Lunch box-ahdistus

Kuten olen aikaisemminkin kertonut, opiskelijaruokailuni on alle kaiken arvostelun. Pääasiassa kokkailen pastaa ja kastiketta, suuren annoksen kerralla ja syön sitä samaa koko viikon. Ei kovin terveellistä eikä missään tapauksessa inspiroivaa, mutta laiskuuteni ruoanlaiton suhteen on ollut aivan käsittämättömän korkealla tasolla. Kotona ollessani tykkään edelleen kokkailla ja kokeilla kaikenlaista.

Nyt minun on kuitenkin ryhdistäydyttävä, huomenna mennään nimittäin metsään ja siellä pitää olla kunnon eväät. Oletan, että pitkän metsäpäivän jälkeen olen niin väsynyt etten jaksa muuta kuin kaatua sänkyyn, joten haluan laadukkaalla ja terveellisellä  ruoalla maksimoida suoritukseni. Toiveena on ruoan voisi kuitenkin tehdä kerralla useammaksi päiväksi eikä sen valmistaminen vaatisi liiallisia ponnistuksia. Kävin kaupassa eilen ja olin siellä heviosastolla hetken melkoisen hukassa. Piti miettiä oikein antaumuksella mistä pidän ja mikä olisi ”monipuolista mutta edullista”.

Ostin sitten kasviksia ja juureksia, jotain salaattimaista, paria eri juustoa ja jyväpohjan. Näistä lähtee!

IMG_6392.JPG

IMG_6388.JPG

IMG_6389.JPG

Tänä iltana otin sitten härkää sarvista (viime tingassa tietenkin…) ja keittää kiehautin tuon jyväpohjan. Siihen panostin eli ostin hiukan kalliimman tuotteen, Paulúns-merkin Supermixin, jossa on sekaisin punaista riisiä, mungpapuja, ruokakauraa, ruskeaa raakariisiä ja auringonkukansiemeniä. Tässä mixissä on mukana hiukan yrttejä ja mausteita (mutta ei suolaa) joten makua löytyy. Ostin jyväseosta keventämään rapeaa vihreää eli lehtikaalia.

Pilkoin porkkanaa ja bataattia kuutioiksi ja maustoin savupaprikalla, chilillä, juustokuminalla, suolalla ja pippurilla. Toiselle pellille paloittelin broccolin varsineen ja kokonaisen kesäkurpitsan, perään suolaa ja pippuria. Hiukan öljyä molempiin ja uuniin paahtumaan. Superhyvät tuoksut! Kun broccoli/kesäkurpitsapelti oli kypsä, viimeistelin sen maut reilulla puristuksella sitruunaa.

Näiden seuraksi minulla on joko paistettua halloumia tai fetakuutioita.

Huomiseen lounaslaatikkoon laitoin ison kasan jyvä-lehtikaaliseosta, fetaa ja paahdettua bataatti-porkkanaa. Sekoitin vielä kermaviilistä kylmän kastikkeen kuivatun korianterin, sitruunamehun, juustokuminan, suolan ja pippurin kanssa.

IMG_6390.JPG

IMG_6391.JPG

Vitsi kun tulee hyvä mieli kun avaan jääkaapin ja katson eväitäni. Eikös se ollutkaan tämän vaikeampaa, monipuolinen ja terveellinen ruoanlaitto? Edullisuustavoite ei ihan toteutunut, mutta ostin kaikki mahdolliset tuotteet luomuna mikä nosti hintaa. Laskin silti, että kertaannoksen hinnaksi tulee n. 30 kruunua mikä tuntuu ihan hyväksyttävältä. Edullisuutta tärkeämpää oli tällä kertaa motivaation ja inspiraation löytyminen.

Hyviä lounasvinkkejä otetaan muuten vastaan suurella kiitollisuudella! ”Metsässä” on mikro, mutta vain yksi ja meitä opiskelijoita on 20, joten kylmät, ruokaisat reseptit ovat ykkösvaihtoehto tällä hetkellä.

Työ ja raha Ruoka ja juoma DIY Opiskelu

Elämä on epistä – 5 esimerkkiä

Ihan oikeesti, aikuisten oikeesti, miten elämä voi olla niin epistä välillä?

Miksi joka viikko tulee maanantai, vaikka mä olen spesifisti pyytänyt et se poistettaisiin listalta?

Kun mieli tarvitsisi jo vapaata ja kesälomaa, miksi juuri silloin alkaa kolmevuotisen koulutusohjelman intensiivisin kurssi joka kestää koko kevään ja päivääkään ei voi saada vapaata? Miksi, oi miksi?

Miten on mahdollista, että aurinko voi paistaa kun on luentoja kahdeksasta neljään? Mutta että sataa vettä ja on kolme astetta lämmintä kun meillä on metsäpäivä? Kolme metsäpäivää?

Kun on pakko ostaa työmiehen pöksyt, ainoat sopivat ovat kokoa 50 vaikka yleensä mahdun neljäkutosiin. Ja miksi pakolliset ostokset eivät koskaan ole alennuksessa vaan maksavat täyden hinnan ja ovat kallista sorttia?

Ainut meikki, jota ilman en voi olla, on kulmakarvaväri. Ja se on ainut asia, jonka unohdin kotiin. Tai pakkasin senkin, mutta se tipahti avoimesta kassistani miehen kenkään (???) enkä löytänyt sitä vaikka kuinka etsin. Eikä koko Visbyn kaupungissa ole yhdelläkään kosmetologilla aikaa värjätä minun kulmiani juuri tänään… Ja käyttämääni peruskulmageeliä ei saa Gotlannista. Kyllä nyt naista koetellaan.

Ruikutusta, uikutusta ja voi tätä ankeutta. Päivän asukuvakin on ihan mälsä. And I promise, aukkarit pysyvät päässä koko päivän.

IMG_6307.JPG

 

Muoti Ajattelin tänään Päivän tyyli