Onneksi pyörä on keksitty

Luin tuossa taannoin Olli Jalosen Taivaanpalloa, ja tulin hevosvankkureita ja laivanrakennustekniikkaan liittyvissä kohdissa pohtineeksi elämää ennen autoja –ja polkupyöriä. Vaikka sitä ei tulisi välttämättä ajatelleeksi polkupyörän kohdalla, pyörät yleistyivät vasta 1800-luvun loppupuolella. Vaikka pyörään ei tarvita sähköä tai muutakaan kovin monimutkaista, rungosta pitää saada riittävän kestävä ja vakaa että ajaminen onnistuu. Jalosen Taivaanpallo sijoittuu 1500-luvun loppuun ja 1600-luvun alkuun, eikä silloin millään polkupyörillä suhailtu. Jos veisin kilpapyöräni 1600-luvulle, se näyttäisi ihmisistä varmaan avaruusalukselta.

Hitsi vie, miten vaikeaa elämä olisi ilman polkupyörää! Olen aiemmin kertonut intohimoisesta suhtautumisestani pyöräilyyn triathlonin ja siihen treenaamisen näkökulmista. Oikeastaan pyörä on kuitenkin läsnä ihan joka päivä, koska meillä ei ole autoa ja ajan työmatkat pyörällä lähes säässä kuin säässä. Joskus, kun arkiratsua pitää huoltaa ja joudun keksimään muun kulkuneuvon, tuntuu ihan kädettömältä ja jalattomalta. Kaikkeen arkiliikkumiseen menee vaan niin paljon enemmän aikaa ja se tuntuu muutenkin vaikealta.

En tykkää odottamisesta, joten pyöräily sopii luonteelleni hyvin. Pyörät pyörivät eteenpäin sitä vauhtia kuin pyöritän, ja jos on kiire, mennään liikennesääntöjen mukaan sitten sen verran kovempaa, että ehtii. Töihin ajan sellaista vauhtia, ettei perillä tarvitse käydä suihkussa. Muutettuamme Rusalle työmatkani piteni aavistuksen, mutta saan ajaa sen osin Keskuspuiston läpi, joten mielelläni vaihdoin autojen seassa ajamisen pyörätieversioon.

Olen kuskannut pyörän selässä vaikka mitä. Kiinassa asuessani olen suorittanut yhden kansainvälisen muutonkin osin polkupyörällä, koska vein postitettavat laatikot polkupyörän tarakalla postitoimistoon ja lensin arvokkaamman omaisuuden kanssa takaisin. Kiinalainen pyöräni maksoi silloisissa euroissa noin kympin, ja oli tosi pian ihan ruosteessa. Parempaa ei kuitenkaan kannattanut ostaa, koska se olisi heti varastettu. Niinpä ajelin henkeni kaupalla ruosteröttelöllä melkein vuoden, mm. keskellä yötä Tiananmenin aukiolle ennen Kiinan kansallispäivää muiden opiskelijoiden kanssa. Aamulla aukiolla laskettiin ilmoille tuhansia kyyhkysiä.
Väikkärivaiheessa Briteissä yksi pyörä meni säpäleiksi, kun kaksikerrosbussi törmäsi takapyörääni. Onneksi minulle ei käynyt kuinkaan, vaikka sain sormeen ja leukaan pienet naarmut. Suomessa ei ihme kyllä ole sattunut pahempaa, vaikka usein Punavuoressa asuessani pelotti ajaa Fredaa, jossa on liukkaalla säällä riski siihen, että pyörä suistuu ratikkakiskon uraan. Nykyisellä työmatkalla eniten pelottaa se, että Keskuspuistossa liikkuvilla jalankulkijoilla ei ole heijastinta tai muuta merkkiä, jonka avulla heidät voisi erottaa pimeillä metsäteillä.

Kivointa ja helpointa on tietty ajaa kisoissa, kun koko reitti on suljettu muulta liikenteeltä. On ihan mieletön fiilis viilettää kilpapyörällä aeroasennossa yli 30km tunnissa pelkällä lihasvoimalla ja havaita että jösses, tällainen lapsena melkein astmaan kuollut istumatyöläinenkin pystyy ja jaksaa ajaa tällaista vauhtia. 180 kilometriä. Koska joki syntyy pienistä puroista, työmatkapyöräilykin auttaa kisoissa ainakin vähän koska lyhyestäkin työmatkasta tulee päivittäin pyöräiltynä hyvää peruskestävyysajoa kisatreenin pohjaksi. Ennen kaikkea työmatkapyöräily kuitenkin säästää hermoja, kun saa kuunnella matkan ajan vain omia ajatuksiaan eikä julkisten liikennevälineiden sisällä vallitsevaa hälinää. Ja pääsee perille nopeammin.

hyvinvointi liikunta vastuullisuus kirjat

Toipuvan reissuholistin tilityksiä

Kukaan ei ole varmaan välttynyt huomaamasta, että on marraskuu: on pimeää ja ajoittain kosteaa. Viime viikolla uutisoitiin, että Kouvolassa aurinko on paistanut vain muutamia tunteja koko kuukauden aikana. Viime viikonloppuna Etelä-Suomessa paistoi aurinkokin (toivottavasti Kouvolassakin), mutta arkena monella voi olla jo sellainen tilanne, että on pimeää, kun menee töihin ja pimeää kun lähtee kotiin. Jaksaako tätä pimeyttä kuukausitolkulla karkaamatta hengähtämään jonnekin, missä aurinko paistaa? Tätä pohti hiljattain mm. Ronja Salmi.

