Uuden vuoden lupaamattomuus, menneiden muistelemattomuus

IMG_2478.PNG

En ole koskaan osannut määritellä menneitä vuosia. En osaa sanoa, onko edellinen vuosi ollut hyvä vaiko huono. En edes halua määrittää vuosiani tuolla tavoin, sillä kaikista epämieluisistakin jutuista poikii jollain tavalla aina jotain hyvääkin. Jos ei muuten, niin ainakin henkisen kasvun puolella. Yritin katsastella vuoden 16 kuvia sillä silmällä, että olisin tehnyt erillisen postauksen, mutta en millään osannut päättää vuoteni kohokohtia. Niinhän se on, että elämää eletään eteenpäin ja ymmärretään taaksepäin. Kuvakatsastelua suorittaessani älysin, että kyllä tää oma elämä taitaa olla aika mukavaa, vaikka ei aina siltä tunnukaan. Maailman tilassa tosin ei ole hurraamista ja maailmantuskaa helposti potevana se on jo haaste sinällään. Haluaisin pitää sydämeni mahdollisimman avoimena, mutta valitettavasti se ei aina onnistu. Itseään suojellakseen on ollut viime vuosina pakko rakentaa suojamuureja. 

En myöskään tee uudenvuodenlupauksia. Kerran tein ja siitä surkeana muistutuksena nököttää ukulele nurkassa. Piti opetella soittamaan sitä siinä vuoden 2014 tiimoilla, ei lupaus ihan pitänyt. Uusi vuosi olisi varsin houkuttelevaa maaperää uuden aloittamiselle tai vanhan jatkamiselle, mutta itseni tuntien tiedän, ettei kannata lupailla yhtään mitään. Enemmänkin tällaisten kaltaisteni lupaustenpettäjien kannattaa keskittyä elämänsä suuntiin ja asioihin, joihin haluaa panostaa vielä enemmän. Ne taidot, joita haluaa opetella tai asiat, joita toivoo uudelle vuodelle tulevat kyllä sitten, kun aika on kypsä. Sillä päätöksiähän voi tehdä ihan minä päivänä vuodesta tahansa. Tärkeämpää kuin lupaukset, on säätää mielensä sellaiselle taajuudelle, että tuo houkutteleva maaperä pysyy ympäri vuoden. Olet avoinna kaikelle uudelle ja itsesi kehittämiselle koko ajan, etkä pelkästään vuoden alussa.

Jos en muistele mennyttä vuotta, enkä tee lupauksia, niin millainen vuosi 17 tulee sitten olemaan. Venäläisen sanonnan mukaan vuoden ensimmäinen päivä määrittää sen, millainen loppuvuosi tulee olemaan. Jos tähän on uskominen, tulee vuosi olemaan työntäyteinen, huonosti ja liian vähän nukuttu, oman jaksamisen rajoja koetteleva. Mutta se tulee pitämään sisällään myös skumppaa, tyytyväisyyttä, uuden oppimista ja aikaisin nukkumaan menemistä. Aikalailla ääripäiden vuosi siis, mutta katsellaan mitä tuleman pitää.

Kuva Instan Best Nine-kollaasi.

Suhteet Oma elämä

DIY-kalenteri

IMG_2476.JPG

Rakastan kalentereita, vihkoja, tarroja, leimasimia, kauniita kuvia, askartelua ja tuntikausien näpräilyä jonkin diy-projektin parissa. Harmillisen vähän tulee nykyisin tehtyä itse yhtään mitään, mutta nyt päätin tehdä uuden kalenterin itse. Itse vihkoa en sentään sitonut, vaan hankin sen Tigerista muutamalla eurolla. Olen Moleskine-tyttöjä, mutta nyt just ei ollut laittaa siihen pariakymppiä eikä toisaalta puhelimen kalenteri houkuttele. Hahmotan ajankulun niin, että yksi viikko on yhdellä sivulla ja merkinnät jäävät myös paremmin mieleen, kun ne rustaa käsin. 

IMG_2469.JPG

Pari päivää sitten olin vakuuttunut, että mieleni tarvitsee uuden älyllisen haasteen. En osannut tarkemmin määritellä, mutta sellainen fiilis oli. Kalenteria väsäillessä tajusin, että se olikin ollut luovuus, jota ikävöin. Käsin tekeminen nimenomaan. Nyt tuntuu siltä, että aivojani on haastettu juuri oikealla tavalla. Parasta tässä on tietenkin se, että näpräämisellä on jokin konkreettinen, käyttökelpoinen tulos. Voisihan sitä askarrella vaikka vessapaperihylsyistä kynätelineen, mutta lopputulos tuskin ilahduttaisi päivittäisessä elämässä. 

IMG_2468.JPG

Mitä tarvitset tee-se-itse kalenteriin

Tyhjä muistikirja tai -vihko, mieluiten blancot sivut niin luovuus pääsee täysin valloilleen. Omani ostin tosiaan Tigerista, mutta jos haluaa panostaa, voi hankkia vaikkapa Moleskinen.

Numerotarroja. Vaihtoehtoisesti tai lisäksi voi leikata numeroita lehdistä. Ykkösiä ja kakkosia kuluu muuten eniten.

Ihan mitä tahansa kuvia, lehtileikkeitä, askartelumatskua, tarroja, liimaa. Hyödynsin omaani Pirkka-lehden ja Kiasmasta otetun näyttelyoppaan. Näillä olen päässyt jo kesäkuulle saakka. 

Hyvä kynä. Mieluusti musta. Sujuva kirjoitustaito olisi myös suotavaa, nimim. Itkettää kun tulee huonoa käsialaa.

Tarkkaa silmä numeroissa. Paristi olen tyrinyt viikot, kun olen unohtanut jonkin numeron välistä. 

Teetä!

Mandariineja!

IMG_2471.JPG

IMG_2470.JPG

Kuvia valmiista kalenterista tulossa, kunhan saan sen valmiiksi. Enää viisi kuukautta tekemättä!

Kauneus DIY