Ai, tää olikin maksettu mainos

DSC_6483.jpg

Sain jonkin aikaa sitten yhteistyöpostaukseen kommentin, jonka pääpointtina oli harmistus siitä, että henkilö oli lukenut kivaa tekstiä ja vasta pitkän postauksen viimeisessä kappaleessa oli tajunnut tämän olevan yhteistyöpostaus. Itse tuote ei tosiaan ollut kirjoituksen keskiössä, vaan postaus pyrki saamaan lukijalle inspiroituneen olon ja hyvän mielen omasta arjesta. Jäin miettimään kommenttia useamman päivän ajaksi tämän jälkeen, sillä halusin oikeasti ymmärtää sitä. 

Ensinnäkin, blogimainontaa koskee nykyään tarkat säädökset, jonka takia jokainen kaupallinen yhteistyö mainitaan selkeästi heti ensimmäisenä asiana postauksessa, jotta vältettäisiin juurikin tällaista ”lukemaan huijaamista”. Toisekseen, mietin miten postauksen arvoa laskee se, että joku on minulle maksanut siitä palkkion jos kerran tekstiä oli mukava lukea? Koska kirjoitan lähes joka päivä blogia, on minulle selkeää että sellaisiin kirjoituksiin käytän useamman päivän aikaa, joista saan palkkion. Samanlaiseen panostukseen ei yksinkertaisesti riittäisi aika, jos haluaisin jokaisen postauksen olevan yhtä hyvin tehtyjä. Tai sitten blogi päivittyisi hyvin harvoin. Ne ovat siis yleensä laadullisesti parempia sen takia, että olen voinut esimerkiksi palkata kuvaajan ja aihetta on ehtinyt pyöritellä jopa useamman viikon mielessä. 

Koen sisältömarkkinoinnin olevan paljon perinteistä mainontaa mukavampaa myös näin kuluttajan vinkkelistä, varsinkin silloin kun se on tehty hyvin. Itse lukijana en halua lukea perinteisen mainoksen kaltaista sisältöä blogeista, sillä se ei mielestäni palvele ketään. Kun televisiota katsoessa tulee mainokset, tai nettisivuilla tulee yhtäkkiä ponnahdusikkunana mainos, ärsyynnyn ja menen tietynlaiseen defenssitilaan. Se eroaa niin täysin siitä mitä olen tekemässä, että keskeytys harmittaa. Vaikka esimerkiksi nämäkin mainokset ovat selkeästi meille kohdennettuja, sillä katsomme televisiota tietokoneen kautta. Asuntolainatarjoukset kiinnostavat, mutta eivät silloin kun haluan rötköttää sohvalla ja katsella hömppäsarjoja. Harvoin koen samaa ärsyyntymistä lukiessani jotain mielenkiintoista, jonka joku taho on sponsoroinut.

Trendin entinen päätoimittaja Jenni Lieto kirjoitti Marmain loistavassa artikkelissa näin: Sisältömarkkinointi nimittäin onnistuu, kun sisällöstä ajatellaan kuten hyvä toimittaja ajattelee jutustaan: sen ainoa olemassaolon oikeutus on lukijan saama inspiraatio ja hyöty. Jos näin ei ole, sisältöä ei kannata julkaista.”. 

Mielestäni on pelkästään positiivista, että mainonta muuttaa muotoaan. Olin eilen Tukholmassa katsomassa Couple Thinkers -nimisen ohjelman lanseerausta ja samalla katsoimme myös yhden jakson tästä kuusiosaisesta sarjasta. Vaatebrändi Gant on tuottanut sen, ja tämä jos jokin on uudenlaista ajattelua mainonnassa. Sarjassa näyttelijä, koomikko ja kirjoittaja Graig Ferguson käy vaimonsa Megan Fergusonin kanssa läpi heitä mietityttäneitä kysymyksiä haastatellen eri alan asiantuntijoita. Näkemässämme jaksossa oli käsittelyssä avaruus ja tulevaisuus, jonka tiimoilta pari haastatteli astrofyysikko Neil DeGrasse Tysonia. Tulevissa jaksoissa nähdään myös muun muassa Arianna Huffington, Kimbal Musk sekä Jon Ronson. 

Ennen jakson katsomista kuulimme sarjan tähtiä, sekä Gantin toimitusjohtajaa Patrik Nilssonia. Ajatus sarjan takana oli juurikin kehittää jotain, mitä katsoja haluaa nähdä. Perinteisesti mainonta on totuttu näkemään sellaisena, joka keskeyttää sen mitä oikeasti halutaan katsoa. Mitä jos mainos olisikin juuri se, minkä ei halua keskeytyvän? Mielestäni ajatusta voi hyvin soveltaa myös kaikenlaiseen sisältömarkkinointiin. Kun se on tehty hyvin, on se myös kuluttajalle paljon miellyttävämpää. 

