushissa esitellyistä keksinnöistä siinä, että sitä pidetään koko ajan. Puettavan teknologian yksi miinuspuolista on, että käyttäjä näyttää hitusen kyborgilta vimpaimineen, mutta hiljalleen markkinoille alkaa tulla myös hieman inhimillisemmän näköisiä laitteita. Yllä olevassa kuvassa näkyy sekä prototyyppiversio että hopeinen valmis versio.

kuvankaappaus_2014-11-21_kello_11.04.10.png

Yksi erikoisimmista härpättimistä oli V1bes, jolla voi mitata muun muassa sydäntä ja aivokäyrää. En oikein päässyt jyvälle siitä, mitä ja miksi kaikkea laitteella oikein tehdään, mutta pääsin otattamaan itsestäni vipstaakin avulla ”bioselfien”, tuon graafisen esityksen yllä. V1bes oli erinomainen esimerkki siitä, kuinka teknologian ja härpättimien hienous onnistuu aluksi peittämään sen, että laitteen varsinainen käyttötarkoitus ja perusperiaatteet jäävät hieman hatariksi. Esittelijä ei kyennyt kertomaan, miten ja miksi kuva näyttää tältä tai mitä eri kuviot oikein tarkoittavat. Jokaisella on omanlaisensa kuva (kuvia voi katsella täällä), ja kuulemma monilla ”luovilla ja älykkäillä” ihmisillä tuo punainen pallo on todella suuri. Eli tarkoittaako tämä nyt sitä, että minä olen mielikuvitukseton ja tyhmä, kun minun pallurani on noin pikkuruinen?

Kaikki tyyppaamani laitteet olivat kyllä kekseliäitä. Niiden oikea arvo on kuitenkin vasta käyttötavassa ja tarpeellisuudessa. Yhtäältä on toivottavaa, että laitteiden kehittyessä ja teknologian edistyessä sovellukset pystyvät antamaan käyttäjälleen oikesti relevanttia tietoa. Toisaalta taas on hirmuisen tärkeää, että käyttäjä itse ymmärtää mitä laitteeltaan haluaa. Esimerkiksi stressitason mittaaminen voi tehdä ihmiselle todella hyvää, kun ymmärtää millaisissa tilanteissa kropan valtaa negatiivinen stressitila. Itse olen suhtautunut stressiin aiempaa suuremmalla vakavuudella oltuani mukana ns. vitutuskäyrätutkimuksessa muutama vuosi sitten. 

Uskon, että jo lähitulevaisuudessa itsensä mittaaminen on osa normaalielämäämme, kunhan laitteet alkavat mitata useampaa asiaa ja muuttuvat sen näköisiksi, että niitä kehtaa pitää. Sykemittareista ja älykelloista on tullut valtavirtaa, ja pian ne varmasti mittavaat meistä paljon muutakin.

Kirjoittelin jo eilen työn puolesta ajatuksia tapahtumasta Slushin kotimaa on digi -kirjoituksessa puulaakimme sivuilla.

Aiempia ajatuksia puettavasta teknologiasta, biohakkeroinnista ja härpättimistä:
Mittari ranteeseen: testissä Garmin Vivofit ja Forerunner 15
Älyhousuja ja unenmittausrannekkeita
Oletko terveyshipsteri?
Vitutuskäyrätutkimus

 

 

Hyvinvointi Liikunta Työ Uutiset ja yhteiskunta