Näin opiskelin kotiäitinä
MITÄ?
Opiskelin kaksi yksittäistä kurssia markkinoinnin opintokokonaisuudesta Aalto-yliopiston avoimessa yliopistossa, Markkinoinnin perusteet (6op) ja Kuluttajan käyttäytyminen (6op). Kurssit olivat omaa ammattiani täydentävää koulutusta, joten ne hyväksyttiin myös Koulutusrahaston tuen piiriin.
MISSÄ?
Molemmat kurssit olivat itseopiskeltavia verkkokursseja, mutta lopputentit suoritettiin Töölön kampuksella. Poikkeuksena markkinoinnin perusteet -kurssi sisälsi aloitus- ja lopetusluennon, joilla käytiin läpi kurssilla opiskelua ja tenttiä. Kontaktiluennot eivät kuitenkaan olleet pakollisia, mutta koin ne itselleni tarpeellisiksi.
Käytännössä siis opiskelin itsenäisesti. Pääosin kotona, ja muutamia kertoja myös kirjastossa tai siskon asunnossa.
MILLOIN?
Kurssit alkoivat helmikuussa ja päättyivät toukokuussa. Tenttipäiviä järjestetään vielä kesäkuussa, mutta halusin tehdä tentit heti kurssien päätteeksi ja jättää mahdollisuuden oikeasti uusintaan tai arvosanan korottamiseen.
Luin ja tein välitenttejä aina kun Frida nukkui. Päivällä päiväunilla ja iltaisin tytön mentyä nukkumaan. Päivällä (onneksi) pitkien päiväunien ansiosta rauhaa oli reilu 3 tuntia, josta suurimman osan tietysti käytin lukemiseen. Iltaisin Allu laittoi Fridan nukkumaan, jotta pystyin taas lukemaan. Menin itse yleensä nukkumaan reippaasti yli puolenyön.
Mummojen avustuksella sain enemmän lukuaikaa viikkoihin ja erityisesti oman äidin lähes viikottainen parin päivän apu oli korvaamatonta. Eron kyllä huomasi, jos kukaan ei jollakin viikolla käynyt, sillä Allun ylityöt eivät juurikaan joustaneet kotiin päin. Etenkin sairastelut muuttivat lukusuunnitelmia ja aiheuttivat muutamia kertoja kiristelyä tehtävien palautukseen. Ja onhan tuo suunnitelmien tekeminen lapsen kanssa aina hieman riskialtista. Mummojen kyläillessä pystyin lukemaan muulloinkin, kuin päiväunien aikaan ja sain enemmän rauhaa kotona. Joskus saatoin lähteä kirjaston hiljaisuuteen lukemaan.
MITEN?
Molemmille kursseille oli englanninkieliset kurssikirjat. Luin yhteensä 1253 sivua. Kirjojen aihealueet oli jaettu välitenteiksi, ja aihealueet sisälsivät verkkoluentoja. Valitettavasti näillä kursseilla luennot olivat lyhyitä tiivistelmiä aiheista, eikä todellisia, videoituja luentoja ollut kuin kaksi. Pisin tällainen tiivistelmä-tyyppinen verkkoluento taisi olla 14 minuuttia. Toisen kurssin suoritukseen kuului välitentti joka viikko. Monivalintatentin palautus oli aina viimeistään sunnuntaina keskiyöhän mennessä. Välitenteistä koostui 60% koko kurssin suorituksesta. Toisella kurssilla sen sijaan oli välitentteinä soveltavia, essee-tyyppisiä tehtäviä, joiden palautus oli 2-3 viikon välein. Nekin aina sunnuntaina. Näistä soveltavista tehtävistä koostui 75% koko kurssin suorituksesta.
Ostin kurssikirjat omaksi, sillä niitä oli todella vaikea saada kirjastosta ja laina-aika oli vain 2 viikkoa kerrallaan. Kurssikirjat maksoivat 134,20€ Adlibriksesta tilattuna. Pikapäätöksen vuoksi jouduin silti odottamaan kirjoja reilun viikon, mutta onneksi Marketing Management, markkinoinnin perusteiden kurssikirja löytyi e-kirjana. Sitä lukiessa huomasin, kuinka visuaalinen muisti minulla on, sillä sivujen hahmottaminen tietokoneen ruudulta oli todella vaikeaa. Lisäksi tarvitsisin muutenkin uudet silmälasit ja näytöltä lukeminen oli todella raskasta jo senkin takia.
Välitenteissä oli myös se hyvä puoli, että lukutavoitteet jokaiselle viikolle oli valmiiksi suunniteltuja ja ne pitivät aikataulun hallussa. Rakensin päivät niin, että lukuaikaa olisi mahdollisimman paljon. Frida piti siis saada hyvin väsytettyä aamupäivästä aktiivisella toiminnalla, jotta pitkät päiväunet toteutuisi.
Halusin alusta lähtien varmistaa, että lukupaikkani ja -asentoni kotona olisivat sellaiset, joissa voisin keskittyä. Toisin sanoen ottaa asian tosissaan ja kroppaa rikkomatta. Sohvan nurkassa lukeminen ei tullut kuuloonkaan. Ruokapöytä sekä bObles Mato ja Pieni Kala muodostivat opiskeluasemani. Ruokapöydän tuolia korkeampi istuma-asento ja kevyesti keinuva tuoli mahdollisti ergonomisen asennon. Selkä pysyi suorana ja kädet sai rennosti pöydälle. Väsymystä vastaan joutui taistelemaan aika usein ja silloin keinuttelin reippaammin tai tein muutamia venytyksiä ja tasapainoharjoituksia. bObles-huonekalut ovat edelleen keittiön pöydän vieressä eikä suinkaan Fridan huoneessa. Totuin hyvään asentoon niin, etten pysty tekemään tietokoneellakaan mitään ilman niitä!
Väittäisin jopa, että tämän opiskeluasema ja mummojen apu olivat tärkeimmät mahdollistajat, jotta onnistuin opiskelemaan itsenäisesti kotiäitiydestä huolimatta. Loppuarvosanaksi sain molemmista kursseista 3, vaikka kritisoinkin sitä etteivät verkkokurssit aina tukeneet oppimista vaan välillä keskittyivät nippelitietoihin. Tiedän hallitsevani kokonaisuudet arvosanaakin paremmin. Ja se on isoin oppi edellisiin opiskeluihin verrattuna.
Jatkan opiskeluteemaa vielä kirjoittamalla pienen oppaan hoitovapaalla opiskeluun, eli millaisia vaihtoehtoja opiskeluun on ja millainen taloudellinen ero siinä on pelkkään kodinhoidontukeen verrattuna. Sopii myös Lilyssä tällä hetkellä puhuttavaan raha-teemaan. Lisäksi tulen vielä erikseen kertomaan, miltä opiskelu oikeasti tuntui. Niin äitinä hoitovapaalla, kuin viimeksi 13 vuotta sitten opiskelleena ja siihen täysin valmistautumatta loikanneena. Jos näiden teemojen lisäksi haluat kuulla hoitovapaalla opiskelusta vielä jotain, niin kirjoita siitä kommenttikenttään.
Ruokapöytä: Pop Table / bObles Mato ja Pieni Kala (saatu): Geffer Group ja Lasten PR / Tuolit ja matto: kirpputorilta
Lue myös:
Salamapäätös opiskelevaksi kotiäidiksi
Ensimmäinen opiskeluviikko lukuina
Valitsimme epätasa-arvoisen perhevapaan