Sisäistä voimavaraa talven varalle

image.jpeg

Täällä ollaan. Syksyisellä landella Etelä-Karjalan perukoilla nimittäin. Muutaman kuukauden aikana ympäristö on ottanut syysasun ylleen ja naapuri korjaa satoaan puimurilla. Itsekin pohdin omaa elämääni taas kertaalleen. Täällä maaseudun rauhassa ymmärtää, kuinka omakin elämä lähtee helposti poluille, jotka ovat ulkoapäin ohjautuvia, jonkin muun sanelemia. Ympäröivä maailma on hektinen ja kiireinen, helposti mukaansa tempaava. ”Miksi?”, kysyn itseltäni noin sadannen kerran. Miksi minäkin, jonka sisimmässä on rauha ja sitä kautta voima, lähden mukaan tuohon menoon.

image.jpeg

Hiljaisuus ja ulkoisten ärsykkeiden puuttuminen tuovat takaisin sille lähteelle jolla on eniten merkitystä. Itsen lähteelle, sisäiseen tuleen. Pikkuhiljaa taas löytää sisältä ulospäin ohjautuvuuden ja vahvuuden olla lähtemättä mukaan ulkoisten tekijöiden tuomiin impulsseihin.

image.jpeg

Haluan vahvistaa sisintäni tulevaa pimeää kautta varten. Haastava vuodenaika, jota varten on hyväkin kerryttää henkistä varastoa. Vähän niin kuin karhut menevät talviteloille, voi ihminenkin pysähtyä ennen talven koitosta. Hiljentyä ja vahvistua sitä kautta. Pimeään vuodenaikaan ei yksinkertaisesti liity samat lainalaisuudet kuin auringon täyttämiin kuukausiin. Ainakin omalla kohdallani on tärkeää muistaa armollisuus itseään kohtaan ja rajallisten voimavarojen taloudellinen käyttö. Talviseen aikaan olen puoliteholla käyvä, mutta se on aivan normaalia. Normaalia ei ole se, että meidän oletetaan täällä Pohjolassakin toimivan täysillä ympäri vuoden.

image.jpeg

Mitkä ovat niitä asioita, joita tekemällä voit lisätä voimavarojasi nyt syksyllä ja silloin kun pimeys kiertyy pahiten ympärille? Mitä asioita voisit karsia elämästäsi, jotta pimeä aika olisi helpompi kestää? Kuinka voisit muuttaa suhtautumistasi pimeään? Voisiko itse pimeys ja sen aiheuttama mahdollinen tehojen vähentyminen ollakin itsesyventymiseen keskittyvää aikaa?

image.jpeg

 

Hyvinvointi Mieli

15. syyskuuta, vuosipäivä

 

image.jpeg

Neljä vuotta sitten tänä päivänä aloin seurustelemaan elämäni rakkauden kanssa. Sellaisen miehen kanssa, jonka kaltaisia en ehkä tiennyt olevan olemassakaan tai vaikka tiesinkin, en ajatellut itse koskaan pääseväni osingoille. Mikä oudointa, tyyppi on pyörinyt samoissa porukoissa vuosia, tutut ja kaverit yhteisiä ja oon käynyt vuosien varrella lukuisia kertoja hänen bändiensä keikoilla. Mutta koskaan ei oltu tavattu. Tästä syystä haluan uskoa (romantisoida), että kohtaamisemme oli tarkoitettu menevän juuri näin; vasta sitten, kun molemmat olivat sopivassa elämäntilanteessa. Heti ensikohtaamisella ääretön tuttuuden tunne, aivan kuin tuo ihminen olisi ollut tuossa aina. Niin ällösiirappista, mutta olin tullut kotiin. 

image.jpeg

Viimeiset neljä vuotta ovat olleet elämäni ehkä parasta aikaa. Aidon, oikean, rakastavan, lämpimän, kunnioittavan miehen ja parisuhteen myötä olen viimeinkin uskaltanut ottaa oman elämäni haltuuni. Ennen koin vain haahuilevani ja jos nyttenkään mitään erityisiä päämääriä on, ainakin minulla on jonkinlainen suunta. Parisuhde on parhaimmillaan kuin monivuotinen terapia, peilaat toisen kautta itseäsi ja elämääsi, käyt läpi pelkojasi, pääset niistä yli ja tulet ehyemmäksi. Tosin kukapa tässä maailmassa olisi täysin ehjä, aina pitää olla pieniä halkeamia, jotta valo pääsee sisään 🙂 

image.jpeg

Neljä vuotta tuntuu käsittämättömän pitkältä ajalta ja samalla lyhyeltä. Aivan kuin olisimme tavanneet vasta eilen. Aion vaalia tuota tapaamista ja sitä fiilistä ikuisesti niin, että voin tarvittaessa palata siihen tunteeseen kun tarve vaatii. Sillä aina ei tietenkään ole helppoa. Silloin on hyvä muistella rakkauden alkuaikoja ja sitä, mihin toisessa rakastui. Se kaikki on hänessä edelleenkin ja nykyisin ainakin osittain myös minussa. Yhdessä olemme enemmän kuin osiemme summa ja olen päättänyt, että se pitää, vaikka mikä tulisi❤️ 

image.jpeg

Kuvat Insta-feedistäni: Pärnu, Como, 3.Linja ja Merihaka. 

Suhteet Oma elämä Rakkaus