Olen itse kahtena viime vuonna lähtenyt joulukuun alussa viikoksi Lanzarotelle treenileirille. Tänä vuonna en ole lähdössä, eikä syynä ole vain uutta asuntoa varten otettu isompi asuntolaina. Lentämistä on vähennettävä ja piste. Kaikkia työmatkoja en voi välttää, mutta olen jo järkeistänyt muutaman viime vuoden aikana konferenssikäytäntöjäni siten, etten lennä ulkomaille konferenssiin, jos en saa konfasta riittävästi hyötyä irti. Tämä tarkoittaa sitä, että konferenssit on valittava huolella, esiteltävä tutkimuspaperi on ehdittävä valmistella hyvin enkä kierrätä samaa tutkimusta useammassa konferenssissa, vaikka voisikin joskus olla hyödyllistä saada samasta paperista palautetta useammalta yleisöltä. Menen vain alani suurimpiin tapahtumiin muutaman vuoden välein, ja se saa tällä hetkellä riittää. Tämä on vähentänyt maailman ympäri rehaamistani huomattavasti ja vapauttanut työaikaa muuhun.

Koska työmatkoja ei oikein voi tällä hetkellä enempää karsia, lomareissuja on karsittava. Ei enää kahta vuosittaista treenileiriä Espanjassa, vaikka aurinko ja loma treenaten kuinka piristäisivät ja lisäisivät jaksamista arjessa. Viikonloppureissuja ulkomaille en ole missään vaiheessa harrastanut. Sukellusta on ikävä, ja maailmassa on paljon tosi mielenkiintoisia kohteita, jonne haluaisin mennä. Näitä haaveita voi kuitenkin toteuttaa hitaammassa tahdissa eikä lentää joka vuosi.

Matkailu ei toki ole vain ajanvietettä. Tuttavapiirissä heräsi kysymys, tuleeko suvakeista rajakkeja, jos mieltä avartavaa matkailua vähennetään. Itselleni Kiinassa ja Iso-Britanniassa asuminen ovat kiistatta olleet elämääni mullistavia kokemuksia, enkä missään nimessä haluaisi jäädä tällaisista kokemuksista paitsi. On kuitenkin aika lailla eri asia asua jossain maassa vuosi(a) kuin lentää viikoksi Kanarialle, jossa tilaa ehkä kahvilassa espanjaksi, mutta muuten kommunikaatio paikallisten kanssa jää minimiin. Voin treenata myös Suomessa, vaikka juuri nyt en voikaan ajaa ulkona kilpapyörällä. Toisin sanoen Espanjaan matkustaminen joulukuussa olisi 95-prosenttisesti hedonismia, ei mikään maailmankuvaani muuttava oikea matka. Kun jostain pitää karsia, hedonismimatkat tippuvat listalta –varsinkin kun intohimotyössä jaksamisessa ei ole mitään ongelmaa edes marraskuussa. Myös sisällä treenaaminen pitää minut riittävän virkeänä ja nukun riittävästi. Tähtään siihen, että lomamatkan pitää jatkossa antaa selvästi jotain muutakin, kuin tarjota katko pimeyteen. Parempaa mutta harvemmin, mikä pätee minulla jo lihansyöntiin ja tavaroiden hankkimiseen.


Koska olisi tietysti kivaa lähteä Lanzarotelle joulukuussa, olen laatinut itselleni matkailuriippuvaisen vieroituslistan, jotta en sorru ostamaan lentolippuja heikkona hetkenä:
1) Maksaläiskät/melasma, eli älä koskaan aliarvioi ihmisen turhamaisuutta.
Tupakan vastaisessa taistelussa on havaittu, että kuvat huonoista hampaista tehoavat paremmin kuin varoittelu syövästä. Siksi muistutan itseäni, että päälle 30-vuotiaan ihoni ei diggaa yhtäkkisestä aurinkopläjäyksestä kesken kuukausia jatkuneen kaamoksen. Jos lentäisin Lanzarotelle, naamani olisi muutaman päivän jälkeen täynnä rumia ruskeita laikkuja, joiden vaalenemisessa menisi kuukausia. Muutenkin auringossa oleilu vanhentaa ihoa. (Lisäksi voisin palaa, mikä lisäisi ihosyöpäriskiä.)
2) Kun en matkusta, rahaa säästyy. Voin maksaa parvekeremontista aiheutuvaa uutta yhtiölainaa (jee! Olen aina halunnutkin maksaa yhtiölainaa…), hankkia taulun seinälle tai käydä aika monta kertaa kuumakivihieronnassa.
3) Haluaisin kokeilla luovaa kirjoittaista, mutta tällaiselle ei ole ikinä aikaa. Kun jätän reissun väliin, riskinä on, etten sitten pidä yhtään lomaa vaan teen vaan enemmän töitä. Ihmisen on kuitenkin hyvä pitää välillä lomaa, joten pitää keksiä jotain muuta tekemistä. Tässä olisi nyt mahdollisuus kokeilla, lähteekö näppäimistöstäni jotain muutakin, kuin tieteellisiä artikkeleja ja blogihorinaa. Eräänlaista matkailuahan sekin on, että keksii satuja, jotka voi sijoittaa vaikka ulkoavaruuteen, jos niikseen tulee.

hyvinvointi liikunta tyo matkat