Tieni joogaohjaajaksi vol 1

IMG_1225.JPG

Vuoden 2013 kesä taisi olla minulle jossain määrin käännekohta. Olin muuttanut juuri takaisin Helsinkiin, oikeastaan täysin tyhjän päälle. Neljä edellistä vuotta olin tehnyt toimistoduunia, istunut päivät pitkät työpöydän ääressä ja ehkä jollain tasolla tympääntynytkin elämääni. Tuona kesänä aloin tutkia yhä enenevissä määrin omaa henkisyyttäni ja luin paljon kirjallisuutta aiheesta, niin joogaan kuin henkiseen kasvuunkin liittyvää. Oli viimeinkin aika palasten loksahdella paikalleen. Muistan tuona kesänä itkeneeni tuntikaupalla oikeastaan ilman syytä. Oli aika päästää menneisyyden rippeistä irti ja siirtyä eteenpäin.

IMG_1226.JPG

Kuten niin monen muunkin asian suhteen elämässäni aina, myös joogaohjaajakoulutus tuli täysin puskista ja rytinällä mukaan. Donna Fahrin Jooga ja elämän voima -kirjaa lukiessa voivottelin mielessäni sitä, että minusta ei voi koskaan tulla joogaohjaaja. Kunnes yhtäkkiä se iski tajuntaani: kyllä muuten voi! Asia, jota en ollut koskaan pohtinut ja jota kohtaan en edes ollut tuntenut mitään suurempaa mielenkiintoa. Yllättäen se olikin päivänselvä asia: minä joogaohjaajana. Tottakai! Aloin siltä istumalta etsimään tietoa koulutuksista ja halusin nimenomaan mahdollismman pitkään kestävän koulutuksen, sillä koin tarvetta kasvaa joogaohjaajuuteen hitaasti ja rauhassa. Joillekin varmasti sopii kuukauden mittainen intensiivikoulutus, mutta itseni tuntien tarvitsin pitkää hautumisaikaa. 

IMG_1227.JPG

Nyt olen ohjannut joogaa puolisentoista vuotta useamman tunnin viikossa. Olen siis aivan ohjauspolkuni alkumetreillä ja vasta nyt alkaa muotoutumaan se intentio, punainen lanka, omannäköiset tunnit. Ennen koulutukseen hakeutumista tiesin, että minulla on se sisäinen voima, jota haluan jakaa muillekin. Se, mitä jaan, ei ollut tuon kummemmin vielä määrittäytynyt. Täytyy tässä välissä tosin mainita, että joogan ollessa kyseessä, annan tietenkin vain siemeniä oppilailleni. Jokaisen täytyy käydä asiat läpi itsensä kanssa ja laittaa se siemen itämään sisimpäänsä. Minä olen vain rohkaisemassa oikean suunnan kanssa. Ja jos onnistun siinä edes hitusen verran, on maailma taas vähän parempi paikka. 

IMG_1228.JPG

Maanantaisin pidän kissojen kanssa joogatunteja Kissakahvila Helkatissa. Näin viikko sitten uuden remontoidun kahvilan ja olin silmät ihan sydänemojina. Sinne oli tupsahtanut myös kaksi uutta kissanpoikaa! Se energia, jonka kissat jo ihan läsnäolollaan antavat, on todella rentouttava ja ihana. On aivan päivästä kiinni osallistuvatko he vaiko eivät. Mutta he ovat silti siellä sulostuttamassa meidän ihmisten joogaa! 

Kuvissa Tuli, Pete, Herkules ja Tyylilyyli❤️

Hyvinvointi Mieli

Recycle or die

Olen viime vuosina vähentänyt kuluttamisen ihan minimiin. Samalla olen karsinut tavaraa kovalla kädellä niin kotoa kuin vaatekaapistakin. Ja tuntenut taakan kevenneen. On helpompi hengittää kun ympärillä on vain minimimäärä materiaa. 

image.jpeg

Yksi suurta tyydytystä tuottavista asioista on vanhan nutun laittaminen kiertoon. Se, että saa taas yhden mytyn pois pyörimästä vaatekaapista. Se musta trikoinen kasa on pahin, jokaikinen vaatekappale muka todella tärkeä. Siellä se myllääntyy päivästä toiseen ja lopulta siihen sekoittuu kaikki muukin. Sieltä on hyvä toiveikkaana vetää seasta ehjää sukkahousuparia. Toiveikkaana nimenomaan, sillä ei kai sellaista ole olemassakaan kuin ehjä pari sukkahousuja…

image.jpeg

(Vielä helpompaa olisi muuten hengittää, jos ne olemassaolevat tavarat olisivat aina hyvässä järjestyksessä. En ole mikään organisoinnin mestari, mutta vaatekriiseilyn taidon hallitsen täydellisesti. Syy on tuo vaatekaapin mustanpuhuva kasa.)

image.jpeg

Vaikka liputankin minimalismin ja anti-kuluttamisen puolesta, on minulla silti yksi pahe. Nimittäin second hand ja vintage. Kaapeissa on laukkua, asustetta ja mekkoa pienen vintageputiikillisen verran (siis tosi pienen!), enkä millään raaski laittaa mitään näistä kiertoon, vaikka monen artikkelin käyttöaste onkin jäänyt pyöreään nollaan. 

image.jpeg

Täten olenkin haastanut itseäni tekemään löytöjä omasta vaatekaapista. Trikoorytkyt saavat ainakin osittain mennä menojaan ja alan käyttämään vaatekaappini timantteja. Kuten vaikkapa tuota kuvissa olevaa paitaa. Ja niitä lukemattomia vaaterekillä roikkuvia mekkoja. Puhumattakaan niistä laukuista…

Muoti Päivän tyyli