Wadap vuosi 2019?

Ai että, se perinteinen ajanjakso, kun monet vannovat ”minun vuoden” nimeen ja motivoituneena aloittavat kaikenlaiset fyysiset ja henkiset itsensä tai elämänsä muokkaamisen projektit. Niin myös minä kovin monena vuonna, ja motivaatio lopahti aina kuitenkin jossain vaiheessa, viimeistään helmikuun puolivälissä, milloin mihinkin. Nykyään en havittele kokonaisvaltaista elämäntaparemppaa, vaan asetan tulevalle vuodelle pieniä tavoitteita. Vähintään sellaiset 101 kappaletta, mistä myös viime keväänä kirjoitin.

Tavoitteet ovat auttaneet minua toteuttamaan pitkin vuotta sellaisia pieniäkin asioita, joita olen jo pitkään halunnut tehdä, mutta jotka ovat (yleensä silkasta saamattomuudesta johtuen) syystä ja toisesta jäänet tekemättä. Kun listalle kirjaa näin monta asiaa, tulee isompiakin pilkottua osiin, ja näin niistä tulee helpommin saavutettavia. 

Tavoitelista on myös opettanut minulle joka vuosi jotain itsestäni. Viime vuoden listaa tutkaillessani jouduin toteamaan, että moni asia jäi toteuttamatta, mutta ehkä en niitä oikeasti niin kovin sitten halunnutkaan. Vain murto-osa toteutumattomista asioista siirtyi juuri alkaneen vuoden tavoitteisiin. 

Viime vuoden tavoitelistalta nappasin vuodelle 2019 mukaan mm.

  • Katson vuoden aikana 52 leffaa
  • Luen vuoden aikana 12 kirjaa
  • Luen vähintään yhden klassikkokirjan 
  • Käyn luovuttamassa verta
  • Saan palkankorotuksen
  • Teen vähintään yhden (vapaa-ajan) ulkomaanmatkan

… joista osa toteutui ja osa ei. Leffojen ja kirjojen kanssa en päässyt ihan maaliin saakka, mutta tavoitteen vuoksi syvennyin varmasti useamman tarinan ääreen, kuin normaalisti ja koska vielä kirjasin ne ylös, pystyin niihin palaamaan ajatuksissani aivan eri tavalla. Verenluovutus on enemmänkin pelon kohtaamista ja siksi se jäi toteuttamatta – jospa jo tänä vuonna onnistuisin. Palkankorotuksen olen ansainnut mielestäni jo jonkin aikaa ja työmäärä on tässä kaikessa myllerryksessä kasvanut entisestään, joten tänä vuonna se on must have.

Tälle vuodelle huomasin listaavani paljon enemmän elämyksiä ja kokemuksia sekä toisaalta paljon kotiin liittyviä pieniä hankintoja, sillä koti on minulle todella tärkeä rauhoittumisen ja itseni kokoamisen paikka.

Toivon vuodelle 2019 erityisesti rauhaa sekä ihania hetkiä läheisten kanssa. Toivon saavani elää entistä vahvemmin minun näköistäni elämää ja siihen tarvitsen varmasti voimaa ja rohkeutta tehdä vaikeitakin valintoja ja päätöksiä. Olisiko tämä vuosi sisäisen äänen vuosi?

Ihanaa alkanutta vuotta!

Ps. Pohdiskelin tässä vielä sellaista, että jospa harjoittelisin taas kiitollisuutta pienen kiitollisuuslistauksen muodossa joka postauksen lopussa ainakin jonkun tovin. Jos alkaisin sitä kautta kääntää ajatuksia taas enemmän sille positiivisemmalle puolelle.

Kokeillaan. Parasta juuri nyt: 

  • Pitkä joululoma tuli hyödynnettyä juuri niin kuin pitikin – lepäämiseen
  • Olin pitkästä isommalla porukalla  juhlistamassa vuodenvaihdetta: hyvää ruokaa ja rentoa yhdessäoloa
  • BookBeat on jälleen aktivoitu ja miten mielettömiä opuksia siellä odottaakaan!
  • Mieli on taas kirkkaampi kuin hetkeen, pysähtyminen ja lepääminen on niin parasta lääkettä mielelle
Puheenaiheet Ajattelin tänään

Epäonnistunut?

Vietin tänään ihanan päivän perheeni kanssa ja olen muutoinkin saanut nyt joululomalla nauttia perheeni seurasta huomattavasti normaalia enemmän. On ollut ihanaa, kun on voinut hengailla ihan ajan kanssa. Jutella niitä näitä, kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä. Tänään kuitenkin yhteisen ajan jälkeen minulla oli jostain syystä todella inhottava olo, enkä oikein saanut kiinni mistä se johtui. Kunnes se yhtäkkiä iski tajuntaan.

Tunsin itseni epäonnistuneeksi.

Järki sanoo, etten ole epäonnistunut. Kaikkien elämät eivät mene samalla tavalla ja lisäksi olen sisaruksiani huomattavasti nuorempi – he ovat ehtineet omat kivikkonsa tarpoa moneen kertaan jo ennen minua. Eikä niistä kaikista omista demoneista edes välttämättä tule näillä yhteisillä perheillallisilla juteltua, joten kukaan ei voi rehellisesti sanottuna tietää toistensa oikeita kuulumisia. Ei ainakaan meidän perheessä, jossa ei ole juurikaan koskaan asioista yhteisesti puhuttu. Vaikka ehkä todellakin pitäisi. Jos kaikki toisivat rehellisesti ja avoimesti esiin asioita, jotka painavat mieltä tai mörköjä, joiden kanssa kamppailevat, olisi näille elämän ikäville tosiasioille myös aina automaattisesti enemmän tilaa.

Koin itseni hirveäksi ihmiseksi, kun minulla ei oikein ollutkaan energiaa olla niin sosiaalinen kuin normaalisti. Huomaan, etten oikein halua vaihtaa kuulumisia, sillä en haluaisi kierrellä ja kaarrella joistain ympäripyöreistä asioista, kun elämässäni ovat läsnä tällä hetkellä se, että olen väsynyt, saamaton ja masentunut, ja yritän kaikin keinoin saada itseäni taas voimaan paremmin. Enkä edes todellakaan häpeä tätä, tiedostan vain niin vahvasti sen, ettei tällaisista puhuta ihan kaikissa kahvipöytäkeskusteluissa. Ja siksi pysyttelen mielummin etäällä. Ja kuuntelen muiden onnistumisia ja elämäniloa. Ja koen itseni epäonnistuneeksi.

Hirveä tunne. Järki sanoo muuta, mutta tunne on tunne. Ja tämä tunne on juuri nyt päällimmäisenä ja todella vahvana. Muihin vertaaminen on kyllä yksi elämän suurimmista kirouksista. Mikä siinä onkin, että välillä pystyy niin itsevarmana ajattelemaan, että elämä on nyt tällä hetkellä tällaista, mutta itsevarmuus voi yhtäkkiä murentua täysin? Miksi jotkut tilanteet pääsevät niin pahasti ihon alle, että ne huojuttavat sitä kaikkea jo rakennettua hyvää oloa?

En. Ole. Epäonnistunut. 

Siinä mantra tälle illalle.

Suhteet Ystävät ja perhe Ajattelin tänään