Sisäinen ääni

Viime aikoina olen joutunut pohtimaan paljonkin sitä, millä tavalla itselleen puhuu. Myönnän, että oma sisäinen ääneni on ollut todella itsekriittinen. Siis todella. Kun jouduin hyväksymään uupumukseni ja itkin väsymystäni terapeutin sohvalla, terapeuttini pyysi minua kuvittelemaan läheisen ystävän istumaan sohvalle tilalleni. Mitä sanoisin väsymystään itkevälle ystävälleni? Olisin tietenkin sanonut, että sairasloma on ainoa vaihtoehto ja nyt kuuluu levätä. Siitä huolimatta ensimmäiset saikkupäivät haukuin itseäni heikoksi ja kykenemättömäksi.

Taannoin nolasin itseni. Sähläsin ja mielestäni tilannetta piti hävetä oikein kunnolla. Kukaan muu ei tuntunut kiinnittävän asiaan huomiota kahta sekuntia kauempaa, vaan mitä teki sisäinen ääneni? No kelasi tilannetta läpi uudestaan ja uudestaan, soimasi ja päivitteli. Kärpäsestä kasvoi mielen syövereissä nopeasti härkänen. Jos olisin nähnyt ystäväni tekevän saman sähläyksen, olisin todennut että ketään ei oikeasti kiinnosta ja maailma ei tähän kaadu.

Näiden yksittäisten tapausten lisäksi on tietenkin se arjessa mukana oleva ääni. Millaisella tyylillä se puhuu? Pitäisikö aina pystyä parempaan vai ovatko asiat riittävän hyviä? Kelpaatko sellaisena kuin olet vai puuttuuko ääni jokaiseen virheeseen? Puhuuko ääni kehuen vai haukkuen?

Eniten kuitenkin harmittaa ajatus siitä, miten sitä on oman kritisoivan silmän alla jatkuvasti – loppuuko se koskaan?

Oma ääneni ei esimerkiksi ole kovinkaan hyväksyväinen ulkonäköni suhteen, koska kiloja on kertynyt viimeisen parin vuoden aikana melkoisesti. Eikä mikään ihme, sillä henkinen kuormakin on ollut melkoinen. Sisäinen ääni kiinnittää jatkuvasti huomiota asioihin, joihin toivoo muutosta. Ei niihin kauneimpiin piirteisiin. Milloin oikeastaan olisin edes ollut täysin tyytyväinen kehooni? En ainakaan hoikempana ja nuorempana, jolloin sisäinen ääni oli nykyistäkin kriittisempi. Nykyään on kaikesta huolimatta helpompi todeta useammin, että tilanne on nyt tämä ja näillä mennään. Nuorena (ja hehkeänä) kaikki tuntui olevan pielessä.

Katson kuvia kymmenen vuoden takaa ja muistan miten epävarma olo minulla monessa tilanteessa oli. Ja nyt kun katson tuota nuorta naista, mietin että DAMN GUURL. Olisipa voinut unohtaa ulkoiset paineet ja sisäisen äänen. Voisipa sen unohtaa nyt. Kehon kohdalla ”ongelma” taitaa tällä hetkellä olla eniten se, etten koe olevani kotona omassa kehossani. Niin paljon se on muuttunut ja kokenut viime vuosina. Henkinen taakka muuttui vähitellen fyysiseksi. Eniten kuitenkin harmittaa ajatus siitä, miten sitä on oman kritisoivan silmän alla jatkuvasti – loppuuko se koskaan?

Kun asiat eivät mene toivotulla tavalla, alkaako sisäinen ääni etsiä syitä itsestä vai jostain muualta? Onko silloin kyse omasta epäonnistumisesta vai yksinkertaisesti esimerkiksi huonosta tuurista tai huonosta ajoituksesta? 

Kiinnitätkö itse huomiota sisäiseen ääneesi, millä sävyllä se sinulle puhuu?

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään

Kesälomakuulumisia

Ihanaa kirjoitella taas pitkästä aikaa. Ehdottomasti yksi parhaimpia asioita lomassa on vapauden tunne ja se, että omille ajatuksille on tilaa. Sehän usein tarkoittaa myös sitä, että kirjoittamisen tarve herää ja niin se heräsi nytkin.

Aikatauluja ja bucketlistiä ei kuitenkaan ole, en halua suorittaa lomaani.

Lomailen oman työni kannalta kiireisempänä ajankohtana, mutta olen kuin olenkin onnistunut melko hyvin pysymään erossa työsähköposteista ja työpuhelimen vilkuilusta. Tiedostan, että kaikki se työasioiden miettimiseen käytetty aika on pois loma-ajasta, vaikka kuinka päättäisin olla tekemättä työasioille mitään. Taustapiruna lymyily on aivan yhtä paha virhe kuin itse työnteko lomalla.

Olen tehnyt tietoisen valinnan ja yrittänyt pysyä kiireisenä tai muissa maisemissa, jotta todella voin sanoa että olen saanut lomasta mahdollisimman paljon irti. Aikatauluja ja bucketlistiä ei kuitenkaan ole, en halua suorittaa lomaani. Tänään esimerkiksi olen maannut melkein koko päivän sängyssä ja katsonut sadatta kertaa Sinkkuelämää-jaksoja ja todella nauttinut tällaisesta kokopäivälöhöilystä. Lepo ja aivojen lepuutus on siis se mitä erityisesti saan tästä päivästä irti, ja koen sen aivan yhtä tärkeäksi kuin minkä tahansa muun lomaohjelman.

Muistelin viime kesälomaani, jolloin olin todella väsynyt. Olisin voinut helposti viettää kokopäivälöhöilyjä koko neljän viikon ajan, niin uupunut olin. Vaikka koen löhöilyn ja joutenolon todella tärkeäksi osaksi lomaa, huomaan myös valtavan eron olossani viime kesään verrattuna. Kevään lepo teki tehtävänsä, eikä minulla ole ollut suurta tarvetta fyysiselle levolle ja olen voinut keskittyä tekemiseen, jonka äärellä erityisesti sielu lepää.

Kesä on ihanaa aikaa, enkä missään nimessä ole vielä valmis puhumaan syksystä, vaikka sitä joka paikassa nyt huudetaankin. Tykkään myös syksystä todella paljon, mutta nautitaan nyt vielä ihanasta Suomen kesän loppurutistuksesta.

Olitpa vielä lomalla tai palannut jo arjen askareisiin – ihanaa alkanutta viikkoa!

xx

Hyvinvointi Oma elämä Ajattelin tänään