6 asiaa, joilla meinaan taklata kaamosmasennuksen

Kaikki yhtään pidempään blogiani lukeneet tietävät, että aina tähän aikaan vuodessa vaivun sellaiseen melankoliaan. Kumma kyllä, sitä ei tapahtunut Nycissä ollessa, vaikka siellä päivä ei ole niin merkittävällä tavalla pidempi. Kuitenkin siellä aurinkoisia päiviä oli enemmän kuin muita ja lämpöäkin riitti vielä pitkälle marraskuuhun.

Tänä vuonna ehkä yllätti se, että kaamos alkaa jo nyt tuntua mielessä ja kropassa vaikka siihen on vielä aikaa vaikka kuinka paljon. Asunto tuntuu jääkylmältä ja kroppa kankealta. Aamuisin on vaikea päästä sängystä ylös, vaikka olisi mennyt nukkumaan yhdeksältä. En nyt kuitenkaan aio luovuttautua tälle kohtalolle, vaan pyrin taklaamaan tätä kaamosmasennusta tänä vuonna kaikin mahdollisin keinoin.

Jaan nyt omat vinkkini teille, jos sieltä ruudun toiselta puolelta löytyy muita samanlaisilla fiiliksillä. 

  1. Keksi kivaa, mutta rentoa tekemistä loka- ja marraskuulle. Me bookkasimme kahden yön staycation viikonlopun Helsinkiin, ja tarkoituksena on vain nauttia toistemme seurasta, syödä hyvin, treenata hotellin salilla ja ehkä käydä porealtaassa rentoutumassa. Toisena viikonloppuna olemme menossa Porvooseen mökille ystäväpariskuntien kanssa. Mukavia asioita, joita odottaa, mutta ei kuitenkaan sellaisia jotka ahdistaisivat kalenterin täyttyessä. Tarkoituksena olisi myös alkaa säännöllisesti kulttuurisaunassa, johon ihastuin aivan täysin viime talvena.
  2. Varaa aikaa vain itsellesi. Ainakin itse koen, että tarvitsen näihin aikoihin enemmän sellaista rauhoittumisaikaa oman itseni kanssa. Se voi olla mitä tahansa. Joku rentoutuu pitämällä kauneudenhoitoiltoja, toinen päiväkirjaa kirjoittamalla. Oma paras kikka on laittaa puhelin äänettömälle, keittää kuppi hyvää yrttiteetä, laittaa diffuuseriin laventelia ja lukea jotain koukuttavaa kirjaa viltin alla.
  3. Kokkaile uusia reseptejä ja kata pöytä nätisti. Kesän hätäisten salaattien ja raakaruokien jälkeen ainakin itse kaipaan kaikkea lämmintä, pitkään haudutettua ja maukasta. Pimenevät illat on ihana käyttää kuunnellen hyvää musiikkia ja kokeilemalla jotain uusia ruokia. Meillä tulee ainakin aivan liian harvoin syötyä pöydän ääressä, joten siihen pitää kiinnittää enemmänhuomiota. Kun kattaa pöydän ja laittaa kynttilät palamaan, tulee ruokahetkikin nautittua hiukan rauhallisemmin.
  4. Satsaa ulkoiluvaatteisiin ja mene ulos. Kun viima kylmenee ja jäistä tihkua tulee taivaalta, kallistuu usein päätökseen jäädä illaksi kotiin. Kun on kuitenkin hyvät goretex- vaatteet päällä ja tarpeeksi lämmintä yllä, on sateisellakin ilmalla ihana ulkoilla. Muistan tämän siltä ajalta, kun meillä oli vielä koira. Välillä ne sadelenkit oli jopa vielä maagisempia kuin poutakelien. On ihana kuunnella sateen ropinaa metsässä ja ilma tuoksuu ihan mielettömän raikkaalta.
  5. Lepää tarpeeksi ja muista vitamiinit. Jos tuntuu että unentarve lisääntyy päivien pimetessä, antaudu sille. Mene tuntia aiemmin nukkumaan ja nuku viikonloppuna niin myöhään kuin huvittaa. Älä unohda myöskään vitamiineja. Ajattelin itse mennä sellaiseen verikokeeseen, jossa näen mikäli ruokavaliossani on esimerkiksi jotain puutteita. Näihin aikoihin alan syömään myös D-vitamiinia päivittäin.
  6. Älä unohda liikuntaa. Tiedän todella, että näihin aikoihin vuodesta se urheiluinnostus laskee. Se on ihan loogista seurasta siihen, että kropassa on kylmä ja energiaa tuntuu olevan vähemmän ihan arkisiinkin juttuihin. Juuri sen takia onkin äärimmäisen tärkeää, että se treeni ei täysin unohdu. Mikäli juoksulenkit ei enää kiinnosta, kokeile lajin vaihtoa. Joillekin sopii tähän aikaan vuodesta vaikkapa hot jooga. Kuuntele kehoasi ja kokeile erilaisia lajeja. Meillä oli muutamaa vuotta sitten 3 tytön kanssa esimerkiksi vakiovuoro sulkapallokentälle. Se oli ihan loistavaa urheilua tähän aikaan. Sai nähtyä kavereita ja kynnys lähtemiseen oli pienempi, mutta kuitenkin siitä sai ihan kunnon hien päälle ja treenin aikaiseksi.

Kaamosoireisiin pitäisi vaikuttaa kirkasvalolamppu, mutta en ole sellaista vielä hankkinut. Ne mötikät on usein niin rumia ja isoja, että olen ollut hiukan epäileväinen. Onko joku saanut kaamosmasennukseen selkeästi helpotusta sellaisesta? 

Kommentit (15)
  1. Hyviä vinkkejä!:) Mä tykkään aina varata ja suunnitella muutamia kivoja juttuja syksyksi jo kesän lopulla, kuten teatteri-illan, minimatkan tms, jotta on sitten kivoja juttuja, joita odottaa myös syksyllä 🙂
    Mulla jooga auttaa tosi paljon, rentouttaa, antaa energiaa.
    Niin, ja tuikut, kynttilät, ja joulunodotus <3
    Mukavaa alkavaa uutta syysviikkoa!<3
    Ida Kotona kaupungissa -blogista
    http://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa

  2. Hyviä vinkkejä ja tuo ulkoilu on tärkeää kaikkina vuodenaikoina vaikkei huvittaisikaan. Kyllä siitä saa energiaa vain lisää 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *