Luo itsellesi positiivinen somekupla

Elämänlaatu parani kertaheitolla, kun otin Alfien seurantaan – kuvalähde: Instagram

Lomalainen täällä hei! Tuntuu hassulta olla taas pois töistä, kun sairaslomasta on kulunut vasta kuukausi. Toisaalta viimeiset neljä viikkoa hujahti kyllä vauhdilla ja valitettavasti on tullut myös todettua, että mikään ei ole muuttunut – työrintamalla siis. Mielen syövereissä asiat ovat muuttuneet sitten senkin edestä ja edelleen tarve muutokseen kytee vahvana mielessä.

Olen jo pitkään pohtinut sitä, kuinka elämästä pitää pyrkiä tekemään entistä vahvemmin oman näköistä. Mitä se omannäköinen sitten ikinä onkaan! Olen jo pitkään karsinut vähitellen elämästäni sellaisia asioita ja ihmisiä, jotka eivät enää tuo lisäarvoa. Okei, olipa karusti ilmaistu – ehkä kuitenkin siis enemmänkin niin, että olen karsinut negatiivista fiilistä aiheuttavia tekijöitä elämästäni. Hitaasti mutta varmasti.

Uupumuksen keskellä puhuin lääkärin kanssa paljon myös sosiaalisen median uuvuttavista vaikutuksista, ja pakkohan se oli myöntää, että taitaahan se meikäläisen herkkää mieltä vähän uuvuttaa. Jatkuva vertailu  muihin ja muiden elämäntapahtumiin ja sitä kautta syntyvät kateuden tunteet, automaattinen fomo ja siitä syntyvä puhelimen jatkuva selailu… Kaikki sellaisia asioita, jotka eivät varmasti tee hyvää mielelle.

Pienillä askelilla alkuun

Ristiriita syntyy tietenkin siitä, että koen somessa olevan myös paljon hyvää. Saan somen kautta yhteyden läheisiini ja somesisällöt tuottavat päivittäin iloa. Niinpä päätin tietoisesti vahvistaa somen iloa tuottavaa puolta:

  • Piilotin Facebookissa negatiivista fiilistä aiheuttavat kontaktit ja kävin merkkaamassa feediin ilmestyvää sisältöä sellaiseksi, josta en pidä – tiesitkö, että omia mainosasetuksiaankin pystyy muokkaamaan?
  • Tämän jälkeen liityin Facebookissa erinäisiin ryhmiin, joissa keskustelun sävy on pääosin positiivista ja sisältö tuottaa iloa. Minulla on esimerkiksi hirveä koirakuume, mutta koiran hankkiminen ei toistaiseksi ole ajankohtaista, joten tyydyn seuraamaan koirien (ja toki muidenkin eläinten) menoa somen kautta. Jos olet corgien fani, Disapproving Corgis -ryhmä on hulvaton!
  • Instagramissa olen etsinyt vähitellen seurantaan sellaisia tilejä, jotka ovat mahdollisimman aitoja, inspiroivat minua jollain tavalla tai tuottavat ilahduttavaa sisältöä. Olen vähentänyt jo viimeisen parin vuoden ajan täydellisyyden seuraamista, pl. täydelliset luontokuvat, jotka aidosti rauhoittavat mieltä.
  • Instagramissa feed muuttui myös kertaheitolla paljon positiivisemmaksi, kun otin seurantaan kasan hashtageja, joiden takaa löytyy varmasti hymyn nostattavaa sisältöä: #corgipuppies, #pandas ja #alpacasofinstagram takaavat Instagramia selaillessa päivittäisen annoksen söpöyttä.
  • Twitterissä olen paikalla, mutta yhä harvemmin enää läsnä. Samoin Linkedinissä käväisen arkipäivinä kerran selaamassa päivitykset ja pöhinän sekä mahdollisesti osallistumassa keskusteluun, mikäli jotain sanottavaa aiheisiin oikeasti löytyy. Jostain syystä Twitter tuntuu olevan nykyään yksi negatiivisimmista kanavista, mikä on sinänsä harmi, sillä pidin Twitterin meiningistä joskus todella paljon! Edelleen sillä on hetkensä, siksi toistaiseksi vielä olen osa kanavan käyttäjäkuntaa.

Teetkö tietoisia valintoja somessa vai koetko painetta siitä, että pitäisi olla kartalla hieman joka asiasta? Vinkkaa mulle sun lempitilejä!

Positiivista päivää!

xx

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Ajattelin tänään

Mihin keskityt?

Olen kirjoittanut pariinkin otteeseen siitä, miten olen tehnyt karsintaa elämässäni asioista, jotka eivät syystä tai toisesta enää tee minulle hyvää. Viimeisimmässä tekstissä kerroin, kuinka tein siivoustyötä aika rankallakin kädellä esimerkiksi somessa ja jäin todella pohtimaan sitä, millaista ympäristöä itsellemme luomme.

Jos somekanavissa julkaisuja selaillessa tulee podettua useammin ärtymystä, kateutta, vihaa tai epäilystä, tulee jokapäiväiseen elämään aivan turhaa negatiivista energiaa. Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan asiaa somea selaillessa, sillä mitään tiliähän ei ole pakko seurata. (Jos ei syystä tai toisesta kehtaa poistaa tilejä omista seurattavista, ne voi aina piilottaa, ettei sisällöt hypi silmille.)

Ihmettelen usein somessa negatiivisesti kommentoivien kohdalla, miksi pitää tehdä asioista vaikeita ja levittää huonoa fiilistä. Kaipa hekin moisesta tavasta sitten jotain hyötyä itselle saavat. Itse olen useinkin piilottanut tilien julkaisut (tai lopettanut seuraamisen) hetkeksi, jos sisältö on syystä tai toisesta juuri tuolloin ärsyttänyt. Olen palauttanut ne myöhemmin taas osaksi omaa somekuplaani, jos on tuntunut siltä. Näin saattaa käydä esimerkiksi silloin, kun oma elämä tuntuu olevan pelkkää kaaosta ja huomaan jonkun korostavan vain täydellisen seesteisiä hetkiä somessa. Muistan myös kyllästyneeni läheisen menettämisen jälkeen jatkuvasti feediini ilmestyneisiin selfieihin ja piilotin tuolloin paljonkin tilejä. Mietin eikö ihmisillä oikeasti ole parempaakin tekemistä, kuin kuvata itseään ilmehtimässä tavalla, joka on kaukana siitä miltä kukin normaalisti näyttää. En edelleenkään pidä siitä, mutta nyt ne eivät aiheuta sen suurempaa reaktiota.

Luon ympärilleni enemmän hyvää mieltä keskittymällä itsekin useammin hyvään

Nyt kun olen saanut sopivasti etäisyyttä arkeen, moni asia näyttää ja kuulostaa erilaiselta. Olen havahtunut esimerkiksi siihen, että en jaksa kuunnella jatkuvaa valittamista ja negatiivista suhtautumista samalla tavalla kuin vielä viisi viikkoa sitten. Taisin itse olla myös yksi Neiti Negatiivinen, joka oikein velloi ikävissä fiiliksissä. Negatiivisuus jos mikä tarttuu ja etenkin väsyneenä tuntemuksia ruokkii automaattisesti. Mikä siinä onkin, että väsyneenä positiivinen (tai edes neutraali) ajattelu tuntuu valtavalta ponnistukselta ja negatiiviset ajatukset ovat automaatio?

Huomaan, että minulla on taas voimaa kääntää negatiivinen ajatus yhä useammin positiiviseksi. Olen ollut normaalia useammin aidosti kiitollinen pienistäkin asioista – tänään esimerkiksi upean kesäisestä päivästä. Kaikki pienetkin vastoinkäymiset eivät pilaakaan päivää ja suhtaudun niihin rauhallisesti. Selaan päivittäin yhä enemmän asioita, joista minulle tulee hyvä ja toiveikas olo, sillä se on asia, johon pystyn itse vaikuttamaan. Luon ympärilleni enemmän hyvää mieltä keskittymällä itsekin useammin hyvään.

Kohtaatko asioita avoimen innostuneesti vai aina valmiina pettymään? Löydätkö asioista aina ensin ne negatiiviset puolet vai katsotko elämää toiveikkaiden linssien läpi? 

Mihin sinä keskityt?

Aurinkoa viikonloppuun!

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään