Uupumuksen hyväksyminen – mitä siitä on seurannut?

 

 

Sairausloma on jatkunut kohta neljä viikkoa ja neljän viikon takainen minä tuntuu jo todella kaukaiselta. Maailma näyttää erilaiselta; jollain tapaa selkeämmältä ja värikkäämmältä. Sumu on hälvennyt ja olo on parempi kuin pitkään aikaan. Tällä viikolla terapiassa totesimme terapeutin kanssa yhteistuumin, että käyntejä voidaan tässä vaiheessa pudottaa kuukausitasolla kahteen. Olin hämilläni ja vähän myös peloissani. Johtuiko kaikki paha olo pääasiassa uupumuksesta?

En vielä luota täysin saavutettuun hyvään oloon – olenhan tavallaan ollut lomalla ja tilanne saattaa muuttua vielä isostikin, kun arki taas jatkuu. Terapiaakin voidaan tietenkin vielä lisätä, mikäli tarvitsen enemmän tukea. Lääkärin suosituksesta teen näillä näkymin vielä sairausloman jälkeen kuukauden verran lyhyempää työaikaa, jotta kiireinen ja stressaava ilmapiiri ei imaise samantien uudelleen mukaansa. Kerran uupuneena sen vaara lymyilee varmasti normaalia lähempänä jatkossakin. Ehkä kyse on enemmänkin entistä paremmasta itsetuntemuksesta kuin siitä, että olisi jollain tapaa heikompi tai alttiimpi uupumaan. Uupumuksen kerran kokeneena osaa (toivottavasti) painaa jarrua aikaisemmin.

Olen verrannut uupumusta ankeuttajaan.

Ystävät ovat olleet tässä tilanteessa ihania ja olen saanut paljon tukea. Ystävät ovat tarjonneet apua arjen askareissa, kun voimia ei vielä ollut, kuunnelleet ketutuspurkauksia ja hiljentäneet morkkistelupuheita. Morkkis, se on todella ollut useaan otteeseen läsnä ja edelleen mietin, onko mulla edes oikeus levätä. Pelkään töihin palaamista.  Pelkään, että tunnen olevani ulkopuolinen tai työkaverit ovat sairauslomastani katkeria.

Olen verrannut uupumusta ankeuttajaan. Minusta todella tuntuu siltä, kuin sieluni olisi saatu jo lähes kokonaan imaistua ulos ja pysähdyksen avulla ehdinkin saada siitä tiukan otteen ja vedin sen takaisin. Nyt pidän siitä tiukasti kiinni, sillä tämän kaiken ansiosta huomasin, että en ole tuntenut itseäni näin vahvasti omaksi itseksi yli vuoteen. Nyt olen enemmän kuin kiitollinen terapiassa koetulle romahdukselle (ja siitä että terapia ylipäänsä on osa elämääni) ja työterveydelle, jossa tilanne otettiin heti vakavasti.

Kiitos jälleen Pinterest näistä ihanista kuvista

Toipumisen vaiheet

Kokemus on kokonaisuudessaan ollut yksi henkisesti pelottavimpia. Kaksi viikkoa ehti kulua ennen kuin syke tasoittui. Syke saattoi nousta toisinaan pilviin ilman mitään syytä ja etenkin jos kohtasin pienenkin stressinaiheen. Lyhytkin kävelymatka nosti kunnon hien pintaan ja hengästyin kuin olisin vetänyt juuri rankan treenin. Nukkuminen alkoi helpottaa kolmannen viikon aikana ja samaisen viikon loppupuolella huomasin, että työasiat pysyivät ensimmäistä kertaa koko päivän poissa mielestä. Samalla kaikki työhön liittyvä alkoi tuntua etäiseltä, aivan kuin en olisi enää edes töissä. Huomasin miten onnelliseksi ajatus päättyneestä työsuhteesta minut teki, jolloin tajusin, että on aika suunnata katse kohti uusia tuulia.

