Uupumuksen tunnistamisen vaikeus

Jos vain olisinkaan kuunnellut (tai työnantaja olisi tehnyt niin) ilmassa olevia uupumuksen merkkejä hyvissä ajoin, tilanne oltaisi ehkä saatu haltuun pienemmälläkin levolla, mutta niin sitä vain ajatteli, että nyt täytyy jaksaa – niin tekee muutkin. Työterveydessä uupumusta purkaessani työpsykologi nosti esiin täydellisen vertauksen selviytymistaistelusta, jollaiseen tilanne vähitellen muovautuu, kun kukaan ei nosta käsiä pystyyn ja myönnä että nyt en jaksa. Sitä vain tuudittautuu ajattelemaan, että kyllähän minäkin nyt vielä jaksan, koska tuokin jaksaa. Tunnistan tilanteen täysin ja tässä taistelussa ei todella hävetä hävitä – oma terveys ja hyvinvointi on ehdottomasti tärkeämpää ja silti olen laiminlyönyt omaa hyvinvointia jo aivan liian pitkään.

Uupumus tulee hiipien

Jatkuvat univaikeudet oli omalla kohdalla varmaankin se ensimmäinen todella vakavasti otettava merkki uupumuksesta. Olen aina ollut heikkouninen, mutta yhtäkkiä huomasin, että herään toistuvasti arkena aamuyöllä klo 03.30-05.00 välillä. Joskus sain vielä unta tuon jälkeen, mutta useimmiten en. Ainoastaan lääkkeen avulla nukuin edes klo 06.00 asti – pian huomasin että annosta oli lisättävä, jotta nukun edes lääkeunta kuuteen asti.

Itseasiassa muistikatkokset tulivat aivan ensimmäisenä, jo ennen toistuvia uniongelmia, mutta muistiongelmathan ovat ”ihan perus” nykyajan hektisyydessä. Nykyään tunnutaan heitettävän jatkuvasti vitsiä siitä miten on ”muurahaisen muisti” tai ”muisti kuin kultakalalla” tai todetaan, että ”pakkohan tämä on kirjoittaa ylös kun en mä mitään muista”

Minusta alkoi tuntua siltä, etten ole enää oma itseni.

Muisti on äärimmillään nykyään kaikilla,  mutta omalla kohdalla muistiongelmat alkoivat todella pelottaa, sillä olen aina pystynyt melko hyvin luottamaan omaani. Kun kollegat yhtäkkiä alkoivat tuohtua siitä, että olimme sopineet asiat juuri tietyllä tavalla, eikä itsellä ollut minkäänlaista muistikuvaa koko keskustelusta, minua pelotti. Mitä kaikkea muuta voisinkaan unohtaa? Minusta alkoi tuntua siltä, etten ole enää oma itseni.

Uupumus = masennus?

Vapaa-aika ei palauttanut, lopulta viikonloppukaan ei riittänyt palautumiseen ja päivistä alkoi tulla selviytymistä. Liikunta ei ole pitkään aikaan kiinnostanut juuri ollenkaan ja syöminen on kärsinyt. On tuntunut jo pitkään siltä, että keho tarvitsee vain lepoa ja lohtua (=herkkuja). Uupumus ja masennus todella tuntuvat kulkevan käsi kädessä, sillä jopa kivat asiat alkoivat tuntua ponnistuksilta. Kaikkeen piti kerätä voimia ja ennalta valmistautua, spontaanius sai jäädä.

Keho kävi jo niin pahasti ylikierroksilla, että se ei rauhoittunut kunnolla juuri milloinkaan – ikäänkuin keho valmistautuisi suurempaankin koitokseen.

Viimeisimpänä ”ilona” kuvioon ilmestyivät huimaus, korkeampi leposyke ja lopulta tosiaan paniikkikohtaus keskellä yötä. Luulin, että minuun iskee vatsatauti ja hetken päästä istuinkin kylpyhuoneessa seuranani ajatus siitä, että kohta luultavasti kuolen. Keho kävi jo niin pahasti ylikierroksilla, että se ei rauhoittunut kunnolla juuri milloinkaan – ikäänkuin keho valmistautuisi suurempaankin koitokseen. 

Sitä sanotaan, että harvoin työ yksin uuvuttaa ja siihen samaistun täysin, vaikka työmaailmassa onkin ollut viimeinen vuosi pelkkää muutosta ja näin jälkikäteen katsottuna suorastaan helvetillinen meininki. Jos oma elämä olisi balanssissa, olisi työelämän muutoksia helpompi ottaa vastaan, mutta jo käynnissä oleva terapia on ollut todella raskasta ja uuvuttavaa, samoin läheisen menettäminen jätti syvän haavan, jonka arpeutumiseen on mennyt pitkä aika. 

Luovuttaminen oli omalla kohdalla välttämätöntä, muutoin olisin varmasti saanut ajettua itseni pysyvään uupumiseen, vaikka enhän tiedä kauanko tästä oikeasti kestää toipua ja kohtaanko vielä myöhemmin takapakkeja. Olen kuitenkin nyt todella varma siitä, että asioiden on muututtava, jotta pysyn työkykyisenä ja hyvinvoivana vielä mahdollisimman pitkään.

Minun näköinen – ja hyvinvoiva – elämä, paras elämä.

xx

Hyvinvointi Mieli Terveys Työ

Liikaa myrkkyä

Viime aikojen tunnelmat // Kuva napattu Pinterestistä

Sairaslomalla ollessa päätavoitteena on ollut saada keho ja mieli rauhoittumaan, mikä ei ihan hetkessä onnistunutkaan. Lähdin pois arkiympyröistäni ja hetken näytti hyvältä. Olin onnellinen, että sain pitkästä aikaa nukuttua hyvät yöunet ilman lääkeapua, kunnes kierrokset nousivat ja aloin heräillä taas aamuyöllä. Mieli on jatkuvasti hieman levoton nyt kun on ollut aikaa ajatella, vaikka kyllä ne työasiatkin ovat painaneet valitettavasti jonkin verran vielä takaraivossa.

Havahduin siihen, että elämässäni on (ja on ollut jo pitkään) monta myrkyllistä elementtiä. Sellaisia asioita, jotka toistuvasti aiheuttavat pahan mielen, pettymyksiä, väsymistä tai tunteen, että hakkaan turhaan päätäni seinään. Energiaani on kulunut siis liikaa täysin vääriin asioihin ja on aloitettava suuret elämän karsinta- ja yksinkertaistamistyöt – tästä olen tainnut kirjoittaa aiemminkin, mutta karsinnalle löytyi juuri se ns. ”next level”, kun aloinkin tunnistaa niitä yllättäviä energiaa vieviä asioita elämässäni. Sellaisia, joita en ehkä halunnut uskoa itsekään.

Elämän (myrkylliset) elementit

  1. Työ on tällä hetkellä ehdottomasti suurin myrkky, josta on nykyisellä mallillaan päästävä eroon ja se onkin varmasti se isoin muutos. En oleta, että työ tässä vaihtuisi välttämättä ihan sormia napsauttamalla, ja ensin onkin vedettävä niin selkeät rajat, että selviän hyvillä mielin töistäni normaalin työajan puitteissa ja minulle jää riittävästi aikaa palautua. Vähitellen minun on kuitenkin päästävä ulos koko työpaikasta, mitä nopeammin sen parempi.
  2. Tein tuossa taannoin taas pienen somesiivouksen ja karsin Instagramissa omista seuraajista pois kaikki turhat tilit, samoin jätin seurattaviksi kohteiksi ainoastaan ne aidosti itseä kiinnostavat ja hyvää mieltä tuovat tuttavat ja muut tilit. Olen mykistänyt hirmuisen kasan sellaisten tilien tarinoita, joita en jaksa edes katsoa koska haluan aidosti saada kuluttamani ajan kautta itselleni jotain. Haluan kääntää katseen nyt aidosti itseeni, enkä kuluttaa sitä jatkuvasti muihin. Kaikki ylimääräinen turha saa nyt hetkeksi jäädä vähemmälle ja siihen kuuluu esimerkiksi somen turhanpäiväinen selailu. Samaan kategoriaan menevät tällä hetkellä myös uutiset, joiden lukemista olen jättänyt vähemmälle. On tietenkin tärkeää pysyä tietoisena maailman menosta, mutta uutiset ovat kuitenkin valitettavasti jatkuvia negatiivisia ärsykkeitä. Niiltä on hyvä myös välillä suojautua.
  3. Olen pitänyt liian lähellä sellaisia ihmisiä, jotka eivät valitettavasti ole minulle hyväksi. Kyseessä ei ole missään nimessä pahat ihmiset, jotka tahallaan aiheuttaisivat pahaa mieltä tai veisivät energiaa, mutta kun elämien aaltopituudet eivät ole linjassa, niin vain tuntuu toistuvasti käyvän. Joudun pettymään tai pahoittamaan mieleni kerta toisensa jälkeen, vaikka he eivät varmastikaan sitä halua. Ehkä meidän ei vain kuulu olla toistaiseksi niin paljoa tekemisissä. Ehkä energiat eivät kohtaa, koska niiden ei kuulu kohdata. Ainakaan minun ei kuulu uhrata näin paljon ajatuksia heistä murehtimiseen, vaan tässäkin tapauksessa katse on käännettävä itseen; mikä tuntuu minusta hyvältä?

Jos toistuvasti nousee tunne, että ei arvosteta tai kunnioiteta, pidetään itsestäänselvyytenä tai eräänlaisena heittosäkkinä, on jokin pahasti pielessä. Luulen, että olen unohtanut omat rajani ja sairasloma on loistava hetki löytää ne jälleen uudestaan ja saada niitä myös vahvistettua. Elämästä on nyt tehtävä tavalla tai toisella huomattavasti nykyistä yksinkertaisempaa.

Rentouttavaa ja hyvien vibojen päivää!

xx

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Ajattelin tänään