Muistikatkoksia

083B6FB3-8CA8-4E13-9ED7-E92F9D6BD168.jpeg

Unohdin viime viikolla molempien pankkikorttieni tunnusluvut samalla kertaa. Mieheni syntymäpäivän unohdin perjantaina. Myös tänään olen ehtinyt unohdella, mutta unohdin jo mikä asia oli kyseessä.

Pahin mokani työrintamalla varmaan ikinä on se, kun muutama kuukausi sitten olin luvannut hoitaa erään joogatuurauksen ja unohdin sen tyystin. Siitä aiheutuneen morkkiksen määrä oli uskomaton ja sen jälkeen olen triplamerkannut kaikki tulevat tunnit visusti kalentereihin.

5FC23289-FF8D-4FDA-93E3-1268B306E8FE.jpeg

Minulla pysyy asiat mielessä varsin hyvin. Tai siis: on pysynyt toistaiseksi. Sen takia välillä huolestuttaakin onko normaalia unohdella. Olen joko a) tullut vanhaksi, b) sairastumassa muistisairauteen tai c) ylikuormittunut. Veikkaan viimeistä vaihtoehtoa. On liikaa asioita, joita kannattelee mielensä päällä, liikaa muistettavaa. Joillain on luultavasti hyvin paljon enemmänkin aktiivisia asioita mielessä, mutta oma rajani tulee näköjään aika helposti vastaan.

4B01C490-5159-41BB-BBCA-9CB25BD3F76F.jpeg

Myös mukavat asiat voivat kuormittaa. Lähestyvän loman takia on pitänyt säätää kämppää, lentoa, junamatkaa, lauttamatkaa ja siihen päälle vielä saattaa hommat siihen jamaan, ettei tarvitsisi loman aikana miettiä työasioita. Onneksi olen oppinut kirjoittamaan asioita muistiin. Se, mikä ennen pysyi vaivatta mielessä, vaatii nykyisin ylöskirjoittamisen.

B829D36B-E454-4859-B747-CFC95342C3B1.jpeg

Mutta enää tämä päivä, yksi joogaohjaus, kamojen pakkaaminen, hyvin nukuttu yö ja sitten on aika lentää Roomaan ja aloittaa kolmen viikon pään kovalevyn eheyttäminen pitkin eteläistä Eurooppaa.

58055DD7-0CA3-4C0D-AB56-B868DB36A009.jpeg

Kuvat viikonlopulta. Ihana sää, aamiaishommia, kirkas aurinko ja hitusen murtunut mies (vaikkei sitä suostunut myöntämään).

Suhteet Oma elämä Mieli

#metoo

Minä olen päässyt elämässäni helpolla. Ahdistelijat ovat toistaiseksi karttaneet minua ja saan olla aika rauhassa päivittäisessä elämässäni. Toki matkan varrella on tullut vastaan jos jonkinmoista, mutta omalla kohdallani se on ollut aika satunnaista.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten ymmärtäisi ongelman laajuutta. Se ei tarkoita sitä, että kieltäisin asian siksi, ettei se kosketa minua.

Se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi valppaana lähes koko ajan. Suojamuuri on rakentunut niin vahvaksi, että vältän katsekontaktia kaikkien random miesoletettujen kanssa ja mikäli joku lähestyy ystävällismielisestikin, jähmetyn ja menen lukkoon, koska itsesuojeluvaisto aktivoituu. Baarissa ollessani katson lähinnä lattiaan. En tahdo, että kukaan ottaa katseiden kohtaamista merkkinä kiinnostuksestani. Ja baareissa jos missä näitä vaeltavakatseisia ihmisiä on.

EA3F74FA-4003-4C0A-8493-6C2B25986958.jpeg

Se ei myöskään tarkoita sitä, ettenkö onnistuisi potemaan syyllisyyttä siitä, jos minulla on lyhyt hame ja kirkkaanpunaista huulipunaa ja olen ilman miestä liikkeellä. En tiedä miksi tunnen näin, mutta koen olevani alttiimpi häirinnälle, jos näytän tietynlaiselta. Vähät siitä, että tykkään asustaa itseni kyseisellä tavalla, määritän silti itseni mieskatseen kautta. Surullista.

Ja se ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö minuakin kohtaan vielä jonain päivänä tulisi tapahtumaan seksuaalista ahdistelua. Toivon tietenkin, että ei, mutta statistiikan valossa siihen on suuri todennäköisyys. Olen valmistautunut häiritsijän kohtaamiseen hiljaa mielessäni, mutta tosiasiahan taitaa olla se, että häirintätilanne tulee usein niin yllättäen, ettei välttämättä kykenekään reagoimaan toivomallaan tavalla.

Toivoisin, että ihan kaikki pitäisivät silmänsä auki ja puuttuisivat häirintään. Sitä tapahtuu jatkuvasti kaikkialla. Siihen ei auta hymistely tai kehotus vaihtaa kadun puolta, jos epäilyttävää porukkaa tulee vastaan. Häirintää ei voi ennakoida ja oli tilanne tai pukeutuminen mikä tahansa, se ei ole koskaan häirityn vika. 

Suhteet Oma elämä Uutiset ja yhteiskunta