Superkiva F-Hoone Tallinnassa

Minä vielä kaiken harmauden keskellä jauhaisin hiukan tästä Tallinnasta, jos sopii?

Jos mahdollista, kun talsimme ulos vanhasta kaupungista ylittääksemme rautatien ja etsiytyäksemme Telliskiven Loomelinnake-alueelle, sää oli vieläkin ankeampi kuin tänään Tukholmassa. Tihkui vettä, taivas oli sementinharmaa ja rapaa riitti. Pieni koira oli muuttunut valkoisesta mustaksi jo parinsadan metrin kävelyn jälkeen. Sääliksi kävi, kun toinen yritti väistellä vesilammikoita mutta syliinkään ei niin kurjaa Rapa-Reettaa voinut ottaa.

Tallinnan rautatieaseman toiselta puolen alkoi vanhojen puutalojen kanttaamaa alue. Talot eivät olleet mitenkään mieltäylentävässä kunnossa, siinä olisi perinnerakentamisen osaajilla työmaata. Toivottavasti nämä upeat talot ehditään pelastaa!

Telliskiven Loomelinnake koostuu vanhoista teollisuusrakennuksista, aika rough&ready-näky näin talviharmauden keskellä. Käsittääkseni täältä pitäisi löytyä jos jonkinnäköistä sisustus- ja vaatekauppaa, mutta nyt etsimme vain ruokaa. Ensimmäiseksi tulikin vastaan pieni street food-tori, jossa puolisen tusinaa rekkaa / vaunua myi antimiaan. Paremmalla ilmalla uudestaan, kiitos!

Kyltit ohjastivat F-Hooneeseen, muuten paikka olisi varmaan jäänyt meiltä löytymättä. F-Hoonen tila on iso ja valoisa, vanha junahalli tai vastaava. Simppeli sisustus, mutta lämmin ja mukava silti. Koira pääsi mukaan ilman ongelmia. Pikapesu naistenhuoneessa ja kuivaus tuhannella käsipyyhkeellä (mukaan varattu oma käsipyyhe ei riittänyt…) niin oltiin kaikki jälleen seurustelukelpoisia.

IMG_5374.JPG

IMG_5373.PNG

IMG_5372.JPG

Nälkä oli jo nostanut päätään, joten otimme aluksi alkupalat ja juomat. Olimme hiukan epäluuloisia, jos ruoka ei olisi makuumme olisi kurjaa jos pääruoatkin olisivat jo tilauksessa… Minä otin lasin proseccoa ja mies hurmaavan ruusuginin (kaunis ja herkullinen!). Listalla oli paljon vegevaihtoehtoja, siitä iso plussa. Minun annokseni, keltajuuricarpaccio rucola & vihreä papu & quinoa-salaatilla oli aivan napakymppi, annos oli kooltaan runsas, näyttävännäköinen, siemenet rapsahtelivat mukavasti suussa ja makuskaala meni makeasta keltajuuresta suolaisen täyteläiseen tosi kivasti. Mies soi ankkaa, jonka lisänä oli granaattiomenasiirappia, savustettua juustoa, fenkolisalaatti ja gojimarjoja ja syöjä vakuutti tyytyväisyyttään heti ensimmäisen haarukallisen jälkeen.

IMG_5338.JPG

IMG_5339.JPG

Pääruoaksi minä otin pitkällisen harkinnan jälkeen kasviscurryn riisillä. Annos osoittautui tosi isoksi, ja piti tehdä päätöksiä = mitä jaksaa syödä. Riisi oli maustettu korianterilla (suursuosikkini!) ja jätinkin kasvikset hiukan sivuun ja keskityin lapioimaan tulista currya riisin kanssa. Mikä ihana kastike siinä todella olikaan, tulinen mutta silti raikas. Annoksen mukana tullut grillattu puolikas lime, jonka puristin curryn päälle, täydellisti annoksen. Mies otti pienen annoksen, eli 15 kpl karitsatäytteisia pelmenejä sienikastikkeessa oli pehmeän kermaisen täyteläinen kokonaisuus. Viimeisiä pelmenejä mies sai kyllä pyöritellä lautasella aika pitkään ennenkuin sai ne syödyksi, vatsa oli tässä vaiheessa niin täynnä.

IMG_5341.JPG

IMG_5371.JPG

Laskulle tuli 2 lasia proseccoa, 2 drinkkiä, 2 alkuruokaa ja 2 pääruokaa (vettä ja 3 eri leipää sai hakea itse), summa 41 euroa. Jösses. Paikka oli koko ajan täynnä, paikalla kävi myös take awayn hakijoita mutta palvelu oli koko ajan ripeää ja ystävällistä (reilu tippu ehdottomasti paikallaan!).

Vahva suositus Restoran F-Hooneelle, kannatta ehdottomasti tassutella tänne Tallinnan-reissulla!

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Aamu harmaa, päivä harmaa

Reissusta ollaan taas kotona ja ihan hyvä niin. Nyt olisi taas niitä koulujuttuja askarreltavana parin päivän ajan. Sitten perjantaina käännän nokan kohti Visbytä. Uusi pikkumökki odottaa, vähän jännittää. Otan mukaan miljardi kiloa pakaaseja, kun minullahan ei siis ole siellä mitään. Tai on toki huonekalut tms. mutta esim. täkit ja tyynyt puuttuvat, lakanat, pyyhkeet, kaikki kylppärijutut ja ruoka. Koirakin lähtee mukaan, joten koiran ruoat, kulhot ja sänkykin pitäisi saada pakattua matkaan. Otan mukaan myös ystäväni pahinta alkuahdistusta helpottamaan, mukavampi yhdessä touhuilla näin aluksi.

Kotona on kiva olla, mutta en jotenkin saa oikein vauhtia mihinkään hommiin. Istun vaan ja katselen ulos ikkunasta. Keskellä päivää pitää sisälläkin olla valot, kun on niin armottoman harmaa päivä. Joulukoristeita en ole vielä napannut pois ja kuusikin ilahduttaa valollaan nurkassa. Aikalailla se kyllä tiputtelee neulasia, niitä alkaa olla joka nurkassa joten pitäisi kai senkin suhteen aktivoitua. Joulun riisuminen on vaan minusta jotenkin niin kamalan kurjaa, kaikki ylimääräinen glitter ja valo katoavat. Tällaisen harmauden keskellä olen iloinnut joka päivä todella paljon  joulukuusen valoista ja muista pienistä valonpilkahduksista.

En tiedä, mikähän tässä nyt vetää mielen ihan matalaksi? Uusi kurssi alkaa maanantaina, sekin on oikeastaan aika kiva juttu. Pääsee taas oppimisen vauhtiin ja mukaan kaikkiin juttuihin. Opiskelijan arki on minusta pääasiallisesti juhlaa ja tykkään siitä hurjasti. Tässä melkein kuukauden kotiperiodin aikana on ehditty yhtä jos toista, juhlittu pyhiä, tehty töitä, oltu mökillä, matkusteltu, vieraita on käynyt eli ei ole todellakaan ollut tylsää. Kotiin pääsen jatkossakin taas joka viikonloppu, eli senkään suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia. Mikäs nyt mättää?

Ehkä pitää vaan ottaa kupillinen teetä ja nökötellä vielä hetki tuossa sohvannurkassa koira sylissä, jospa matalapaine helpottaisi siitä ihan itsestään.

Mitenkäs teillä muilla, onko vuosi lähtenyt käyntiin vauhdilla vai onko jollakulla muullakin samanlaisin käynnistysvaikeuksia kuin minulla?

IMG_5226.JPG

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään