Sä sometat väärin!

Oon jonkin aikaa jo pohtinut blogata tästä iki-ihanasta aiheesta, somettamisen ihmeellisestä maailmasta. Sitä mukaan kun sosiaalinen media lisää otettaan meistä uhreistaan, kasvaa myös mitä kummallisin ohje-säännöstä (kirjoittamaton sellainen) siitä MITEN KUULUU SOMETTAA.

facebook-sucks.jpg

Esimerkiksi facebook-profiilin tai instgaram-tilin pitäisi olla käsittääkseni henkilön oma henkilökohtainen ”maailma” tai ainakin jonkinasteinen heijastuma jokaisen omasta maailmasta ja mielenliikkeistä. Katsaus sen ihmisen arkeen, juhlaan ja ajatuksiin. Right? Oma. Henkilökohtainen. Mun näkemys.

Mutta ehei. Somessa tuntuu olevan tapana jakaa kiillotettua kuvaa arjestaan ja itsestään. Miettiä hyvinkin tarkkaan mistä kulmasta otettu profiilikuva-selfie tekee eniten oikeutta tai mitä elämästään saa kertoa. Usein pääasia on vaan näyttää mahdollisimman hyvältä, kiinnostavalta.  No tottahan se on että harva sinne haluaa ja uskaltaa kertoa kuinka oli kakka tänään kovalla, vaimo valitti viidettä päivää putkeen, ulosottomies kävi ovella tai mies kynsi naamallaan pihaa kännissä. Ja aika moni kokisi varmaan ahdistavana myös lukea sellaista lähes inhorealistista avautumista.

Mutta jotain hullua musta on siinä että ihmiset niin kovin hanakasti hyökkää kimppuun sosiaalisessa mediassa. Ei saa kertoa että kävi salilla, koska sillon oot fanaattinen jumppapirkko ja kohta toi sun kuntoilu-innostus taas romahtaa. Et saa kertoo juovas viiniä koska sit oot juoppo ja kevytkenkäinen bilehile. Et saa kehua lastas koska joku lapseton vetää iki-vihreä herneet nokkaan koska sä vauva-onneas hehkuttamalla hierot märkää rättiä (vai vaippaa?) heidän naamaansa. Mutta älä herra varjele ainakaan kehu lapsettomuuden onnea ja tyytyväisyyttä omaan ratkaisuusi koska sinähän et ole nainen etkä tiedä onnesta mitään koska sulla ei oo omaa nahkapokaalia.

Älä yleensäkään ole somessa onnellinen ja kerro sitä, koska se ärsyttää. Mutta hei älä myöskään koskaan valita koska sulla on asenneongelma.

Älä jaa itestäs napsimiasi kuvia koska sit oot olevinas. Älä laita kauniita, seksikkäitä kuvia koska sillon oot ittees tyrkyttävä lumppu. Älä laita kuvaa jossa et oo täydessä tällingissä koska somessahan sun kuvat on myös sun käyntikortti, sun kuvanhan voi nähdä vaikka tuleva puolisokokelas tai pomo.

Listaa vois jatkaa loputtomiin…

Kuinka moni meistä oikeesti kahvipöydässä sanois toiselle niin ilkeästi kun vaikkapa naamakirjassa sanoo. Somessa löydään täysin surutta. Siellä on jotenkin muka luvallisempaa haukkua ja ivata. Esittää muka näppäriä kiperiä kommentteja toisista. Ja vallankin erilaisilla keskustelupalstoilla nimimerkin suojista on helvetin helppoa huudella hävyttömyyksiään.

Miettikää nyt, kuinka moni menis sanoon vaikka paljon kohua kommenteillaan aikaan saaneelle poliitikolle että tämän pitäisi kuolla tai hakeutua hoitoon? Tai että aiot tappaa hänen perheensä tai jotain muuta? Tai kuinka moni meistä menisi keikan päätteeksi sanomaan artistille josta ei pidä että tämän kuuluisi painua helvettiin. Tai kuinka tämä on täys pelle ja turha?

Sitten täysin oma lukunsa tässä ihmeellisessä säännöstössä ja käyttäytymisessä on esimerkiksi pohdinnat siitä ”Kenen kuvista/kommenteista saa tykätä?”. ”Onks noloo jos mä kommentoin sille?” ”Mitä sekin aattelee jos mä tykkään sen profiilikuvasta?”.

Olen käynyt keskustelua aiheesta onko miespuolisen tuttavan sopivaa tykätä naispuolisen fb-kaverin kuvasta jos siitä ei ole kukaan muu mies tykännyt, vielä?

