12 syytä miksi joulu on vuoden paras juhla

Kuten olette huomanneet, rakastan tehdä erilaisia listauksia blogiin ja rakastan myös lukea niitä muiden blogeista. Joulu on aina ollut lempparijuhlani. Tänään listaan 12 kohtaa, miksi näin. Pari joulua olen myös viettänyt Amerikassa ja siellä joulu ainakin oman kokemukseni perusteella eroaa meidän joulusta Suomessa aika paljonkin, joten tässä postauksessa keskityn nyt vain Suomi-jouluun.

EDBB9130-D551-43A2-A724-2A74E5AF161A.jpeg
1. Lumi. Suomi-jouluun kuuluu lumi. Joulu ei ole joulu ilman lunta. Piste. Viime joulu oli super, koska silloin oli paljon lunta, kaikkialla oli mielettömän kaunista. Heräsin jouluaattona aikaisin kuvaamaan auringonnousua, joka oli taianomainen.

2. Riisipuuro. Parasta.

3. Joulusauna. Mikään ei ole parempaa, kuin tulla jääkylmästä pakkassäästä suoraa lämpimään ja tunnelmallisesti kynttilöiden valaisemaan saunaan.

4F68F46E-9736-4BB6-BC00-6CABADBC4594.jpeg
4. Joulupukin kuumalinja ja muut lastenohjelmat. Pienenä heräsin aina katsomaan näitä perinteisiä jouluaaton lastenohjelmia, ja herään edelleen. Nykyään en ehkä varsinaisesti katso niitä, mutta ne monesti pyörivät taustalla.

5. Haluaisin sanoa, että jouluruoka, mutta todellisuudessa syön vain kinkkua perunan kanssa. 😀 No mutta silti!

6. Aamupaketti. Meillä lahjat jaetaan illalla, mutta joka vuosi olemme veljeni kanssa saaneet yhden lahjan aamulla. Pienenä aamupaketista paljastui usein joku lelu, jota tutkiessa kului koko päivä ja kärsimätön joulupukinodotus helpottui hieman.

1DA99AC2-3502-47D3-A133-9B6387FEC2E7.jpeg
7. Pähkinä-suklaa-rusinasekoitus. Äidillä oli ennen aina tapana tehdä edellämainittua sekoitusta, mutta nyt tuo perinne on jäänyt, sillä me muut perheenjäsenet ronkimme seasta kaikki suklaapalat ja jätimme pähkinät ja rusinat. 😀

8. Kiireetön aika läheisten kanssa. Jouluna saa vain olla ja löffäillä. Ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua. USA:ssa vietettyjen joulujen jälkeen hypin kyllä vähän seinille, koska siellä totuin joulunakin menemään ja tekemään.

9. Joululaulut. Ei ehkä jotain, mitä kuuntelisin bussimatkalla Spotifysta, mutta kotoisaksi, tunnelmalliseksi taustamusiikiksi ne sopivat kuin nenä päähän.

02303690-3095-4276-843F-B0683BFEBC5E.jpeg

10. Joulu kestää kauemmin kuin yhden päivän. Monia juhlapäiviä juhlistetaan yleensä vain yhtenä päivänä ja sitten ne ovat ohi, mutta joulua vietetään yleensä useampana eri päivänä, vaikka yksi niistä onkin ne ns. pääpäivä.

11. Antaminen ja saaminen. Lapsena sitä vain odotti saavansa itse lahjoja, mutta näin vanhempana lahjojen antaminen tuntuu vähintään yhtä kivalta! Tosin, olen kyllä sellainen ihminen, joka rakastaa antaa lahjoja silloin, kun tiedän tasantarkkaan, mistä toinen tulee ilahtumaan ja vihaan lahjojen ostelua silloin, kun minulla ei ole mitään hajua, mitä haluaisin antaa.

12. Kokonaisuus. En keksi mitään syytä, miksi en pitäisi joulusta.

35C29CD5-3F64-41D8-9AC5-760D92596214.jpeg

 

Suhteet Oma elämä

Joulumieltä etsimässä

64D70EC2-8388-47DA-B73E-0A18516812CE.jpeg
Minulla oli eilen viikon ainoa vapaapäivä, jonka vietin ystäväni kanssa kaupungilla joulumieltä etsien. Kerroinkin jo teille, että yksi päämääristämme tulisi olemaan Tampereen aina niin tunnelmallinen joulutori. Sinne suuntasimme itseasiassa ensimmäisenä, mutta kierroksemme jäi aika lyhyeksi, sillä suuren väkipaljouden vuoksi torilla kierteleminen ei ollut kovinkaan nautinnollista. Olisihan se pitänyt arvata, että ihmisiä tulisi olemaan niin paljon. Kaikki olivat tietenkin lähteneet viimeisille jouluostoksille ja metsästämään joulumieltä, kuten me.

5069087B-8993-4903-8210-105B87303896.jpeg

1110121D-F082-430F-893B-7CFD6D79440A.jpeg

095A2ECC-971D-4E43-A64A-0CCC83FE551B.jpeg
Vaihdoimme maisemaa Tallipihalle, jossa porukkaa riitti lähes yhtä paljon. Ihmisjoukoissa rämpiminen saa minut helposti hermostuneeksi, mutta toisaalta ehkä juuri se, että väkeä oli paljon, lisäsi kaipaamaani joulufiilistä.

Päivän sää tuntui kylmimmältä aikoihin. En valita. Pakkanen on tervetullutta! Lopulta olimme kuitenkin niin jäässä, että päätimme suunnistaa syömään, pitkästä aikaa Ratinan Sandroon. Nam! En ollut ehtinyt syömään aamiaista, joten extempore brunssi oli täydellinen päätös. Sandro vain on aina niin hyvä! Jälkiruoaksi tarjolla oli montaa eri sorttista kakkua ja sehän kelpasi kaltaiselleni herkkusuulle. Nälkä ei tämän jälkeen yllättänyt toviin, sillä pitihän niitä kaikkia kakkuja maistaa… heh.

7201F402-8BD9-4DE5-854C-28BCA7D2D5DB.jpeg

E40CEB80-86DA-45B1-8AA7-29A1704DD6F6.jpeg
Loppuillan vietin kotona laittaen joulua valmiiksi tai toisin sanoen, koristellen viimein sisään kannettua joulukuusta. Mitä olisikaan joulu ilman sitä! Onko teillä koti jo joulukuosissa? Entä onko joulukuusi teillekin must vai pääsettekö joulufiilikseen ilman sitä?

37A4609F-F69B-4951-B9E0-2545857F57AC.jpeg

37D3360D-B01A-4C31-AFE9-B4A5CCDD1718.jpeg

519AFB2F-A744-41F3-8D72-D52B40EFA05D.jpeg

DAE78AC8-EA6C-4BA5-8034-631DB6122995.jpeg

48A3FB8D-078F-4684-9007-068D2DE4A25B.jpeg

 

Suhteet Oma elämä