Breathe in, breathe out

Tänään ohjaan joogatunnin, jonka teemana on hengitys. Hengitys on toki aina avainasemassa joogatunneilla ja ihan elämässä ylipäänsä, mutta välillä on mukava pitää teematunteja, joilla päästään aivan erityisesti syventymään ja tutkimaan tiettyä aihetta. Minua kiinnostaa erityisesti se, mitä tietoinen hengittäminen voi antaa tähän pimeään aikaan ja voisiko hengityksen avulla imeä itseensä varastoon sitä energiaa, jota yhdessä aikaansaamme joogatunnin aikana.

IMG_1626.JPG

Olin ennen vähän huono hengittäjä. Lapsena minulla oli joskus vaikeuksia saada kunnolla henkeä, jos esimerkiksi nauratti kovasti ja jos illalla nukkumaanmennessä kiinnitin liiaksi huomiota hengitykseen, saatoin nukahdettuani herätä haukkomaan henkeä, koska olin unohtanut hengittää. Melko kuumottavaa näin jälkikäteen ajateltuna, mutta pidin sitä aivan normaalina. Vähän myöhemmällä iällä taas yhteyden puute omaan kehoon ja hengittämiseen aiheutti paniikin tunteita. Nämäkin vasta jälkikäteeen hoksattuja asioita. 

IMG_1625.JPG

Nykyisin hengittäminen sujuu ihan mallikkaasti. Sen avulla pystyn hallitsemaan omaa kehoani ja tulemaan kehoon läsnäolevaksi, jos tilanne on stressaava tai jännittävä. Tosin jos olen laiminlyönyt kehoni kuuntelemisen ja sen viestit, hengittämällä ei välttämättä päästä kaivattuun lopputulokseen. Oikeanlainen hengittäminen ei siis ole mikään ihmekeino kaiken korjaamiseen, vaan ensin täytyy löytää kehon hienovaraisuus. Minulla on mennyt vuosi jos toinenkin oman hengitykseni ”korjaamiseen”, mutta uskon, että moni hyötyisi ihan jo satunnaisemmastakin tietoisesta hengittämisestä. Varsinkin, jos ei ole koskaan kiinnittänyt huomiota omaan hengitykseensä.

IMG_1628.JPG

Tietoinen hengittäminen energisoi. Pikkuhiljaa huomaat, kuinka sisään- ja uloshengityksesi pitenevät ja saat keuhkolohkojen kapasiteettia enemmän käyttöön. Kun kiinnittää huomiota hengittämiseen, loppuu usein myös ajatusten harhailu ja ryhti oikenee kuin itsestään. Kuona-aineet poistuvat kehosta tehokkaammin ja tilalle saat uutta energiaa. 

IMG_1627.JPG

Hengitys myös rentouttaa ja rauhoittaa. Pallean alue on yksi isoimmista stressilihaksistamme ja suorassa yhteydessä lonkankoukistajaan, joka stressin aikana jumittuu helposti. Lantion alueelle myös tulee säilöttyä ajatuksia ja tunteita, joita ei juuri nyt ole valmis käsittelemään. Kun saat hengityksen avulla rentoutettua pallealihastasi, rentouttaa se myös samalla lantiota ja lonkankoukistajia. Aina et välttämättä tarvitse venyttelyä jumissa oleviin kohtiin, vaan voit viedä hengitystä näihin kohtiin ja samalla rentouttaa niitä. Tapaan sanoa: lähetä jumittuneisiin kohtiin kehossasi lempeitä ajatuksia hengityksen avulla. Liian usein jumikohtiin suhtautuu negatiivisella asenteella, mutta kun hyväksyt ne ongelmakohdat osaksi kehoasi, saatat saada aikaan muutosta. Jumittuneet paikat kehossa kun saattavat olla emotionaalisia tukkeita ja niihin ei venyttely juurikaan auta. 

IMG_1629.JPG

Hengitys ankkuroi meidät tähän hetkeen. Hengityksessä on tämä hetki. Välttämättä ei tarvitse tulla joogatunnille saadakseen hengityksen antamia hyötyjä, vaan jo ihan pelkkä pysähtyminen muutaman kerran päivässä voi avata aivan uuden maailman ja tietoisemman olemisen. Kokeile ihmeessä 🙂

Kuvat tämän päiväiseltä koiralenkiltä Siltasaaresta. Luonto yrittää vielä vähän pyristellä vastaan, mutta itse olen tainnut jo antautua täysin. Ensilumessa on oma tunnelmansa, sellainen vastarakastunut fiilis valtaa mielen. 

Hyvinvointi Mieli

Maailman Vegaanipäivä

Hyvää Maailman Vegaanipäivän iltaa!

IMG_1568.JPG

Vegaanius taitaa tällä hetkellä olla enemmän tapetilla ja ihmisten huulilla kuin ikinä aiemmin. Viime viikolla olin kolme päivää pois Suomesta ja sinä aikana ehdittiin lanseerata ainakin kaksi uutta vegaanista safkaa kauppojen hyllyille. Oma FB-feedi on täyttynyt jo pidemmän aikaa kaikista vegaaniryhmistä ja jos verkkokalvolle tärähtää lihakuva, oletan sen automaattisesti olevan vegaanista. Ja sitten vähän närkästyn kun ei ollutkaan; kuinka joku julkeaa! Sillä onhan lihansyönnillä retostelu nykypäivänä vähän, no, sama ku leijuisi esimerkiksi röökinpoltolla tai viinanvetämisellä. Kohtuudella ja harvoin käytettynä ookoo, mutta että tekee jostain edellä mainitusta itselleen agendan osoittaa vähintäänkin arvostelukyvyn puutetta. 

IMG_1569.JPG

Voi olla, että elän vegaanikuplassa (enkä haluu täältä ikinä pois!). En muista, että olisin koskaan joutunut selittämään kellekään omaa valintaani, mitä nyt vähän joskus täytynyt oikoa väärinkäsityksiä. Sillä niitähän ihmisillä tuntuu olevan runsain mitoin. Itsekin pienestä pitäen joutunut maitopropagandan uhriksi ja onhan toi lihatalojen mainonta aika härskiä mielikuvilla pelaamista, että en ketään syytä siitä, ettei faktat välttämättä ole oikein hallussa. Mutta kuten aivan kaikessa nykymaailmanmenoon liittyvässä, kyseenalaistaminen on tärkeää. Aivan kaiken. Jopa silloin, kun on kyseenalaistamalla löytänyt omat arvot ja ajatusmaailman, voi koko pakan heittää välillä sekaisin ja kyseenalaistaa oman ajattelunsa. Tähän päivään mennessä en tosin ole pystynyt löytämään yhtään hyvää argumenttia sille, miksi vegaanius olisi huono ratkaisu. 

IMG_1578.JPG

Luin muuten juuri, että Saksassa on 1,3 miljoonaa vegaania ja määrä kasvaa huimaa vauhtia koko ajan. Suomessa trendi tuntuisi olevan samansuuntainen, mielenkiinnolla tässä odottelen mitä tulevat vuodet tuovat vegaanin elämään. Ainakin paljon elämäähelpottavia tekijöitä, mutta toisaalta taas valinnanvaikeutta ruokakaupassa. 

IMG_1579.JPG

Minun Maailman Vegaanipäiväni on pitänyt sisällään tietty ruokaa, mutta myös muutaman tunnin kävelylenkin koirien kanssa sekä salitreenin. Poikaystävän kanssa MasterCheffin kyttäystä (tästä kun saisi vegaanisen version niin maailma olisi valmis!) ja siivousta ja kissojen kanssa hengausta. Tuiki tavallinen päivä, ihana sellainen❤️

IMG_1580.JPG

Kuvat viime viikkoiselta Moskovan retkeltä. Kaksi ekaa kuvaa himakokkailuja porukoitten luona, kaksi keskimmäistä ravintola Fresh ja viimeinen kuva kahvila Divan.

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä