Käytännön vinkkejä työnhakuprosessiin
Työnhaku kiihtyy.
Valmistuin vuosi sitten ja samaan aikaan tein ensimmäistä pätkääni yliopistolla. Nyt pätkiä on takana jo lukuisia ja jatko-opintosuunnitelmat on kuopattu. Alan siis todenteolla etsiä muita töitä. Jonkin verran olen kesän mittaankin etsinyt, mutta kesälomat vähän sotkevat, kun ei ihmisiä tavoita.
Kirjaan kaiken tekemiseni exceliin, enhän minä niitä muuten muistaisi. Yhdellä välilehdellä julkisesti avoimet paikat: milloin haettu, miten, mahdollinen palaute haastattelusta tai muuten ja onko saatu jo hylkäys. Toisella välilehdellä kontaktoinnit ilman avoinna olevaa paikkaa: ketä kontaktoitu, milloin laitettu sähköpostia, milloin soitettu. Korostusvärillä kaikki eteenpäin sovitut toimet ja muut vastaavat (soita 18.8 kun tulee lomalta, vuodenvaihteen jälkeen voi kysellä uudestaan, avoin hakemus voimassa 3.11. asti), niin näkee yhdellä vilkaisulla, milloin on seuraavan toimenpiteen aika.
Lisäksi aina kun olen hakenut jonkin ilmoituksen perusteella paikkaa, olen kopioinut ilmoituksen itselleni talteen. Sitä ei nimittäin välttämättä enää löydä siinä vaiheessa, kun tulee kutsu haastatteluun. Kivempi valmistautua haastatteluun, kun voi tarkistaa, millaisella ilmoituksella työhön haettiin. Olen toki tallentanut myös jokaisen version CV:stä ja hakemuksesta, jonka olen lähettänyt: ensinnäkin voin sieltä tarkistaa mahdollisen haastattelun alla, mitä asioita olen korostanut ja toisaalta, onpahan pitkä liuta valmiita hakemus- ja CV-pohjia.
Vaikuttaa siltä kuin olisin varautunut pitkään työhakuprosessiin. Toivottavasti se ei ole sitä.
TallennaTallenna
TallennaTallenna