Lemppari-podcast x 3

Joko olet hypännyt podcastien maailmaan? Podcastit ovat olleet suuressa suosiossa, ja jatkuvasti tuntuu ilmestyvän uusia hyvältä vaikuttavia sarjoja kuunneltavien listalle – välillä tulee pieni ähky kaikesta tarjonnasta, sillä kurkkasin että BookBeatissakin odottelee tällä hetkellä tallennettuna 78 kirjaa, joihin haluaisin suventyä. Heh, mistähän se aika näille kaikille löytyisi?

Työmatkat ovat loistavia hetkiä kuuntelutuokioille – etenkin podcasteille, joiden pituudet yleensä suosivat työmatkalaisia siinä missä kirja saattaa jäädä pahasti kesken työmatkan aikana. Jos kuunteleminen tuntuu hankalalta siksi, että mieli lähtee helposti vaeltamaan omia polkujaan, suosittelen aloittamaan treenaamisen podcasteilla. Ajatus kirjasta, joka luettuna kestää esim. päälle viisi tuntia, saattaa ahdistaa jo ennen kuin tarina on päässyt edes alkamaan. Podcastien pituudet vaihtelevat 10-50 minuutin välillä ja yleensä on helpompaa keskittyä lyhyempiin turinointeihin ensin – toki tarinoista ja turinoista riippuen. Latasin puhelimeeni jo jokin aika sitten Acast-sovelluksen, josta löytyy hirmuinen määrä suomalaisiakin podcasteja, mutta erilaisia alustoja on useita. Spotify on myös hyvä podcastien kuunteluun!

Jos vielä harkitset podcastien kuuntelemista, mutta et oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, tässä muutama ”helppo” podcast alkuun – näiden parissa voi todella rentoutua ja nautiskella. 

Kaverin puolesta kyselen

Tähän sarjaan syntyy hyvin nopeasti himo – jaksot ovat keskimäärin vain 10 min. pituisia eli tästä jos mistä on helppo aloittaa! Jos omaat samankaltaisen huumorintajun kuin allekirjoittanut, ajattelet hyvin nopeasti, että yksi jakso on aivan liian lyhyt, mutta jos aloitat nyt alusta Acastin kautta, sinulla on onneksi monen kymmenen jakson edestä kuunneltavaa.  Huomasin tässä samalla, että olen itsekin jokusen jakson jäljessä, joten pitääpä tarttua tuumasta toimeen piakkoin.

Varoitus! Tämä podcast saattaa aiheuttaa hallitsemattomia naurukohtauksia hiljaisimmassa ja väsyneimmässä työmatkaliikenteessä ja joudut hyppäämään ajateltua aikaisemmin julkisista kulkuvälineistä pois, koska et pysty pidättelemään naurua. Just sayin’.

Auta Antti!

Kaikille mahdollisille korkeammille voimille kiitos siitä, että Antti Holma palasi kaappiin ja alkoi äänittää podcasteja – kuuntele, niin ymmärrät. Antti Holma on ihanista ihanin ja nyt auttaa vanhaan kunnon Dear Eki -tyyliin kuulijoita kiperissä kysymyksissä, joiden sisältö vaihtelee vegaanikakkujen valmistuksesta äitiyden problematiikkaan sekä sähköhammasharjan päiden säilyttämisestä ystävien puutteeseen – eli jokseenkin kaikesta maan ja taivaan väliltä. Ja Anttihan auttaa, kuinkas muutenkaan.

Jaksot ovat pitkiä, mutta saisivat olla vielä tuplasti pidempiä. Niin ihana tämä podcast on. Tätä parhautta pääset kuuntelemaan RadioPlayn kautta, ensimmäinen jakso tässä

(Saattaa myös aiheuttaa hallitsemattomia naurukohtauksia, siksi kuuntelen tätä yleensä omassa yksinäisyydessäni kahvikupposen kera.)

No filter 

Blogi- ja somemaailmasta tutut Viena & Arttu siirtyivät podcastien maailmaan ja heti alusta asti tuntui siltä, että siellä heidän kuuluukin olla – blogien ja somen lisäksi tietenkin. Kaksikon keskinäinen kemia tuntuu luurienkin välityksellä ja aiheet ovat jaksojen aikana vaihdelleet myös laidasta laitaan, podcastin nimen mukaisesti filtteröimättä. Vienan ja Artun turinoita on ihana kuunnella.

Itsellä on tosiaan podcasteja vino pino listalla kuunneltavana ja tämän lyhyen listauksen ulkopuolellekin jäi monta mainitsemisen arvoista, mutta lähdetään nyt näillä liikkeelle – toivottavasti nämä auttavat alkuun podcastien kanssa tai oikeastaan eniten toivon, että nämä ovat jo tuttuja. Niin mahtavia nämä kaikki omalla tavallaan on!

Kuulen mielelläni myös teidän suosikkeja! 

 

Kulttuuri Suosittelen

”Sun kuuluu nyt levätä”

Joululoma sen taas kerran osoitti: olen todella väsynyt. Melkein koko loma meni maatessa ja syödessä, ja olisin voinut helposti jatkaa samalla tyylillä vielä pari viikkoa. Makoilun ja möllöttelyn lisäksi luin, neuloin sukkia, kirjoitin blogia ja katsoin leffoja – kaikki sellaista ihanaa ”lepotekemistä”, enkä muuhun oikein olisi kyennytkään. 

Nämä hetket ovat omalla tavallaan todella pysäyttäviä, sillä tajuan että arjen tahti on aivan liian kova suhteessa siihen millaiset energiatasot minulla on jäljellä. Niitä kun ei oikein tällä hetkellä ole ja tuntuu, että tarvitsisin vähintään kuukauden lepoloman. Sekä lääkäri että psykiatri ovat molemmat todenneet minulle, ettei pidempiä sairaslomia enää suositella, vaikka kuinka todettaisiin masennusta ja mitälie diagnoosiksi. On tärkeää pysyä arjessa kiinni. Ymmärrän ajatuksen taustalla toisaalta todella hyvin, sillä kynnys töihinpaluuseen saattaa helposti kasvaa liian korkeaksi kotona maatessa, mutta näissä väsymystunnelmissa tulee väkisinkin mietittyä missä menee raja? Millaista tahtia pitää masennuksen ja uupumisen keskellä oikeastaan jaksaa, kauanko pitää venyä?

Kävin viime syksynä näkijän luona ja mainitsin omasta tilanteestani, luonteiden yhteensopimattomuudesta työmaailmassa ja siitä miten raskaalta kaikki tuntui ja toivoin, että hän näkisi edessäni uusia tuulia – tavallaan näkikin, mutta totesi samaan hengenvetoon, että ”nyt on kuitenkin tärkeintä että lepäät. Sun kuuluu nyt levätä.” ja ymmärrän vasta nyt, monta kuukauttta myöhemmin oikeasti mitä hän tarkoitti. Viimeiset muutama vuotta ovat olleet todella kovaa pyöritystä ja olen koko ajan vähätellyt sen pyörityksen vaikutuksia jaksamiseen.

Tällaista se elämä nyt vain välillä on.

Elämä tosiaan saattaa heittää eteen vaikka mitä ja siihen pitää sopeutua. Joskus kokemukset aiheuttavat väkisinkin pienen suvantovaiheen, jonka aikana tulee kerätä voimia ja prosessoida kaikkea tapahtunutta. Olen nyt selkeästi tuossa suvantovaiheessa ja sille minun tulisi antaa tilaa

… Jotta myöhemmin voin nousta entistä eheämpänä ja vahvempana naisena taas elämään kiinni.

Toivottavasti sun vuoden eka viikko on alkanut edes vähän energisemmissä tunnelmissa kuin täällä – ihanaa perjantaita!

Hyvinvointi Mieli