Hupiurheilija

Mainitsin äidilleni jännittäväni hieman tulevia juoksutapahtumia. Hän sanoi: ”Muista, että sä et ole kilpaurheilija, vaan hupiurheilija.”

Yhteen sanaan kiteytyi aina välillä mielessä pyörittelemäni kysymys omasta liikkujan identiteetistäni. Yleensähän ihmisten ajatellaan olevan joko kuntoilijoita tai kilpaurheilijoita. Kuntoilija liikkuu sen verran kun terveyden vuoksi on tarpeen ilman sen kummempia tavoitteita tai sitoutumista mihinkään urheilulajiin. Hän saattaa käydä milloin zumbassa, milloin vähän nostelemassa käsipainoja kuntosalilla tai kavereiden kanssa pelailemassa höntsäsählyä. Kilpaurheilija taas treenaa ja elää kurinalaisesti yhden lajin huipputulokset tähtäimessä ja mitallinkiilto silmissä. Mutta mitä jos haluaa olla jotain siitä väliltä?

Hupiurheilija treenaa tiettyä lajia ja asettaa itselleen tavoitteita, kuten kilpaurheilija. Hän kuitenkin tekee kaiken omaksi ilokseen, huvin vuoksi. Hupiurheilija voi vaihtaa lennosta lajia tai tavoitetta sen mukaan, mikä sillä hetkellä sattuu kiinnostamaan, riippumatta siitä, mihin hänellä on lahjoja tai mahdollisuuksia menestyä. Hupiurheilija voi tähdätä kisoihin, muttei voittaakseen, vaan elämyksen vuoksi. Toisin kuin kilpaurheilija, hupiurheilija on vapaa poikkeamaan treenisuunnitelmasta ja vaihtamaan aamuaerobisen terassikierrokseen, jos siltä tuntuu. 

Parhaassa tapauksessa hupiurheilija pääsee nauttimaan tavoitteellisen treenin tuomista onnistumisen kokemuksista ilman stressaavia tulospaineita. Hän kun on vastuussa tuloksistaan vain itselleen.

20160718_143622.jpg

Uusi tukka, vanha pukkari -selfie. 

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään

Takaisin treeneihin

20160711_202055.jpg

Heti ensi töikseni Joensuuhun palattuani hankin kortin vanhalle tutulle salilleni. Viime viikolla kävin aukomassa matkustuksen jälkeisiä jumeja joogassa ja keveysti testailemassa muun muassa kyykkyjä ja push pressiä punttisalin puolella valmentajan ollessa reissussa. Eilen viimein pääsin ensimmäistä kertaa lähes kuukauteen crossfit-treeneihin*.

Kroatiassa olon aikana koen notkeuteni ja kestävyyskuntoni parantuneen, kiitos ahkeran joogaamisen, pyöräilyn ja uuden lenkkeilyharrastuksen, mutta nyt viimeistään kävi selväksi, että lihaskuntoni ja voimatasoni ovat selvästi heikentyneet. Eilen kyykkäilin kymmenen kiloa pienemmillä painoilla kuin vastaavassa treenissä tammikuussa. Leuoista, rinnallevedoista ja askelkyykyistä koostuvaa metconia pakersin parisenkymmentä minuuttia reilusta skaalaamisesta huolimatta, siinä missä nopeimmat olivat valmiita yhdeksän minuutin paikkeilla.

Arvatkaa mitä: ei haittaa yhtään

Se tunne, kun pääsen pitkästä aikaa nostelemaan rautoja ja hikoilemaan parhaiden treenikavereiden kanssa, on niin mahtava, että mitattavilla tuloksilla ei ole mitään väliä; sitä paitsi kokemuksesta tiedän, että kunto palautuu tauon jälkeen varsin nopeasti. Eilisten treenien jälkeen olin niin endorfiinipöllyssä, että hymyilin koko kotimatkan miettien kuinka mahtavia ihmisiä minulla on ympärilläni, kuinka kaunis kaupunki Joensuu on kesällä (no onhan se, katsokaa vaikka!), kuinka elämä on kerta kaikkiaan ihanaa juuri nyt.

20160711_202146.jpg

*) Sali, jossa käyn tarjoaa virallisesti crosstraining-tunteja, koska sillä ei ole crossfit-nimeen oikeuttavaa lisenssiä. Käytän kuitenkin blogissani selkeyden vuoksi kaikista samansisältöisistä treeneistä nimitystä crossfit. 

Hyvinvointi Liikunta