Lukuisat naamiot

Mietin melko useinkin sitä kuinka hyvin oikeasti voimme tuntea ne läheisimmätkään ihmiset. Pohdinnat johtuvat usein siitä, että välillä ahdistun ajatuksesta, että elän itsekin kaksoiselämää. Todellisuudessa kaikkihan niin tekevät jollain tasolla. Harva ihminen iskee tiskiin joka hetkessä, kaikkien ihmisten kanssa, kaikki henkilökohtaisen elämän ongelmat ja kiemurat. 

Kun jopa sellainen ystävä, jonka olen aina ajatellut uskovan hyvään tässä maailmassa, toteaa ääneen, että vain itseensä voi tässä elämässä luottaa, pysähdyin todella miettimään asiaa. Niinhän se on. Vain omat ajatukset ja ongelmat kaikkine ulottuvuuksineen on itsellä tiedossa. Harvassa ovat ne ihmiset, joista tietäisi aivan kaiken. Toisista tiedetään vain se, mitä he ovat päättäneet itsestään ulospäin antaa ja paljon asioita – jo tapahtuneita käänteitä tai ajatuksissa kyteviä pohdintoja – saattaa jäädä korkeintaan päiväkirjasivujen tietoon, jos sitäkään.

Oma tunne kaksoiselämästä on syntynyt mm. masennuksen keskellä elämisestä. Harva oikeasti näkee miltä masennus arjessa näyttää ja esimerkiksi töissä monikaan työkaveri ei tilanteesta mitään tiedä. Työelämässä minusta saa varmasti aivan erilaisen kuvan, eikä masennus tulisi välttämättä monelle mieleenkään. Vaikka kuten jo aiemmin todettu, eihän masennus tarkoita alakuloa ja jatkuvaa masentuneisuutta, eikä näin ollen näy välttämättä ulospäin millään tavalla. Olen kuitenkin töissä melko aikaansaava ja vapaa-ajalla taas pahimmillaan todella saamaton etenkin sellaisessa vaiheessa, kun haluaisin vain kaivautua kuukaudeksi johonkin maakuoppaan ja olla kohtaamatta yhtäkään ihmistä. Tuntuu, että käytän kaiken energian työpäivän aikana ja kontrasti energiatasossa on suuri työpäivän ja vapaa-ajan välillä. 

Tuntuu siis, että kasvoilla on usein naamio. Ja koska koen, että omilla kasvoilla on naamio, vaikka olen mielestäni kuitenkin suhteellisen avoin, enkä varsinaisesti ole esimerkiksi häpeillyt masennuksesta tai terapiassa käymisestä puhumista, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että kaikilla on usein jonkinlainen naamio käytössä. Milloin se on filtteröimässä puhetta, milloin peittämässä omia häpeällisimpiä ja kipeimpiä kohtia. Aina se on jollain tavalla läsnä. Naamioajatuksesta muistin kauniin runon, johon törmäsin jo monta vuotta sitten Hidasta elämää -sivustolla ja runo kolahti nyt aivan eri tavalla. 

”Kuule se mitä en sano” – miten kaunis ajatus. Käyhän lukemassa ajatuksen sisältävä runo täältä.

Rentouttavaa lauantai-iltaa!

xx

Hyvinvointi Mieli Syvällistä

Mihin katosin?

Mitä tapahtui? Mitkä kaikki asiat olivat niitä käänteentekeviä, jotka vähitellen aiheuttivat sen, että elämästäni on kadonnut moni sellainen asia, joista aiemmin nautin mielettömästi? Onko syy masennuksessa? Kaupungin vaihtamisessa? Työssä? Minussa itsessä? Oli syy sitten mikä tahansa, huomaan kaipaavani montaa asiaa ”entisestä minusta”.

Juorulenkit ystävien kanssa eli täydellinen yhdistelmä kunnonkohotusta ja sielunhoitoa – nämä taisivat jäädä maisemanvaihdoksen jälkeen, kun juorulenkkiystävät jäivät toiseen kaupunkiin. Sääli sinänsä, ei Helsinki nyt niin iso ole. Eikä olekaan, se on ainoastaan se tyyli, jolla Helsingissä tunnutaan elävän. Spontaanius on välimatkojen vuoksi lähes mahdotonta, sillä harva jaksaa lähteä juuri kotiin päästyään enää uudelleen liikkeelle, kun tiedostaa matkan ottavan sen n. 45 minuuttia / suunta. Tapaamiset on sovittava etukäteen ja ne yleensä helposti menevät kuukaudenkin päähän. Vaan mikä estää sen, että tapaamisen sopisi esimerkiksi Keskuspuistoon tai Töölönlahdelle? Niinpä. Ei mikään

Kahvittelu ystävien kanssa. Tämä menee täysin samaan kategoriaan aikaisemman kanssa ja johtuu myös spontaaniuden puuttumisesta. Enkä syytä sopntaaniuden katoamisesta muita, vaan enimmäkseen itseäni. Olen itse ollut etenkin viime aikoina niin uupunut, että tarvitsen henkistä valmistautumista ystävienkin kohtaamiseen ja kaikenlaisiin ”menoihin”. Aiemmin näin ei ollut, vaan saatoimme kohdata ystävien kanssa kaupungin keskustassa kahvittelun merkeissä ja parantaa maailmaa monta tuntia. 

Askarteleminen ja kaikenlainen näpertely. Neulomisen olen sentään onnistunut pitämään elämässäni, mutta rakastin askarrella esimerkiksi kortteja milloin mitäkin juhlaa ajatellen (etenkin joulukortit tietenkin) ja olen kirjoittanut ystäville vuosia sitten usein myös kirjeittä, joihin kokosin kunkin ystävän kanssa vietetyt parhaat hetket menneen vuoden ajalta. Kirjoitin näitä niin usein, että niistä tuli ystävilleni jonkinlainen vuodenvaihteen perinne, asia jota osattiin odottaa. Asia, joka on nyt jäänyt lähes kokonaan. 

Liikunta ja itsestä huolehtiminen. Rakastin aina toisinaan ”rääkätä” itseäni liikunnalla, vaikka koin aina olevani huonossa kunnossa, liian lihava ja ties mitä – nyt kun saisin edes tuon ”huonon” kunnon takaisin, olisin aivan mielettömän onnellinen. Kuntoni on tällä hetkellä jokseenkin olematon, kun en ole jaksanut tehdä juuri mitään liikunnallista aikoihin. Salitreenit yritin innokkaana aloittaa viime keväänä, vaan johonkin se innostus taas lopahti ja tulin siihen tulokseen, että salilla treenaaminen ei ole tämän hetken juttu. Tarvitsen jonkun sellaisen liikunnan, josta saan myös henkisesti enemmän – esimerkiksi luonnossa lenkkeily tai jooga voisivat olla sopivammat tähän hetkeen. Tai uinti, sekin on riittävän rauhallista, sillä tuo rääkkäys-mentaliteetti ei tunnu olevan nyt oikea kulma. Pidin joka tapauksessa aiemmin itsestäni enemmän huolta. Sen huomaa vanhoista valokuvista, joissa voin selkeästi paremmin niin fyysisesti kuin henkisestikin. Näytän terveemmältä ja huolitellummalta, vaikka en sen suuremmin ulkonäön perään ole koskaan ollutkaan. Itsestään huolehtiminen ja ulkonäkökeskeisyys ovat kuitenkin vielä hyvin kaukana toisistaan. 

Nämä kaikki ovat asioita, jotka ovat muuttuneet elämässäni vuosien varrella, mutta jotka kaikki toisaalta ovat mielestäni myös merkkejä masennuksen aikaansaannoksista, ehkä osittain masennukseen johtaneista syistäkin. Mikään ei ole mustavalkoista ja kaikki vaikuttaa aina kaikkeen ja toivon että saadessani masennusta yhä enemmän haltuun, myös nämä asiat alkavat vähitellen palata elämääni – liikuntaa esimerkiksi kaipaan todella paljon, etenkin sitä liikkumisen jälkeistä tunnetta. Silti jostain syystä olen niin saamaton, että sohva vetää enemmän puoleensä työpäivän jälkeen kuin lenkkipolku metsässä, vaikka tiedän, todella tiedän, miten hyvän olon rauhallinenkin lenkki aiheuttaisi. Toivon, että vuoden lopussa, kun taas lueskelen tänä vuonna kirjoitettuja tekstejä, voin todeta että olen ottanut pitkän harppauksen omassa hyvinvoinnissani ja elämä on aivan eri tavalla hallinnassa. 

Iloa sunnuntaihin! x

Puheenaiheet Syvällistä