4 SYYTÄ HARJOITTAA MIETISKELYÄ

1 MIELI JANOAA SELKEYTTÄ

Vaikka aivojen luonnollinen olotila on kaaos, mieli nauttii silti selkeydestä. Tätä on hankalaa huomata yhä enemmän ärsykkeitä sisältävässä maailmassamme.

Puhumme paljon omasta ajastamme, mutta täytämme myös tuon hetken kaikella tekemisellä. Mitä jos oma aika onkin parhaimmillaan vain hiljentymistä, tietoisuuden harjoittamista?

Mielen selkiinnyttäminen tarkoittaa läsnäoloa, oloa tässä ja nyt. Jotta voit saavuttaa tämän selkeyden, automaatio on katkaistava ja siihen soveltuu mielen harjoittaminen. Läsnäolon tietoinen säännöllinen harjoittaminen helpottaa spontaanimpaa läsnäoloa päivän muissakin hetkissä.

Jatkuva kiire ja tehokkuus ovat vieraannuttaneet meidät rauhallisuudesta. Silti tarvitsemme sitä enemmän kuin koskaan. Pysähtymistä.

2 ILO

Saan ihan käsittämättömän mielihyvän tunteen, kun harjoitan mindfulnessia. Koen voimakasta elämäniloa, joka tuntuu sisuskaluissa asti. Se on syvältä kumpuavaa iloa. Tavallaan sen kohdetta on hankalaa määrittää. Tuo ilo ja onni tulee vain siitä hetkestä, missä on. Elämä tuntuu hyvältä.

3 ENERGISYYS

On voimaannuttava tunne kuulla hiljaisuus. Kuulla oma hiljaisuus. Tuntea mielen selkeys, syvä ilo ja kuluva hetki. Voimaannuttavasta olosta saa energiaa.

4 KOKONAISVALTAINEN HYVINVOINTI

Tutkimusten mukaan mindfulness lisää kokonaisvaltaisesti terveyttä ja hyvinvointia. Heli Ilaskari luettelee näitä tekijöitä kirjassaan Pieni mietiskelykirja: mietiskely esimerkiksi helpottaa kehon – ja mielen jännityksiä, stressioireita, astmaa, unettomuutta, alentaa korkeaa verenpainetta sekä korkeaa kolesteroliarvoa, hidastaa vanhenemisoireita sekä vähentää erilaisia riippuvuuksia.

Viimeksi: PELKKÄÄ PIRKKAA
Lue myös: 6 KEINOA HARJOITTAA LÄSNÄOLEVAMPAA ARKEA / MIKSI LÄSNÄOLO ON VAIKEAA?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *