Mistä saa innostua? Mistä saa pettyä?

Olen seurannut mielenkiinnolla lähikunnan uutisointia uuden kauppakeskuksen avajaisista ja etenkin muutamista tarjouksista joiden perässä monet ihmiset suorastaan jyräsivät toisiaan tuuppien tiensä avajaisiin.

Oli tablettitietokonetta ja kännykkää tarjolla, eurolla, alle 20:lle ensimmäiselle.

Kuulemma pihalla oli jälkeenpäin itkeskelty muutamien nuorten ihmisten voimin kun ale-tuotteita ei yön yli jonottamisesta huolimatta ollutkaan saatu haltuun.

18793329_503_uu.jpg

(kuva IltaLehden sivuilta)

Vielä isommalla mielenkiinnolla olen seurannut sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua näistä avajaisista ja tuotteiden jonottajista.

Suurin osa kommenteista on ollut tyyliin: 

”vitsit mitä urpoja!”,

”tartteeks ottaa noin vakavasti?”,

”Ei kai kukaan järkevä jonota koko yötä puhelinta?”

”Mä en ainakaan viittis….”.

 

Itse asiassa mun sympatiat on näiden jonottajien puolella. Ei sinällään ehkä siksi että itse olisin ollut halukas menemään jonottamaan puhelinta tai tablettia koko yöksi. Mutta jotain ihanaa minusta tuossa tavassa innostua ja tavoitella haluamaansa on. Okei ehkä puhelimen tavoittelu on mittakaavan alapäässä verraten vaikka haluun opiskella lakimieheksi. Mutta kuitenkin aina kun ihminen jotain haluaa ja laittaa itsensä likoon, on siinä jotain kiehtovaa ja musta sitä vaan on ilo seurata. Sillä tavalla myös elämässään yleensä saavuttaa niitä unelmiaa. On se stten puhelin tai haluamansa ura. Ei niitä somessa huutelemalla tai kotisohvalla löhöämällä valitettavasti saavuta. Ainakaan useimmiten.

 

Jos on valmis jonottamaan yön yli kaupan pihassa kännykkää niin mikäs siinä. Eiköhän jokainen meistä ole tehnyt omalla tahollaan jotakin mitä muut eivät ymmärrä. Jos pettymyksestä pääsee itku kun ei saakaan puhelinta niin mitäs sitten? Mahtuuhan maailmaan tunteita eikä kukaan kai voi sitä arvostella mitä toinen saa tuntea. Pääasia että tuntee vielä jotain ja uskaltaa niitä tunteitaan jopa näyttää.

Kyllä itsekin monessa kohtaa olisi tehnyt mieli palautella ihmisiä raiteilleen kun stressin aiheena on ollut esim ”mitä mä laitan päälle, mä en tuu ollenkaan sinne ja sinne kun mulla ei oo mitään vaatteita” ym… Kun toisaalla toinen on surrut lapsensa vakavaa sairautta tai avioeroaan. Mutta kun se ei lopulta ole mun tehtävä päättää mistä joku saa stressata tai olla pettynyt. Tai innostunut.

 

Maailmassa on musta ihan liian vähän kykyä heittäytyä, tehdä itsensä jopa vähän naurahtamisen arvoiseksi vain siksi että haluaa palavasti jotain. Suomessa vallankin on jotenkin muka hienompaa suhtautua kaikkeen hieman ylimielisesti ja kylmästi. Missä kaikki palo ja ilo tehdä asioita. Missä kaikki ihana hulluus ja isolla liekillä palaminen. Mun suurimpia inspiraation lähteitä on ihmiset jotka on ihanan ”hulluja”. Jotka heittäytyy asioihin. Toteuttaa unelmiaan vaikka pelottaa joskus ja vaikka saa paskaakin niskaan. Tai sitten ne ihanat ihanat ihmiset joiden kanssa voi vaikka tanssia keskellä kauppakeskusta, ihan vaan koska huvittaa olla vähän sekaisin pelkästä hyvästä fiiliksestä. 

Siksi jotenkin mua lämmittää tällänen et ihmiset, senkin uhalla että toiset saa somessa huokailla tai ohikulkiessaa naureskella, tekee just niinkun ne tykkää. Vaikka nyt just puhelinta ei yötä myöden jonottaiskaan niin jotain voi oppiakin kai tälläisestä? 

 

Ja tämän voi jokainen laajentaa ihan niihin itselleen tärkeisiin asioihin, jos se nyt ei ollut tabletin jonottaminen, niin se on joku muu. Ja muistakaa että se teidän suuri intoilun tai pettymyksen aihe on aina myös jonkun muun mielestä niin ”hohhoh, miten typerää”. Mutta mitä väliä.

Parempi olla vaikka vähän naurettava kun absoluuttisen tylsä. 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä Uutiset ja yhteiskunta

Kateus vie kalatkin vedestä, tai ainakin mielenrauhan.

Kateus ja kadehtiminen lienee jossain mittakaavassa tulleen jokaiselle vastaan elämän polulla, joko saavana tai antavana osapuolena. Sitä tuntee tuota sisäisesti mädättävää ja jäytävää pirulaista milloin mistäkin syystä. Joku havittelee toisen ulkonäköä. Joku kanssaeläjän kiinnostavampaa duunia tai saamia huikeita mahdollisuuksia. Syitä ja tilanteita lienee yhtä paljon kun kateuden myrkkyä maistaneita ihmisiäkin.

Kaikkein kurjinta kateudessa on se, että usein se johtaa myös paskan puhumiseen ja negatiivisiin tekoihin. Vallankin jos ihminen ei itse uskalla myöntää että vitsit mä muuten nyt olen kateellinen tosta ja tästä asiasta ja siksi mielessäni myös kateuden kohde värittyy hetkittäin jopa negatiiviseen valoon. Vaikka asian myöntämällä ja käsittelemällä voisi olla paljon hedelmällisemmät seuraukset ja siinä voisi oppia sekä itsestään että muista ihmisistä paljonkin.

Mutta kateuttahan ei voi myöntää, right? Samallahan joutuisi myöntämään että tästä kohtaa minä olen rikki. Tässä kohtaa minun itsetuntoni ei riitä. Tässä kohtaa minä koen etten ole tarpeeksi hyvä. Tämä resonoi pahasti. Osa ihmisistä ei tosin ehkä kyllä edes tajua kadehtivansa. Kateuden kohde koetaan vaan jollakinlailla todella ärsyttävänä, ylpeänä, erikoisena, vääränlaisena. Ja silloin kun joku on ”niin kauhean ärsyttävä” niin on olevinaan muka lupa puukottaa selkään.

envy.jpg

Itsekin kipuilen kateuden kanssa, toisinaan useinkin. Olenhan kuitenkin räiskyvän kuoreni alla hyvinkin hauras ja herkkä, hyvinkin keskeneräinen ihminen. Viime viikkoina olen tuntenut hetkittäin suurtakin alemmuuden tunnetta esimerkiksi ulkonäköasioissa. Sitä niin helposti kokee olevansa aina se second best ja epäkelvollisempi kuin moni muu.

Olen kuitenkin jo vuosia tehnyt työtä valjastaakseni kateuden tunteen hallintaani ja koittanut ottaa siitä opikseni. Tapanani on ollut tunnustella ja kysellä itseltäni miksi joku asia tai ihminen herättää minussa kateutta. Mitkä ovat ne omat kipupisteet jotka kussakin tilanteessa reagoivat. Ja kun näin kohtaa ja myöntää oman rikkinäisyytensä, omat pelkonsa ja heikkoutensa, niin kummasti kateuskin kaikkoaa. Olen ottanut tavakseni jopa keskustella kadehdintaani liittyvien ihmisten kanssa ihan suoraan. Parempi sekin kuin vatvoa itsekseen ja valittaa muille jatkuvasti. Usein kateuden tunteita aiheuttanut henkilö on ollut autuaan tietämätön että hänelle joku voisi olla kateellinen. Usein heidänkin taustaltaan löytyy ihan yhtälailla epävarmuuksia ja jopa kateuden tunteita. Monta hyvää keskustelua on virinnyt rehellisen ystävälliseen sävyyn tunnustetun kateuden kautta.

Itse en muista tilanteita juurikaan että kukaan olisi samalla tavalla avoimesti tullut minulle tunnustamaan kadehtivansa minua jostakin. Mutta luulen joitain tapauksia vuosien varrelta tunnistaneeni, ikävä kyllä siihen v*ttuiluun ja selkään puukottamiseen verhottuna. Mieluummin olisin jutellut aiheesta ja valottanut elämäni ”ei niin juhlavia” puolia, ehkä saaden muutamankin ihmisen ymmärtämään ettei kannata olla minulle ihan hirveän kateellinen. Olen kuitenkin saanut tässä elämän korttien jaossa aikamoisen huonon käden, vaikkapa näiden sairauksien suhteen. Ei tästä elämästä oikein värisuoraa saa tekemälläkään, mutta sen uskallan sanoa että hyvät hetkeni olen useimmiten ansainnut melkoisten henkisten ja fyysisten taakkojen kantamisen jälkeen.

Voin täydestä sydämestäni toivottaa jokaiselle hyvää matkaa omien kateus-tuntojen äärelle. Seuraavan kerran kun joku ihminen kovasti ärsyttää niin pysähtykää miettimään onko kyseessä oma kateus. Ärsyttääkö kovaan ääneen nauravan työkaverin äänekkyys, vai onko taustalla kateuden hippunen kun toisella tuntuu olevan aina niin hauskaa? Onko hiuslisäkkeitä, rakennekynsiä ja irtoripsiä käyttävä näyttävästi pukeutuva tuttava ihan oikeasti bimbo vai resonoiko oma repsahtanut ulkonäkö ajattelemaan näin. Iiiiiihan väääähän jopa kadehdituttamaanko alkoi sittenkin kun haluaisi itsekin kohennella ulkonäköään? Ärsyttääkö ”rikkaan rahaperse facebook-kaverin” kesäloma kuvat huvijahdilta tai luksus lomalta. Pappa betalar ja elämä on toisilla niin helppoa? Vai onko se sittenkin oma kateuden poikanen joka blokkaa päästä faktat että nämä ihmiset vain ovat kouluttautuneet pidempään ja korkeammin saaden korkeampi palkkaisen duunin ja työskennelleet persii ruvella saavuttaaksen korkeamman elintason.

Ja uskaltakaa vaikka sanoakin sille toiselle että vitsit sentään oon sulle rehellisesti sanottuna tästä ja tästä vähän kateellinen. Mutta ystävällisesti. Saatatte yllättyä. Useimmiten saa ainakin hyvän keskustelun aikaan ja itselleen mielenrauhan takaisin.

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään Syvällistä