Tauon paikka?

treenitauko_ja_motivaatio.jpg

Sananen siitä, milloin kannattaa ottaa lomaa myös tavoitteellisesta treenaamisesta.

Kuukauden crossfit-taukoni päättyi viime viikolla. Kesäloma meni pitkälti reissatessa, mutta neljän viikon tauko treeneistä oli myös tietoinen ja tarkoituksellinen valinta. Ja mikä erinomainen valinta se olikin!

Aluksi ajatus kuukauden tauosta tuntui kauhistuttavalta. Olihan sitä taas kymmenen kuukautta paahdettu menemään Jätkäsaaressa useamman kerran viikossa. Lopulta kuitenkin sain itseni vakuuteltua siitä, että kuukauden crossfit-tauon aikana ei tapahdu peruuttamatonta vahinkoa, päinvastoin. Kevät oli rankka elämän joillain osa-alueilla, ja väsymys oli heijastunut myös treeneihin. 

Ja katso! Kesäloman jälkeen palasin treeneihin superonnellisena. Muutaman päivän ajan kroppa hämmästeli paluuta regiimiin ja jalat menivät niin pahaan juntturaan että ei ole ennen sellaista koettu, mutta mieli oli paljon vastaanottavaisempi. Ei itkeskelyä, ei akuuttia turhautumista. Uskon, että tauon jälkeen kehitystä tapahtuu taas entistä paremmin, kun sekä mieli että kroppa ovat saaneet puuhastella muiden asioiden parissa. Vaikka crossfit on parasta mitä minulle on lähivuosina tapahtunut ja lähestulkoon koko ajan käsittämättömän siistiä puuhaa, on siltikin hyvä muistaa, että elämää on myös salin ja treenin ulkopuolella. Sama homma kuin töistä pidettävän loman kanssa: välillä on pakko huilata, että jaksaa.

pistoolikyykky.jpg

Jos treeni maistuu puulta, kannattaa istahtaa alas ja miettiä, mistä kiikastaa. Aina lajivalinta ei ole väärä tai urheilu ylipäänsä hanurista. Joskus kroppa vain tarvitsee lepoa tai ainakin variaatiota. Kuukauden tauon aikana ei vielä putoa kokonaan kelkasta, vaan muuta elämää makustellessa saattaa hyvinkin käydä niin, että treeni-into löytyy uudelleen. Eräs treenikaveri valitteli kesäkuussa, että jumppa alkaa maistua puulta, mutta muutaman viikon tauon jälkeen kamu palasi salille uudella vaihteella. Motivaatiopulaa muuten pohdiskeltiin jo keväällä Sananen motivaatiosta -postauksessa, jossa kehittelin kaksivaiheista keittiöpsykologista motivaatiojärjestelmää. Ei pöljempi teoria vieläkään, sanoisin!

ps. Postauksen kuvat ovat kesän sensaatiomaiselta reissulta Dolomiiteille. Huisi patikka- ja fillarireissu käsittämättömän upeissa maisemissa. Myös tämän takia sitä tajuaa treenaavansa: että jaksaa fillaroida 20 km ylämäkeen päästäkseen viettämään synttäreitä järvellä tai patikoimaan mäkiä ylös alas vain siksi että se on niin sairaan siistiä.

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään

Kun bloggaaja 15 kiloa elopainoa otti

pumpuiennenjalkeen.png

Omaa kehitystään on vaikea huomata. Siksi välillä kannattaa pysähtyä tarkastelemaan, mistä on lähdetty liikkeelle.

Vaikka treenaankin pääasiassa suorituskyvyn ja taitojen vuoksi, ei käy kieltäminen, etteikö olisi tyytyväinen myös kropassa tapahtuviin muutoksiin. Siinä missä seuraan melkoisen tiiviisti tuloksien kehittymistä (kesäkuussa kirjoitin tästä viimeksi), en kiinnitä kovinkaan säännöllisesti huomiota siihen, missä tahdissa vanha mätisäkki reagoi ulkoisesti fyysiseen kurmuutukseen.

Tiedän kyllä, että ne kuuluisat epäkkäät ovat kasvaneet melkoisesti, mutta kokonaisuutena kroppansa muutosta on välillä vaikea hahmottaa. Jotenkin sitä edelleen olettaa olevansa 40-50 kilon painoinen narukäsi, vaikka vaaka onkin näyttänyt kuutosella alkavia lukemia jo muutaman vuoden. Törmäsin viikonloppuna elokuun alussa 2008 otettuun kuvaan, jossa kaljoittelen kavereiden kanssa Koffin puistossa. Leuka meinasi loksahtaa: Kuka tuo rimpula oikein on? Miksei sillä ole olkapäitä?

Vuonna 2008 urheilin vielä hirmuisen epäsäännöllisesti. Kävin välillä lenkillä ja salilla sekoilemassa. Thainyrkkeilynkin taisin vasta aloittaa seuraavana talvena, jos oikein muistan. Tavoitteellista treenaaminen ei vielä ole montaa vuotta ollut, eikä tavoite ole koskaan ollut bulkata tai muutenkaan hankkia sporttista ulkomuotoa. Mieltymykset ja muu vain ovat muuttuneet vuosien myötä.

Kuvien välillä on tapahtunut siis paljon. Urheiltu on niin pirusti, mutta niin on myös kerätty massaa, noin viitisentoista kiloa. Kaikki siitä ei varmaankaan ole lihasta, mutta melkoisen iso siivu kyllä. Muistan kuinka aikoinaan kauhistelin, kun vaaka näytti ensimmäistä kertaa yli viittäkymmentä kiloa. Nyt ihan naurattaa, että miten sitä onkaan voinut painaa joskus 40 tai 45 kiloa. En ole koskaan ollut yhtä tyytyväinen kroppaani kuin nykyään, vaikka painoindeksin (joka muuten kannattaa heittää romukoppaan jos yhtään urheilee) mukaan olenkin varteeni nähden niin hyvässä lihassa, että olen jo tukevasti ylipainon puolella. 

Kannattaa siis kaivaa vanhoja valokuvia naftaliinista ja katsoa, millaisia muutoksia on tapahtunut. Haukkari ei kasva yhdessä yössä, eikä epäkkäitä rakenneta yhdellä eikä kahdella munakkaalla. Aikaa menee, mutta jossain välissä sitä huomaa kehittäneensä olkapäät. Ja muutenkin muuttuneensa kalvakasta parikymppisestä hyvinvoivan näköiseksi kolmekymppiseksi. Ei hassummin.

 

 

Kauneus Ruoka ja juoma Liikunta Meikki