Olen useaan otteeseen valitellut, miten esimerkiksi liikkuminen ei ole innostanut pitkään aikaan ja sohva on ollut ainoa siedettävä paikka työpäivien jälkeen. Tätä nuutunutta tilaa on jatkunut jo kuukausitolkulla ja onkin ollut mahtavaa huomata, että yhtäkkiä olen intoutunut liikkumaan paikasta toiseen kävellen (aurinkoisilla kevätsäillä on ehdottomasti ollut tähän myös suuri vaikutus) ja olen alkanut vähitellen kaivata myös treenaamisen tuomaa poltetta ja väsymystä. Tämä mielestäni on vahva merkki siitä, että minulla alkaa olla taas ylimääräistä energiaa kulutettavana. Ihana tunne!

Yhtenä päivänä nousin aikaisin, menin suihkuun, tein ihanan aamiaisen ja lähdin kiertelemään museoita. Kävin Kiasmassa, suuntasin lounaalle, jonka jälkeen päädyin vielä kiertelemään Kansallismuseoon. Kävin juomassa iltapäiväkahvit kotona, lepäilin hetken ja menin vielä leffaan ja syömään kaverin kanssa. Ajatus tällaisesta päivästä olisi tuntunut mahdottomalta neljä viikkoa sitten, jo hampaiden harjaaminenkin on ollut usein liian raskasta.

Odotan mielenkiinnolla, mitä arkeenpaluu tuo tullessaan, kun lopulta palaan töihin. Tällä hetkellä mielen on vallannut toiveikkuus ja vahva tunne siitä, että isot pyörät ovat lähteneet liikkeelle. Yleensä elämän kriisihetkistä seuraa konkreettisimmat muutokset, joten nyt on jännittävää seurata mitä kaikkea tulevat päivät tuovat tullessaan. Ero aikaisempaan on valtava jo henkisellä tasolla, eikä entiseen ole missään nimessä mahdollista enää palata.

Iloa perjantaihin!

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli

Työnhaku – tuo pakollinen paha kohti muutosta

Olisipa mielen sopukoissa yhtä rauhallinen tunnelma kuin tässä merellisessä auringonlaskussa // Kuva keväiseltä Tallinnan matkalta

Yksi uupumuksen ”oireista” on  ammatillisen itsetunnon laskeminen. Vaikka olen valitettavan useinkin kärsinyt uusissa tehtävissä huijarisyndroomasta, huomaan selkeän eron nyt uupumuksen aiheuttaman itsetunto-ongelman ja huijarisyndrooman välillä. Sitä on vaikea kuvailla, mutta jotenkin se ”tavallinen” huijarisyndrooma tuntuu enemmän sellaiselta paranoidiselta tavalta epäillä kaikkea tekemäänsä. Uupumuksen aiheuttama versio on puolestaan sellainen kaikessa luovuttanut versio itsestä; ”Musta ei oo yhtään mihinkään kun mää nyt vaan oon tämmönen ihan tavis.” Silti tässä nyt jotenkin pitäisi saada näin olon muutoinkin kohentuessa taottua järkeä päähän, ja saada se oma mieli uskomaan, että hei hyvin sulla menee ja osaat jo vaikka mitä!

Tässä on ollut paljon epäonnea matkassa ammatillista itsetuntoa (ja uupumustakin) ajatellen. On ollut mikromanageeraavia esimiehiä, epäreilua työkulttuuria ja ilmapiiriä jossa johdetaan valitettavasti useammin enemmänkin pelolla kuin kannustamisella sekä jo pidemmän aikaa hitaasti kasvanutta uupumusta. Kaikki edellä mainitut tekijät ovat varmasti hyvin suuria vaikuttajia siinä, että huolimatta hyvästä palautteesta ei enää oikein usko omiin kykyihinsä.

Tilanne on käytännössä siis mahdoton, ja siksi yksi tärkeimmistä saamistani neuvoista on ollut; Jos työtehtävä kuulostaa yhtään mielenkiintoiselta, HAE!

