OOTD – weird edition

Tänään minulla oli viimeiset maanantain kesätuuraustunnit joogaa ja pilatesta. Kolme kuukautta meni ihan kamalan nopeasti ja oli vähän haikeaakin sanoa tuntien lopussa, että ensi viikolla tilallani on sitten joku muu. Tosiasiassahan samat tyypit käy myös muillakin tunneillani, että ei tässä nyt ikävä ainakaan tuu! Maanantai-illan tunti on niin eri verrattuna esimerkiksi perjantai-illan tuntiin, puhumattakaan nyt torstain aamutunnista taikka saman illan hottis-tunnista. Energioiltaan siis. Harvemmin asetan mitään erityistä intentiota tunneillani, sillä haluan jättää mahdollisimman paljon tilaa oppilaalle itselleen. Tilaa oivalluksille ja oman kehon tuntemusten kuuntelemiselle ja sitä kautta aivan oman intention rakentamiselle. Toisinaan kuitenkin tilan, päivän, vuorokaudenajan ja ihmisten energia saattaa kirvoittaa minussa jotakin ja suustani vain tulee sanoja, joita on sanottava juuri sillä hetkellä. Possessed by yoga. Se on ihmeellinen fiilis. Siinä ei puhu itse, vaan jooga puhuu.

image.jpeg

Mahtavaa on ollut ohjata myös pilatesta tämä kesä. Tykkään haastaa itseäni, vaikka oonkin hirvee hermoilija ja viime hetkellä usein mietin, että pitikö tähänkin nyt taas lähteä! Elämä olis paljon helpompaa sieltä kotisohvalta käsin, välillä vaihtais telsussa kanavaa ja silleen. Kävis kasista neljään duunissa viisi päivää viikossa ja olis ihan tyytyväinen siihen. Mutta kun sitäkin on jo kokeiltu ja todettu, että ei toimi omalla kohdalla. Eli pakko haastaa itseään, mennä sitä kohti mikä pelottaa eniten, vaikka onkin karsee klisee. Palkitseehan se sitten lopussa ja huomaa kasvaneensa rohkeammaksi ja varmemmaksi tyypiksi. On myös vähän se fiilis, että ei oo mitään, mitä en uskaltaisi. Melkein!

image.jpeg

Mitäköhän haasteita sitä syksylle keksisi? Niin ammatillisessa mielessä kuin muutenkin. Ei-duunijutuista tulee mieleen ainakin laulaminen, jota on lykätty nyt ainakin vuoden verran. Poikaystävän treenikselle olisi siis tarkoitus mennä jotain kiekumaan (kirjoitin ensin kirkumaan, mikä sekin ihan mahdollista..), en kyllä oikein edes tiedä miten saan suuni auki laulamistarkoituksessa kun joku on kuulemassa. Eli otankin tuon aiemman kappaleen mahtipontisen lainin takaisin, hups. Mutta koska tämä pelottaa, niin se on vaan pakko toteuttaa. Sitä paitsi rakastan laulamisesta tulevaa euforian tunnetta, niin teen sen sitten vaikka naama nurkkaan päin jos en muuten onnistu.

image.jpeg

Weird Antiquesin hieno ovi sattui tulemaan pyörälenkillä vastaan. Tykkään näistä kuvista ihan älynä! Thänx Maukka!

Muoti Oma elämä Työ Päivän tyyli

Priorisoi lepo!

Siskoni tuossa taannoin sanoi ääneen sen, mitä itseasiassa itsekin olen salaa toivonut pidemmän aikaa: ”trendaisipa lepo ja kehonhuolto ihan kunnolla”. Tuossa pyhässä treenin, ravinnon ja levon kolmiyhteydessä se lepo tuntuu monella olevan siellä tärkeysjärjestyksen viimeisenä. Tärkeänä toki, mutta tulee vasta itse treenin ja ravinnon jälkeen. Elämä saattaa olla muutenkin hektistä ja stressaavaa, jolloin levon tarve korostuu entisestään eikä treenikään mene halutulla tavalla perille, jos keho on uupunut. Tuollaisessa tilanteessa esimerkiksi jooga tai mikä tahansa keho-mieli-yhteyden palauttava liikunta (tai liikkumattomuuskin) tulisi enemmän kuin tarpeeseen. Pysähtyminen sen sijaan, että jatkaa juoksemista. Antaa kehonsa hengähtää. 

image.jpeg

Olen itse tietoisesti pyrkinyt kääntämään tärkeysjärjestyksen niin, että lepo ja ruoka tulevat aivan ensimmäisenä. Treeni vasta toisena. Itseasiassa se on mennyt siihen, ettei mitään treeniä ole edes ollut muutamaan kuukauteen. Päätin toden teolla hidastaa ja kuunnella kroppaani ja sen viestejä. Yksinkertaisesti muutama työpäivä viikossa seisomatyötä ja lisäksi useampi tunti joogan ohjausta on taannut sen, että kroppa on ollut aika kovilla ja olenkin kokenut, että hikiliikunta siihen päälle olisi kuormittanut kehoa liiaksi. Treenillä tässä viittaan nimenomaan esimerkiksi kuntosaliin ja juoksemiseen, omaa joogaharjoitusta ei lasketa eikä tietenkään myös runsasta hyötyliikuntaa 🙂 

Olen siis antanut keholle sitä, mitä se kulloinkin eniten kaipaa, viime aikoina se on pyytänyt lepoa. Tässä tosin täytyy olla tarkkana ja tietää milloin se on mieli joka puhuu, milloin keho. Ihan oma taiteenlajinsa. Lisäksi oon joutunut tekemään duunia sen eteen, etten potisi huonoa omatuntoa siitä, että lepään. Suorituskeskeisessä maailmassa kun se lepääminen ei oo kovinkaan arvostettua. 

image.jpeg

Viikko sitten maanantaina lähdin kuukausien tauon jälkeen lenkille. Ihan vaan aloittaakseni päivän vähän eri tavalla ja käydäkseni ulkona. Ja minkä ahaa-elämyksen koinkaan! Juoksulenkkihän voi olla aika nopeakin pyrähdys ja sen voi tehdä lempeästi, vähän silleen ehkä jolkotellen ja välillä hyppelehtienSyke nousee kuitenkin kivasti kun juoksee kaikki matkan varrella olevat rappuset ja rampit ylös&alas ja puolisen tuntia riittää ihan hyvin. Jee! Ajatuksena oli, että kävisin päivittäin tuollaisen lenkin, mutta siinä sitä oltiin taas: suorittamassa. Nyt ei mitään aikataulutuksia! Lenkki silloin kun sitä tarvitsee, oli se sitten päivittäin tai kerran viikossa. Tai jos ei enää koskaan, niin sekin on ihan fine!

Kroppa (ja mieli) pyytää näemmä myös juoksemista, asia selvä. Lepokin muuten maistuu huomattavasti paremmalta kun on ekaks kerännyt energiaa juoksemalla 🙂

image.jpeg

Olen näemmä ehtinyt kirjoittamaan aiheesta jo muutamaankin otteeseen. Eli selkeästi aihe joka on itselle tärkeä ja josta takuuvarmasti tuun jauhamaan lisää! Jos kiinnostaa niin jutut löytyy täältä ja tästä

Kuvat: Kallion teknokirkko KBP:ssa. Oli muuten mystinen kokemus se.

Hyvinvointi Liikunta Mieli Terveys