Polkupyörällä Venäjälle

image.jpeg

Kävin ensimmäistä kertaa Venäjällä siinä vuoden 1994 tienoolla, kun Neuvostoliiton romahtamisesta oli vain muutama vuosi. Paikkana oli Svetogorsk, joka sijaitsee muutaman kilometrin päässä Imatrasta. Käytiin kouluvierailulla ja syötiin kaalipiirasta ja juhlasalissa oli disko. Muuta en muista. Paitsi sen, että aloin kirjeenvaihtoon yhden tytön kanssa ja tuntui äärieksoottiselta saada kirjeitä rajan toiselta puolelta, mutta silti niin läheltä. Kuinka eksoottista se onkaan heille ollut. Siltikään se ei ollut kummempaa kuin naapurit tulivat käymään ja meidät otettiin muuten tosi vieraanvaraisesti vastaan!

image.jpeg

Mieleen jäi myös rosoisuus ja ränsistyneet rakennukset, joita teini-ikäisen innolla ihastelin ääneenkin. Muut eivät ymmärtäneet. Taisi olla silloin, kun Venäjä muutti asumaan sydämeeni. Myöhemmin asuin kolme vuotta Pietarissa ja rakastuin vielä syvemmin, tosin Suomeen muutettuani vannoin, etten mene sinne enää ikinä, ellei ihmisoikeustilanne siellä parane. Tuolloin en vielä tiennyt, että vanhemapni tulevat muuttamaan Moskovaan. Eli Venäjän matkailun suhteen on takkini sittemmin kääntynyt.

image.jpeg

Viikko sitten pakattiin pyörät autoon ja ajettiin rajalle, siitä jatkettiin pyörillä Venäjän puolelle. Oli muuten poikaystävän ensimmäinen kerta Venäjällä ja mielestäni ihan hyvä aloittaa pienestä kaupungista. Moskova ja Pietari kun eivät kuitenkaan kerro koko totuutta Venäjästä. Tosin ei kerro Svetogorskikaan, mutta jostainhan on aloitettava. Minullekin tämä oli vasta toinen kerta Svetossa, eli yli 20 vuotta oli edellisestä käynnistä. 

image.jpeg

Ajeltiin ympäri kaupunkia, käytiin kahvilla ja tietenkin ruokakaupassa. Lempipuuhaa ulkomailla. Kuvattavaa olisi ollut vaikka millä mitalla, mutta pyörä&kamera-kombo ei ole kovin toimiva, joten jäi aika vähiin tällä kertaa. Mutta ou jee, ne ränsistyneet talot olivat edelleen siellä ja samaten kulkukissat ja maantienväriseksi jalostuneet koirajengit. Tosin näkyi myös kerrostaloja, joista tuli Suomi mieleen, hyvä kaupungin asukkaille, huono rappioromantiikan ystävälle.

image.jpeg

Pyörällä rajan ylittäminen kävi tosi iisisti ja sukkelaan, mahdolliset jonot voi pyöräilijä ohittaa, eli ei tarvitse venailla tuntikausia rajalla. Tosin tuli vähän törppöiltyä Venäjän rajalla kun ei oikein tiennyt miten toimia, mutta onneksi ei mitään pahempaa sentäs. Venäjänkin rajaviranomaiset alkavat olemaan aika asiakaspalveluhenkisiä nykyään, toista se oli ysärin lopussa kun mentiin käymään iskän kanssa Viipurissa. Saatiin siskon kanssa ihan jäätävää, tilanteeseen täysin sopimatonta flirttiä ja silmäniskuja osaksemme, oli vähän kiusallista. Nyt hieman huvittaa, silloin ei.

image.jpeg

Veri vetää Itään. Vahvasti. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Seuraavana vuorossa Moskova.

 

 

 

Kulttuuri Matkat

Kun kasvi muuttaa takaisin sisälle/hämärän hyssy

Opin eilen uuden sanonnan: viettää hämärän hyssyä. Äitini suusta tulee huipuimmat sanat ja sanonnat ja teen parhaani, jotta muistan näitä käyttää. Hyssy, kuulostaa just siltä mitä se onkin (mitä se ees on??). 

Tänään kesän parvekkeella viettänyt viherkasvini muutti takaisin sisälle. Vihreänä, rehottavana puskana. Yhtä ihanaa kuin keväällä on siirtää kasvit partsille, on ne myös ihanaa siirtää takaisin. Koko olohuone sai uuden ilmeen. Siinä on nyt hyvä viettää hämärän hyssyä, laittaa pari kynttilääkin tulille, kunhan syksy vielä hitusen etenee. Joulukoriste roikkuu valaisimesta jo valmiiksi. Mitäpä sitä turhia poistamaan, kun näyttää niin kivalta.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Viherkasvimuuton lisäksi olen tänään ollut lähinnä toipilaana. Ikävä semiflunssa vie voimat. Sängynpohjalta on tosin haaveiltu matkoista ja päätettiin muutaman tulevan reissun kohde ja ajankohta. Maailmalle on päästävä. Vaikka hämärän hyssy parhaimmillaan mahtavaa onkin, tarvitsee sen väliin pilkahduksia auringosta ja muista maisemista. Mutta nyt, juuri nyt, en muuta tarvitse kuin peiton ja pehmeät lakanat ja unen. Potslojo, sanois äiti.

 

Suhteet Oma elämä