Kun värit palaavat

Taannoin vietetty sairasloma teki ihmeitä. Moni asia tuntui yhtäkkiä loksahtavan paikoilleen, kun ei enää elänytkään arkeaan suorittavassa sumussa. Yhtäkkiä löytyikin tilaa ajatuksille ja tunteille; muillekin kuin väsymykselle ja turhautumiselle.

Huomaan nyt eläneeni oikeastaan jo monta vuotta melkoisessa sumussa. Olen kuvannut lähelläni oleville ihmisille, että reilu kuukauden sairasloma sai palautettua olon, jonka olen kokenut viimeksi vuosi sitten. Tämä ei itseasiassa pidä edes paikkansa, sillä vuosi sitten olen ollut vielä melkoisen rikki läheisen menetyksestä. Reilu vuosi sitten odotin kauhulla edessä siintävää onnettomuuden vuosipäivää ja elin uudelleen viimeisiä läheisen kanssa vietettyjä hetkiä. Olo nyt on siis verrattavissa enemmänkin parin vuoden takaiseen fiilikseen. Hassua. Sitä vain menee ja tekee, eikä oikein edes huomaa, että värit ovat haalistuneet ympäriltä. Värit katoavat, kun elämä on selviytymistä.

Syyskuussa tulee täyteen vuosi terapiaa ja tällä hetkellä tuntuu, etten enempää tarvitsekaan. Valitsemani terapiamuoto (EMDR) on ollut paljon tehokkaampaa kuin osasin ennakkoon ajatella ja sairasloman jälkeen voinnin kohentuessa kuukausikohtaisten kertojen määrää vähennettiin suosiolla, sillä en yhtäkkiä enää keksinytkään mihin pitäisi paneutua seuraavaksi. Terapeuttini on mahtava ja totesi samantien, että ei halua laskuttaa pelkästä hiljaa istumisesta, vaikka joku niinkin varmasti tekisi. Tarve arvioidaan toki tässä vielä kesän aikana, mutta olo on tällä hetkellä pitkästä aikaa niin hyvä, että taidan uskaltaa irrottautua terapiasta jo tämän yhden vuoden jälkeen – voihan terapian pariin aina palata, mikäli siltä tuntuu.

Elämääni on palannut vähitellen taas asioita, joista olen aiemmin nauttinut.

En ole pitkään aikaan huomannut kunnolla kevään ja kesän tuloa ja tänä vuonna olen todella fiilistellyt tuoksuja, värejä ja lämpöä. Antti Holma muistaakseni mainitsi Auta Antti! -podcastissaan terapian vaikuttaneen häneen niin, että yhtäkkiä hän havahtui ulkona olevan sää. Ei edes välttämättä hyvä sää, vaan sää. Jo se, että saa sumun hälvenemään ympäriltään niin, että pystyy kiinnittämään huomiota vuodenaikojen vaihtumiseen ja tosiaan siihen säähän, on jo iso juttu. Ymmärsin muutama viikko sitten täsmälleen mitä Antti tuolla tarkoitti, näen selkeämmin ympärilleni kuin pitkään aikaan. 

Elämääni palaa vähitellen taas asioita, joista olen aiemmin nauttinut. Energiaa alkaa olla jopa ylimääräistä ja huomaan tutkivani esimerkiksi tanssitunteja (saa vinkata sellaisia matalan kynnyksen paikkoja Helsingissä, jos niitä satut tietämään!) tai muita fiilikseen ja nykyiseen jokseenkin rapistuneeseen kuntotasoon sopivia liikuntamuotoja. Panostan enemmän itseeni ja hyvinvointiini. Haluan tavata ystäviä. Rakennan elämääni uudelleen.

Näen taas värejä.

x

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Syvällistä

Jos sulla olisi käytettävissä 24 kuvaa…

… mistä ne ottaisit?

Maailma on nykyään monella tapaa rajaton. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on rajattomasti ja lähes kaikki on saatavilla. Silti kaikesta huolimatta ihmiset tuntuvat voivan huonommin kuin koskaan. Jatkuva tavoitettavissa oleminen, parhaan mahdollisen vaihtoehdon löytäminen ja jokaisen henkilökohtaiset paineet saavuttaa jotain mahdollisimman upeaa tietenkin mahdollisimman nopeasti kuluttaa varmasti loppuun.

Kävin läpi puhelimeni kuvia ja poistin useita täysin samassa hetkessä otettuja lähes tismalleen samanlaisia kuvia ainakin kymmeniä. Nykyään kun on pakko ottaa joka hetkestä vähintään viisi kuvaa vain varmuuden vuoksi, jolloin todennäköisyys edes yhden onnistuneen kuvan löytymiseen kasvaa. Selfieitä (joita en tosin hirveästi harrasta) otetaan sitäkin enemmän, jotta saadaan itsestä tallennettua se paras mahdollinen kuvakulma.

Montaa vuotta ei tarvitse katsoa taaksepäin, kun kameroissa vielä oli melko rajallinen määrä muistia ja kuvien ottoa piti harkita tarkemmin (tai siirtää kuvat välillä muistikortilta pois), mutta mitenkäs vanhat filmirullat, joissa kuvapaikkoja oli 24? Ehkä 36, jos todella halusi panostaa. Tätä muistellessani mieleen palasi aiemmin kuultu ajatus: jos käytössäsi olisi 24 kuvan filmirulla, mistä valitsisit ottaa kuvat?

Ajatus on jollain tapaa houkutteleva, vaikka toisaalta pidän todella paljon mahdollisuudesta tallentaa muistoja helpommin kuvien tai videoiden muodossa. Silti samalla tiedostan, että kokemus jää usein vajaaksi mikäli sen kokee kameran linssin läpi. Niinpä usein esimerkiksi keikoilla teen tietoisen valinnan siitä, että otan korkeintaan pari kuvaa tai videota talteen. Jos sitäkään. Kokemus on aivan erilainen niiltä keikoilta, joissa on keskittynyt täysin kokemaan kaikki tuntemukset, joita musiikki nostattaa pintaan.

Jos leikittelet ajatuksella 24 kuvasta, millaisia hetkiä nousee mieleesi?

x

Hyvinvointi Ajattelin tänään Syvällistä