Puolesta, Vastaan, En kerro, En tiedä!

Perjantaina äänestetään ehkä vuoden isoimmasta asiasta, tasa-arvoisesta avioliittolaista.  Olen kuunnellut aiheesta uutisointia ja keskustelua paljon ja viimeinen niitti ajatusten julkiselle purkamiselle oli kaverini somessa jakama kuva josta käy ilmi kuka kansanedustaja aikoo äänestää mitenkin perjantain koittaessa.

 

Surullisen moni heistä on edelleen sitä mieltä ettei 2000-luvun suomessa rakkaus ja sen sinetöiminen ”jumalan kasvojen edessä” kuulu kaikille. Perusteluja on saatu lukea mitä mielenkiintoisempia. Kuka vetoaa lasten oikeuteen (ajattelematta että itseasiassa tämä laki ei muuttaisi juurikaan jo valloilla olevaa käytäntöä. Jo nyt samaa suokupuolta olevat puolisot voivat adoptoida toistensa lapsen jne.) Huvittavimpia ovat nämä isolla kirjalla päähän mätkivät ”muka-lähimmäistä-rakastavat”-yksilöt. Vedotaan YK:n julistuksiin ja Raamattuun. Luetaan kuin se nimenomainen vanha vihtahousu sitä nimenomaista kirjojen kirjaa. Jos Raamattu pitää ottaa kirjaimellisesti niin sittenhän pitää uskoa myös että koko ihmisrotu oikeasti polveutuu vain kahdesta ihmisestä (eli insesti siinä tapauksessa olisi ihan ok tapa saattaa alulle koko ihmiskunta?) ja tätä rataa…

Noh. Vielä enemmän mua ihmetyttää se että osa poliitikoista on vastannut äänestyksestä kysyttäeesä EN TIEDÄ tai EN KERRO! Siis mitä ihmettä? Ette tiedä mitä vastaatte äänestyksen tullen kun kyseessä on ihan oikeiden ihmisten elämä ja niinkin iso asia kuin oikeus mennä naimisiin haluamansa ihmisen kanssa?

Te jotka kansa on sinne valinnut ja äänestänyt asioista päättämään? Miten voitte sanoa ”en mää vaan tiiä mitä mä tähän nyt äänestäisin?” Tai ettette aio kertoa sitä etukäteen?

 

 

 

10616258_10152580304859370_7526873856654539464_n.jpg

Kuva Anne K. Varastettu kaikella rakkaudella ja viekkaudella facebookista 🙂

Onko se sitten joku hetken hurmoksessa tehty entten tentten teelikamentten – kind of valinta? Kolikolla kruunaa tai laavaa? Vai ihanko ajattelitte Tarot korteilta tai miltä lie sammakko-ennustajalta edellisenä iltana kysyä? Toki voi esim myös ”vahingossa just perjantaina olla vähän kuumetta ja mahatauti” niin välttyy ottamasta kantaa ja kantamasta osaltaan vastuuta. Jotenkin tuntuu kunniallisemmalta, surulliselta kylläkin, ne ”vastaan” äänet kuin tällainen suorastaan naurettava pelleily ”en tiedä”-vastauksineen. Kansanedustaja EI vaan mielestäni VOI sanoa tällaiseen kysymykseen ettei tiedä kantaansa. Kanta tulee jokatapauksessa julki äänestystilanteessa joten aivan naurettavaa kikkailua. 

Muutenkin olen miettinyt, jälleen kerran, tätä vielä nykypäivänäkin vellovaa homofobiaa. Joka heijastuu näköjään suuresti jopa aivan valtakunnan päättäjä-eliittiin asti. Missäköhän kohtaa ihmiset ymmärtävät ettei homoseksuaalisuus ole valinta. Siitä ei voi jotenkin mystisesti ”parantua”, koska mitään parantamista homoissa/lesboissa/biseksuaaleissa/trans-henkilöissä ei ole. He ovat syntyneet sellaiseksi kun ovat, kuten kaikki heterotkin. Jokainen homofoobikko miettiköön voisiko itse käskystä alkaa rakastaa jotakuta, tai lakata rakastamasta sydämensä valittua. Mikä uhka kahden miehen tai kahden naisen solmima liitto muka on? Miten se romuttaa yhteiskuntaa ja perhearvoja? Samaan aikaan kun kohistaan homoseksuaalien oikeudesta avioliittoon, TV:ssä alkaa pyöriä ohjelma jossa ihmiset menevät ensimmäisille treffeille alttarille. Naimisiin tuntemattoman kanssa ensitreffeillä! Kumpi onkaan yhteskuntaa ja avioliittoa instituutiona enemmän mädättävä asia: kahden toisiaan rakastavan samaa sukupuolta olevan henkilön pitkään harkittu päätös avioitua vai viihteen nimissä ja julkisuushakuisesti solmittu liitto täysin tuntemattoman kanssa tv-ohjelmassa?

En ymmärrä muutenkaan tätä ihmisten tarvetta puuttua siihen ketä kukakin saa rakastaa. Kuinka monen hetero tuttavan avioliittoa arvostelet? Kuinka monen tuttavan liiton koet itsellesi jotenkin uhkana? Toki varmasti jokainen tuntee poikkeuksia ja liittoja joista näkee jo alussa etteivät nuo ihmiset vain tule pärjäämään yhdessä kovinkaan pitkään.  Mutta sillä harvoin on tekemistä sen kanssa mikä ihmisen seksuaalinen suuntautuminen on. Miksi muutenkaan niin kovasti pitää miettiä sitä mitä kukakin tekee makuuhuoneessa ja kenen kanssa? 

Mutta anyway, mielestäni tästä avioliittolaista ei tarvitsisi joutua edes äänestämään. Oikeus rakkauteen ei saa olla mielipide-kysymys, se on jokaisen tasa-arvoinen oikeus. 

Suhteet Rakkaus Mieli Syvällistä

Miltä kipu näyttää?

Sähän näytät niin virkeältä tänään?

Et sä näytä yhtään kipeeltä?

Miten niin sulla on vaikeeta, eihän se näy meille muille mitenkään?

images (1).jpg Yeah, right. Melko tuttuja lausahduksia joita varmana jokainen esimerkiksi kroonista päälle päin näkymätöntä sairautta poteva toisinaan kuulee. Tuskinpa niillä pahaa kukaan lausahtaessaan tarkoittaa, ehkäpä ihan vallan päinvastoin. Mutta ehkä kuitenkaan nämä eivät ole niitä lauseita joiden kanssa päivittäisten tai ainakin viikoittaisten kipujen ja vaivojen kanssa painiva ihminen haluaa kuulla.

Miltä kivun pitäisi näyttää? Pitäisikö kontata kaksinkerroin lattialla? Tai koko ajan valittaa ja mouruta tuskiaan? Pitääkö naamaan kasvaa patteja tai olla pää puoliksi irti ennen kuin ulkopuolinen voi uskoa et taitaapa se olla hieman kipeäkö!?

Itselle aihe on taas hieman enemmän ajankohtainen kun kroppa jostain syystä kiukuttelee. Crohnin tauti ja Spondyloarthropatia ne siellä, pirulaiset, nostaa päätään. Olin kovassa flunssassa joka kehittyi messeväksi jälkitaudiksi johonka sitten sain kunnon antibiotti-kuurin. Siihen kun lisätään pari hermeettisen pitkää työputkea ja muuta stressiä, hyvää ja huonoa, niin cocktail onkin valmis.

Viime viikkoina kipuja ja muita vaivoja, säästän teidät ykistyiskohdilta; on taas ollut enenevissä määrin. Mutta tiedän ettei se näy päälle. Ainakaan sillä lailla että kadulla vastaantulija osaisi sanoa yhdellä vilkaisulla mitä minulla on meneillään. Käyn töissä ”normaalisti”, tapaan ystäviä, suunnittelen lomaa. Pesen pyykkiä, koitan motivoitua siivoamaan kodin kuntoon… Ihan tavallisia juttuja. En minä makaa tällä hetkellä vollottamassa sängyn pohjalla tai kieri kaksinkerroin kivusta lattialla. Onneksi. Niitäkin aikoja on meinaan nähty. On koettu se aika kun vessaan alle 10 metrin kävely vei useita minuutteja ja rassasi kyynelkanavia. Koska kumpaankin lonkkaan ja selkään sattui niin kovaa ettei voinut astua oikein kummallekaan jalalle. Mutta pakko oli. Enpä tiennyt osaavani niin värikästä kirjoa kirosanoja.

Mutta tämäkin kipu ja paha olo on ihan riittävää. Vaikka se ei ehkä päällepäin näykään. En edes halua sen näkyvän. Se on minulle yksityistä. Se on minun heikko kohtani joka ei kuulu muille kuin harvoille ihmisille joille muutenkin voin näyttää itsestäni myös pimeitä puolia. Mutta ei se tarkoita kuitenkaan ettei kipu tai väsymys olisi todellista. Vaikka hymyilen ja koitan nähdä jokaisessa päivässä hyvää, niin silti nyt on taas kausi kun minua väsyttää ja särkee. Väsyttää niin että toisina päivinä herätessäni lasken tunnit siihen kun pääsen kotiin ja voin mennä päiväunille. Vaikka harvoin silti tupluureja otankaan.

Mitä sitten toivon kanssaihmisiltä ja mitä varmana moni muukin kroonista ”näkymätöntä” sairautta poteva toivoo? Toivon todesta ottamista. Ymmärrystä. Sitä ettei leimata laiskaksi tai luulosairaaksi. Sitä ettei koita suotta lähteä mihinkään turhiin ”joo mä ymmärrän sun kivun kun mullakin oli kerran vähän selkä jumissa!” tai ”Mullakin oli viime talvena mahatauti ja oksensin pari kertaa, mä niiiiin tiiän miltä susta tuntuu!”. Kiitos myötäelämisestä, mutta ei kiitos.  Koska ei tätä ihan oikeasti ymmärrä jos tätä ei itse koe. En minäkään voi sanoa tietäväni miltä kilpirauhas-vaivoja potevan ystävän ”aivosumu” tuntuu. Tai miltä nivelpsoriaatikon nivelkivut tuntuvat vaikka itselleni on suotu parikin eri autoimmuunisairautta. Ei se silti ole sama asia.

Pyydän vain että kun laukkaan kuudetta kertaa vessaan työvuoron aikana ja en sieltä välttämättä tule ulos ihan samassa ajassa kun terve työtoveri niin toivon ettei oven taakse tultaisi koputtelemaan ja kertomaan että nyt olis se ja se juttu. Sen voi sanoa sitten kun tulen ulos. Valitan että en kesken kaiken voi tulla hoitamaan työtehtävää. (ja believe me, tämä todellakin on tapahtunut tämä koputus-episodi… Useamminkin kuin kerran.) Tai jos perun kahvitreffit vedoten siihen että haluan nukkua, niin pliis ystävät, älkää luulko että vika on teissä. En valehtele tai keksi tekosyitä vältelläkseni. Vaan oikeasti tämä väsymys on joskus sitä luokkaa että haluan vaan istua sohvatuolin uumenissa peittoon kääriytyneenä ja tuijottaa telkkaa aivottomana. Tai nukkua, nukkua ja nukkua.

Tiedän ettei ole kivaa jos joku on usein huonolla tuulella, mutta jos vaan mahdollista niin antakaa armoa kuitenkin. Edes aamuisin. Herääminen on saattanut olla silkkaa tuskaa väsymyksen takia. Tai lyijyltä tuntuvilla jaloilla raahustaminen pitkin työmaan käytäviä voi oikeasti olla joskus itkettävän inhottavaa. Saati sitten puristavat ja kiristävät kamalat työvaatteet. Kun koko keskivartalo muistuttaa turvotteluissaan tammitynnyriä niin voin kertoa ettei olo ole hehkeimmästä ja iloisimmasta päästä.

Mutta jotta kuulostaisin vallan itsekkäältä ja vaativalta, niin älkää sentään unohtako minua. Edes silloin kun en voi hyvin. Minulle voi yhä kertoa ilot ja surut. Nautin saada viestejä ja jutella puhelimessa. Jos en ole väsymyksen näännyttämä niin mielelläni tulen kylään. Mielelläni kuulen myös kaikki viikonloppujen toilaukset ja juorut.

Ja se mikä on yhteistä meille kaikille, minulle yhtälailla kun sinulle. Älkää valittako turhasta ihmiset! Miettikää kannattaako ystävälle/työtoverille/puolisolle/lapselle äyskiä ja tiuskia. Jos sua väsyttää ja siksi olet huonolla tuulella, nuku hyvä ihminen. Hoida itseäsi. Jos sinulla, terve ihminen, on vaikkapa jatkuvaa väsymystä normaaleista arjen kuvioista, käy lääkärissä. Koska todennäköisesti silloin et ole terve! Mutta älä valita, älä kaada sitä toisen niskaan. Se ei ole hänen syynsä. Sillä valittamalla ei mikään asia muutu tai parane. On meitäkin jotka emme voi edes itseämme hoitamalla aina voida hyvin. Joten jos sinulla vielä on terveytesi edes osittain kunnossa niin pidä itsestäsi huolta. Liiku ja ulkoile itsellesi sopivalla kivalla tavalla, syö hyvin, korjaa negatiivista ajattelua positiiviseen suuntaan. ELÄ kun se vielä on mahdollista. 

Suhteet Oma elämä Mieli Terveys