Tässä tilanteessa onnea on ollut se, että ystävien joukossa on sekä juuri työpaikkaa vaihtaneita että rekryalalla työskenteleviä. Heidän avullaan olen saanut hyvän käsityksen siitä missä tällä hetkellä työnhakumaailmassa mennään. Faktahan on se, että työnhaussa korostuu entistä enemmän moniosaajuus ja onhan avoimien työpaikkojen ilmoitukset jo suorastaan naurettavia vaatimuksiltaan – kukaan ei voi osata niin paljoa! Ei ainakaan silloin, kun osaaminen pitäisi olla kasassa jo suhteellisen nuorena, mikä tuntuu myös olevan yksi merkittävimmistä kriteereistä työnhakumarkkinoilla. Tilanne on käytännössä siis mahdoton, ja siksi yksi tärkeimmistä saamistani neuvoista on ollut; Jos työtehtävä kuulostaa yhtään mielenkiintoiselta, HAE!

Suunta hakusessa

Vaikka ei siltä tunnukaan, yritykset palkkaavat ensisijaisesti useimmiten ihmisen. Toimenkuva saattaa hyvinkin muokkautua rekryn edetessä, kun oikea ihminen ilmestyy eteen valmiina laittamaan oman panostuksensa peliin. Lisäksi nuo pitkät luettelot osaamisen vaatimuksista ovat lähinnä yritysten toivelistaus. Pitkät vaatimuslistat karsivat hakijoita jo aikaisessa vaiheessa eli ovat mitä luultavammin tarkkaa taktikointia.

(Tämä siis edelleen omaa mutua, läheisiltä saatua taustatietoa sekä pikkulintujen laulua, itsehän olen vaihtanut työpaikkaa viimeksi seitsemän vuotta sitten.)

Tämän olen saanut todistaa sivustaseuraajan asemassa useaan otteeseen, kun uudet kollegat ovat lopulta olleet  osaamistaustaltaan aika vahvastikin erilaisia verrattuna siihen, mitä alunperin haettiin. Hyviä tyyppejä on ilmestynyt työyhteisöön, mikä on saanut luottamaan siihen, että ehkä se oma suuntakin tässä vielä löytyy, sillä olen tietenkin ennen kaikkea hyvä tyyppi!

En tiedä enää mitä haluan tehdä!

Sairaslomalla on ollut vihdoin energiaa ja tilaa ajatella ja valitettavasti kysymyksiä suhaa päässä huomattavasti enemmän kuin vastauksia. En tiedä enää mitä haluan tehdä! Olisiko fiksuinta ottaa tässä kohtaa kunnon breikki kaikesta ja tehdä jotain täysin erilaista? Pitäisikö opiskella jotain uutta tai syventää jo nyt hallussa olevia oppeja? Jos taloudellinen tilanne mahdollistaisi, hyppäisin pidemmäksikin hetkeksi pois oravanpyörästä ja pohtisin asiaa kunnolla ja perusteellisesti, vaikka kyllähän tämä ”pakkotaukokin” on vienyt asioita huomattavasti eteenpäin.

Toistaiseksi olen noudattanut ystävältäni saamaani vinkkiä ja hakenut kaikkia vähänkään mielenkiintoiselta vaikuttavia työtehtäviä, vaikka tiedostan, että se seuraava vaihe on itseasiassa se pahin: odottaminen ja mahdollisesti useammankin Ei kiitos -viestin vastaanottaminen.

Valitettavasti työnhaku ei useimmiten ole sitä mieluisinta puuhaa. Jokainen hakemus edustaa pakollista pahaa, joka on kohdattava (ehkä luovuttamispisteeseen asti), mikäli kaipaa elämäänsä suurempaa muutosta. Toisaalta olen vielä optimistisessa vaiheessa ja uskon, että valitsemani muutoksen tie ei tule olemaan pelkkää tuskaa.

Pitäkää peukkuja!

xx

Työ ja raha Mieli Työ