Tai onko outoa/väärin jos varattu mies tykkää jonkun naispuolisen facebook-tutun kuvasta? Onko jotenkin häiriintynyttä jos täysin sulle tuntematon ihminen painaa sitä maagista tykkää-nappia sun julkisen kuvan tai päivityksen kohdalla?

Puhumattakaan näistä mustasukkaisuus-draamoista joissa pengotaan puolison tekemisen somessa, jos ei sentään murtauduta priva-viesteihin niin ainakin kyylätään kelle se on sanonut mitäkin ja kenen kuvista tykännyt.

Siis mitä helvettiä. Ne kuvat ja tekstit sosiaalisessa mediassa ON laitettu sinne jotta niihin kommentoidaan, jotta niillä jaetaan jotain omaa ajatusta muille. Niillä halutaan herättää keskustelua tai niistä toivotaan jotain palautetta. Tykkääminen on noteeraamista. Minä luin sun tekstin ja ”kannatetaan”. Tai näin sun kuvan ja pidin siitä. Harvoin kai mikään ”tykkäys” tarkoittaa ”jätän puolisoni ja tuun sun oven taa.” Tai ”oon säälittävä fanittaja ja tykkäilen tässä julkkisten kuvista epätoivoisena”.

Joten nyt uuden vuoden alussa, ihmiset, muistetaanko että some-maailma on vaan valikoitu heijastuma jokaisen meidän omista maailmoista. Kunnioitetaan sitä mitä muilla on sanottavaa. Jos jonkun päivitykset vituttaa niin kiroa niitä ittekses (tai jos niistä on tarve puhua niin puhu jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Koska KYLLÄ, mullakin on asioita joita en ihan purematta niele somessa ja saatan niistä natista toisinaan… Esim kun tiedän jonkun puhuvan täyttä paskaa ja valehtelevan törkeästi.)

Jos jonkun päivitykset vituttaa alinomaa niin a) poista tyyppi listaltas b) peitä sen päivitykset näkymästä. C) mieti itsekses mikä niissä vituttaa sua, kummassa teistä oikeestaan se ”syy” onkaan.

Mutta pakko ei oo olla ilkeä toisille.

Ja jos somessa alkaa olo oleen niin tukalaa että tarvii syynätä ja kyylätä muita niin että oma mielenrauha järkkyy niin ystävän neuvo. Ilmaiseksi. Kaksi sanaa. HANKI ELÄMÄ. Sillon jos somesta tekee itselleen ongelman ja se vaivaa ajatuksia häiritsevän paljon niin sillon on syytä ottaa pieni sosiaalisenmedian-paasto ja keskittyä livenä ystäviin/harrastuksiin/sosiaalisuuteen.

 

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Velvollisuus välittää!

Ylellä on parhaillaan menossa mitä ihanin ”lupa välittää” kampanja. Kampanjassa ihan kuka vaan voi tehdä oman lupauksensa seniorikansalaisen ilostuttamiseksi tai auttamiseksi. Kampanjan sivuilla on kauniita ja liikuttaviakin kohtaamisia kun esimerkiksi julkkikset ovat laittaneet oman kortensa kekoon ja toteuttaneet vanhusten toiveita kuka mitenkin.

k09-12-08-53.jpg

 

Itse kyynelehdin aamukahvini suolaiseksi katsellessani Nicke LignellIn jaksoa jossa hän auttoi vanhan herran naapurimaahamme sotalapseksi 8vuotiaana lähetettyä siskoaan katsomaan. Sisarusten kohtaaminen oli liikuttava, vuosikymmeniä erossa olleet verisukulaiset pitelivät toisiaan kädestä ja muistelivat lapsuuttaan. Siinä sairaalan pedillä lepäilevän pikkusiskonsa hyvästellessään veli sanoi ”koitetaan pärjäillä vielä muutama vuosi”. Sisko menehtyi 12 päivää tapaamisen jälkeen.

 

Toinen syvältä koskettanut kampanjaan liittyvä video oli kahden eri sukupolvia edustaneen kiusatun keskustelu. Pysäyttävää ja aivan jäisesti sydänalaa kourivaa kuulla miten 71vuotias rouva muistaa yhä 60-luvulla tapahtuneet koulukiusaamiset. Kuinka vieläkin näkee silmissään kiusaajien ivalliset ilmeet ja teot. Kuinka vieläkään vastakkain sattuessa kokee ettei hänellä ole mitään sanottavaa kiusaajilleen, enkä pätkääkään ihmettele. Voin ymmärtää täysin hänen lausahduksensa siitä että yhden kiusaajan kuolinilmoitus lehdessä tuntui jopa helpottavalta… 

Video liikautti myös omalla kohtaa tunteita pintaan. Muistanhan itsekin vielä koulu-ajoilta ne ivaamiset, sen kuinka luokallani minua eniten inhoava poika heitti ennen kotitaloustuntia kengällä naamaan. Ja opettaja ei tehnyt mitään, sain kyllä sentään herne-maissi-paprika pussin lainaan ettei naama mustunut… Omalla kohdalla kiusaaminen kuitenkin oli ”kestettävissä”, empä tainnnut siitä juuri edes kotona puhua.  ja olen pitkälti tajunnut sen vasta vuosia jälkeenpäin miettiessäni sen vaikutuksia itsetuntooni. Kai siitä joku jälki on jäänyt kuitenkin viikoittaisesta läskiksi haukkumisesta siitä että kuuli olevansa ällöttävä. En kestä nykyäänkään edes vitsillä kuulla olevani tyhmä tai vastenmielinen. Pääsin kuitenkin vähällä verrattuna moniin ihmisiin. Ihmisiin joiden selviämistä hengissä, empaattisina, vahvan herkkinä aikuisuuteen pidän ihan käsittämättömän hienona asiana. Ja jotka ovat mulle henkilökohtaisesti isoimpia sankareita koko maailmassa.

 

Kampanjan TV-lähetykset loppuvat joulun tienoilla. Hieno ja tärkeä asia saada vanhusten yksinäisyyttä rummutettua julkisuudessa.  Koskettavia tarinoita ja ihania tekoja ihmiset saaneet aikaan.

Mutta aina tällaisen kampanjan aikaan en voi olla miettimättä MITÄ TÄMÄN JÄLKEEN. Mitä sitten kun mediahuomio haalistuu ja kamerat sammuvat. Kuka silloin välittää?

 

Tottakai kaikki ihana ja ilostuttava mitä tuodaan vanhainkoteihin ja yksinäisten apua tarvitsevien seniorien elämään on aivan kullankallista. Mutta muistaako jengi välittää vielä  Loppiaisena? Pääsiäisenä? Juhannuksena?

 

Miksei Lupa Välittää, korjaan ihana VELVOLLISUUS välittää olisi meillä kaikilla ihan joka päivä? Joka viikko?

Eikä niin että välitämme vain yksinäisistä mummuista tai papoista, vaan niin että jokaisessa kohtaamisessamme olisi lämpöä.

Eikö voisi aloittaa vaikka ihan niistä omassa jokapäiväisessä ympäristössä olevista tyypeistä. Lähetä viesti ystävälle ja kerro että oot hänestä kiitollinen. Voi olla että kukaan ei ole kiittänyt häntä moneen kuukauteen. Halaa kun näätte seuraavan kerran, voi olla että halauksesi on ensimmäinen viikkoihin.

Jätä raivoamatta kun puoliso on jättänyt taas sukat ja kalsarit keskelle makuuhuoneen lattiaa. Kysy mieluummin mitä hän miettii ja mitä kuuluu.

Järjestä ihana yllätys, lämmitä sauna, kokkaa lempiruokaa vaikka tekisi mieli mussuttaa maksamattomista laskuista.

 

Vie äidillesi tai siskollesi kukkia. Vain siksi että sulla sellainen yhä on, rakas ihminen. Juokaa yhdessä kahvit ja jutelkaa. Pistä puhelin pois kädestä ja kuuntele oikeesti.

 

Kysy tarviiko naapurin pappa kyytiä kauppaan tai voitko tehdä hänenkin lumityöt samalla kun omasi. Vie vaan hetken sun aikaa ja vaivaa mutta voi olla toiselle iso apua ja ainoa välittämisen ele aikoihin.

 

Vaikka et pystyisikään viemään ketään ulkomaille ja metsästämään hänen kauan sitten  kadottamaansa sisarusta tai vaikka et voisikaan järjestää spektaakkelimaista joulujuhlaa vanhainkotiin unohdetuille, niin sun teoilla on väliä. Voit aloittaa omasta perheestä, ihan jo pienellä teolla. Vaikka sillä että kerrot toiselle mitä hän tekee oikein ja kivasti eikä aina missä hän toimii väärin. Puutu jos näät kaltoinkohtelua tai kiusaamista. Kannusta väärää kohtelua saanutta hakemaan oikeutta itselleen.

 

Mutta jotta tällaisella hienolla kampanjalla olisi väliä niin välittämisen pitää jatkua. Vielä sittenkin kun se ei ole mediaseksikästä. Onko sulla lupa… velvollisuus välittää vielä juhannuksenakin? –Kyllä sulla on.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Syvällistä