Paras laskiaispulla

Laskiaispullat ovat vakavaa bisnestä Ruotsissa. Ruotsalaiset ostavat yleensä aina laskiaispullansa konditorioista, ne sisältävät kermaa ja mantelimassaa ja pullat nauttivat suurta arvonantoa leipomotuotteiden joukossa. Kermassa on vain vähän tai ei ollenkaan sokeria ja parhaassa mantelimassassa on runsaasti sattumia paahdettujen, hakattujen mantelinpalojen muodossa. Traditionalistit syövät pullansa syvältä lautaselta, runsaan kuuman maidon kera. Laskiaistiistai on myynnillisesti Lucia-päivän ohella konditorioiden suurin myyntipäivä koko vuonna. Kunnon klassisessa konditoriassa tavallisesta laskiaispullasta saa pulittaa 4-4,5 euroa, ruokakaupan leipomosta saa samalla hinnalla kaksi laskiaispullaa.

Viime vuosina laskiaispullasta on tullut jos jonkinlaisia uutuusversioita. Viime vuoden suursuosikki oli pullawrap, jossa täytteet oli laitettu litteään rullattuun pullaan. Laskiaispullia on wienertaikinasta, suklaapullasta ja Nutellatäytteellä, marjatäytteillä ja myös marsipaanipäällysteistä prinsessasemlaa sekä korvapuustin ja laskiaispullan sekasikiötä on nähty liikkeellä. Testejä tehdään ahkerasti, Tukholman seudun arvostetuimman testin tekee Dagens Nyheter (paikallinen Helsingin Sanomat). Tänä vuonna DN:n arvovaltainen raati koostui lehden ruokatoimittaja Jens Linderistä sekä (ta-daa, fanfaari!) Ruotsin Akatemian vakituinen sihteeri Sara Danius (ensimmäinen nainen tällä arvovaltaisella istuimella). Otsikon ja Ruotsin Akatemian moton ”Snille och Smak” = Nerokkuus ja Hyvä maku” alla he arvostelivat ja laittoivat arvojärjestykseen viidentoista Tukholman konditorian laskiaispullat viime lauantain lehdessä.

Voitto ja viisi tähteä meni ”meidän” konditoriallemme, Älvsjön Konditorille, asumme nimittäin samassa talossa. Mieheni on aikaisemmin ollut ko. konditoriassa myös töissä, joten näitä herkkuja on meidän perheessämme maisteltu monen vuoden ajan. Pulla on kevyt mutta maukas ja mehevä, hattu on tukeva ja sillä saa hyvin kahmittua liikoja kermoja suuhun. Mantelimassa on pehmeää ja siinä on ihania, isoja sattumia paahdetusta mantelihakkeesta. Laskiaispullat ovat aina tuoreita, laskiaistiistaina niitä menee yli 5000 kpl. Tarjolla on myös pienempää versiota.

Screen Shot 2017-02-28 at 10.48.36.png

Minä kipitin kahville lauantaina ja suomalainen kun olen, pyysin tuttua kondiittoria laittamaan minun pullaani laadukkaan marjaisaa vadelmahilloa mantelimassan sijaan. Mums, sanon vaan!

IMG_5912.JPG

Hyvää Laskiaista kaikille!

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Höpsöä

Pelastakaa maanantai!

Tänään on maanantai, se viikon kaikista päivistä johon kohdistuu eniten negatiivisia fiiliksiä. Siksipä minä julistan täten maanantain rauhoitetuksi viikonpäiväksi! Siitä ei saa puhua pahaa, ei edes ajatella pahaa. Maanantaihin pitää suhtautua hellävaroen, kuten ihmiseen jolla on ollut paljon vastoinkäymisiä. Silittää myötäkarvaan, sanoa ”ja jaa, kyllä se siitä, gumman” ja nyökytellä samalla lempeästi päätä. 

Minun maanantaini käy hyvin esimerkiksi uudenlaisesta maanantaista vailla negatiivisia viboja vaikka kaikki ei mennytkään kuin Strömsössä. 

Nukuin pommiin mutta sainpahan pitkät unet enkä myöhästynyt… 

…muusta kuin kissanpentumyshetkestä. Hetken olin lohduton mutta sitten ehdotin kisujen omistajalle uutta gostuokiota viikonlopulla, mikä sopikin hänelle erinomaisesti. Parasta oli, että kissarouva laittoi viestiä hetken päästä uudestaan, että hänen menonsa olikin peruu tunut ja misset olisivat vapaasti halittavissa seuraavan tunnin ajan. Ah onnea!

Ehdin koiran kanssa ulos valoisan aikaan, eikä aurinkokaan häikäissyt vaikka olin unohtanut aukkarit kotiin. Tasaisen harmaa tihkusade oli sulattanut jäiset kadut eikä tarvinnut pelätä kompastumista. Koira hiukan likaantui mutta otimme yhteissuihkun lenkin jälkeen ja kuurasimme meidät molemmat perinpohjin.

IMG_5892.JPG

Jouduin soittamaan esimiehelleni ja patistelemaan häntä, kesätyöt eivät olleet vieläkään selvinneet vaikka deadline on huomenna. Kurja puhelu mutta hyvässä hengessä. Lupasin esimiehelleni pitää ovet avoinna loppuviikon ja itselleni olla masentumatta etukäteen. Kaksi tuntia myöhemmin esimieheni tekstasi saaneensa vihreää valoa pääkonttorilta, kesätyöt ovat siis pulkassa.

Nyt istun laivassa, matkalla saarelle. Eväät repussa, pieni koira sylissä. Mies heitti satamaan autolla, puhuttiin koko matka mukavia. Luento alkaa huomenna vasta kymmeneltä, nukkuakin siis ehtii aamulla ihan rauhassa.

Upea maanantai siis, saa minut suorastaan odottamaan ensi maanantaita! Iloinen maanantaihalaus ja paljon positiivisia viboja teille kaikille!

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään