Jeah – taas perjantai

Yes, perjantai! Ihanaa kun on joka viikko joka päivä, jolloin sitä innostuu vaikka olisi aikainen aamuherätys. Pakkasin eilen asuntoni täällä Visbyssä kasaan ja lähden kohta taksilla kuskaamaan kamat satamaan. Sullon koko roskan säilytykseen odottamaan iltapäivän lauttamatkaa Tukholmaan. Kiesus sitä kamaa onkin aivan tolkuttomasti, Ikea-säilytyskassi johon sulloin suurimman osan, painaa niin etten saa sitä kunnolla ylös nostettua… Raahaamalla eteenpäin.

Perheeni saapui saarelle eilenillalla, treffaan heidät pittoreskissa Hotel St. Clemensissä aamupalan merkeissä ja sitten kiertelemme kaupunkia. Tänä viikonloppuna Visbyssä vietetään keskiaikaista joulua, toivottavasti markkinoilla on jotain kivaa syötävää & ostettavaa. Paahdetut mantelit ovat ainakin herkullisia, lämpiminä sokerikuorrute rasahtelee suussa ja pelkkä tuoksukin on aivan huumaava.

Kello ei ole vielä kahdeksaa, on pilkkopimeää. Nousin puoli seitsemältä, niin aikaisin en olekaan ollut on-the-go koko syksynä. Joululomalla palaan pariksi viikoksi tavalliseen työhöni, todellisuus aamuherätyksineen tulee olemaan kyllä tuskaa, sen tiedän nyt jo. No, arvostanpahan sitten opiskelijan vapauttani entistäkin enemmän.

Pientä karvakorvaa on ollut tällä viikolla ihan kamala ikävä, on siis ihana päästä kotiin. Onneksi pieni koira on oiva selfieiden ottaja, niitä on lennähtänyt suuren veden yli viikon aikana useampikin kappale. Välillä niissä ollaan surkeita (vesisadelenkin jälkeen) ja välillä aivan ihanan karvaisia ja innostuneita (kun ruokaa on tiedossa) ja välillä vähän unisia (masurapsusilmänummistus). Mahdottomia vastustaa. You see?

IMG_5028.JPG

 

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli

Hyvä hetki uudenvuodenlupauksille

Olen hyvä tekemään uudenvuodenlupauksia ja sairaan huono pitämään niitä. Mietin aina asiaa huolella, juttelen lupauksista mieheni kanssa ja sitten lupaan. Lupaan hartaasti mietittyjä, hyvin perusteltuja, fiksuja, terveyttä ja hyvinvointia edistäviä lupauksia. Sellaisia, joista todellakin olisi minulle hyötyä jos pitäisin niistä kiinni. Mutta kun en vaan pidä. En pysty. Yleensä lupaukset karahtavat karille jo viikkoa myöhemmin, joskus jopa heti uudenvuodenpäivänä. Kerran olen tainnut jaksaa kuukauden verran.

Valitettavasti en myöskään koe mitään erityisen huonoa omaatuntoa kariutuneista lupauksistani.

Nyt kuitenkin kohdalleni osui Räyhälän fantastinen postaus sipsittömyydestä ja #sipsittömyyspäiväkirja.

Jokin sykähti syvällä sisimmässäni. Uiks! Pystyisinköhän minäkin? Olen nimittäin armoton sipsisti ja se näkyy (tod!) vyötärönympäryksessäni. Mies syö sipsejä kanssani, mutta urheilee rasvat pois, minä en. Mies pystyisi varmastikin jättämään sipsit kauppaan, minä en. Tässä olisi siis haastetta.

Rakastan sipsejä ja niitä kannetaan meille joka viikko. En ole mikään sipsihifistelijä, vaan tykkään eniten Estrellan perussipseistä. Ruotsissa syön Estrellan Herkkusipsejä, niitä sileitä tai sitten vickningssipsejä (niitä raidallisia). Näitä viimeksimainittuja kutsutaan meidän taloudessamme aina ”viikkareiksi”, johtuen aloittelevan maahanmuuttajan vuonna 2003 tekemästä kielivirheestä… Luin pussin nimen ”vickningschips” jotenkin huolimattomasti, ja mieleni muutti sen ”vikingschips” muotoon. Meillä Viking lineä (laiva) on aina kutsuttu Viikkariksi, ja siksi näistä sipseistäkin tuli jotenkin viikkarisipsejä. Kunnes, usean vuoden kuluttua, jossain yhteydessä osuin keskusteluun jossa puhuttiin häistä ja mitä tarjota niiden yösyötävänä. Vihdoin välähti, ja sesam aukeni! Vickning = yönaposteltava. Just, joo, kiva. Tohotin heti kertomaan miehelle joka sanoi tuntevansa sanan, mutta ettei ollut koskaan yhdistänyt sitä meidän ”viikkareihin”. Koti-Suomessa vieraillessa syöksyn aina ensin kaupassa sipsihyllylle ja lastaan mukaan Estrellan BBQ-sipsejä. Niitä ei jostain omituisesta syystä saa Ruotsista kuin kausituotteena ja resepti ei ole ihan sama silloinkaan. Jostain omituisesta syystä kaikissa ruotsalaisissa BBR ja grillisipseissä on kamalasti sipulia, mistä en tykkää yhtikäs yhtään. Taffelin grillisipsit kelpaavat myös, ja muutkin Taffelin erimalliset grillimausteiset herkut.

Ja takaisin asiaan! Pystyisinkö luopumaan tästä yhdestä asiasta vuoden 2016 ajaksi? Tämähän tekisi hyvää verenpaineelleni (vähemmän suolaa), kolesterolilleni (vähemmän rasvaa), painolleni ja lompakolleni. Monelle paremmalle ihmiselle vastaus olisi selvä ”JAAAAAA” mutta minulle ei. Minun pitää miettiä. Sori vaan. Palaan asiaan ja otan kiitollisuudella vastaan muiden mietintöjä aiheen tiimoilta.

Sipsijuttu.png

Mieltäni jää kaihertamaan yksi asia: lasketaanko popcornit sipseihin eli onko niidenkin syöminen kielletty?

Hyvinvointi Mieli Terveys