Sarjan tähdet kertoivat, että tekeminen ei eronnut tavallisen tv-sarjan tekemisestä millään muulla tavalla, kuin sillä että he saivat pitää joka jaksossa hyvin istuvia, kauniita vaatteita. Itse sarja näyttikin juuri siltä. Se ei ollut mainos, vaan ihan tavallinen sarja jossa käsitellään mielenkiintoisia aiheita. Olin jakson jälkeen niin inspiroitunut, että mielessä pyöri sata asiaa. Illalla kotiin tultuani pauhasin ohjelmasta samantien poikaystävälle, enkä malta odottaa että se alkaa maanantaina Viaplaylla ja pääsemme yhdessä katsomaan muutkin jaksot. On pakko ottaa kuukauden ilmaiskokeilu ihan vain tämän sarjan takia. Ja meinaan myös suositella tätä sarjaa kaikille ystävilleni. Jos ette usko, käykää itse katsomassa traileri täältä. Ja ettei nyt jää epäselväksi, niin ei, tämä ei ollut maksettu mainos.

Millaisia ajatuksia teillä herää aiheesta?

DSC_6494.jpg

 

Kommentit (32)
  1. Tv-mainonnassa on yksi asia, mitä blogien sisältömarkkinoinnissa ei voi tehdä: TV:n voi kääntää toiselle kanavalle mainosten ajaksi, tai voi poistua huoneesta. Näin olen tehnyt jo vuosikausia. Samoin netissä minulla on käytössä AdBlock – en siedä yhtään mainoksia elämässäni. Haluan tehdä itse valintani ja luoda itse tarpeeni 🙂 Vastusta lähtökohtaisesti kulutusta, asun pikkukylässä, ostan kirpputorilta, elän pienesti. Blogien sisältömarkkinoinnissa ei AdBlock auta… Kuitenkin KIITOS Elisa upeasta blogista, se ei näy puhelimellani (vanha puhelin, muut blogit näkyy) ja mietin just että ostaisin uuden puhelimen vain Sinun blogisi takia :O 🙂 ! Annat niin inspiraatioota.

  2. Noora Arantola
    22.10.2017, 18:24

    Itse myöskin markkinoinnin opiskelijana (hauskaa miten monta meitä tänne yhteen kommenttiosioon on päätynyt) suhtaudun sisältömarkkinointiin erittäin positiivisesti. Esimerkiksi juurikin siinä tekstissä, mihin olit tämän kommentin saanut, oli oma reaktioni viimeisen rivin kohdalla wow onpa älyttömän hyvin toteutettu mainos (vaikkakin en sitä suoraan mainokseksi koe, mutta paremman sanan puutteessa). Itse skippaan suoraan käytännössä kaikki sellaiset mainokset, joissa vain kerrotaan tyyliin ”Tässä merkin x uusin ripsiväri jonka sain juuri kokeiluun. sen innovatiivinen harja blaah blaah…..”. Samat tiedot saan merkin omista mainoksistakin. (ja tässä samalla tajusinkin, että tällä tavalla mainostavat blogit ovat myös omalta seurantalistaltani vähitellen poistuneet).
    Sen sijaan pidän hyvin mielenkiintoisina sen tyyppisiä mainoksia, mitä tuolla ylempänä ripsiväriesimerkissä itsekin sivusit. Itse koen blogit saman tyyppisenä inspiraationa kuin muotilehdetkin, ja luen niitä juurikin sen vuoksi että saan rehellisiä vinkkejä. Omaan päätökseeni ostaa jokin tuote ei vaikuta onko bloggaaja saanut maksun postausta vastaan, vaan se onko postaus laadukas ja vakuuttaava. Tässä blogissa yhteistyöt on hoidettu aina laadukkaasti, ja niistä saa kuvan, että rehellisesti seisot tuotteen takana. Esimerkiksi juurikin tähän kyseiseen mainokseen olit selkeästi panostanut, eikä sitä oltu siis tehty vain dollarin kuvat silmissä 🙂 Kyseinen mainos inspiroi minua ihan yleisesti ottaen eikä ainoastaan mainoksen kohteen suhteen, joten koen sen kyllä näin ”ammattilaisen” näkökulmasta erittäin onnistuneeksi markkinoinniksi, mutta myös erittäin onnistuneeksi blogitekstiksi 😀

    1. Komppaan! Markkinointi on tarinankerrontaa, ja kukapa sen osaisi paremmin kuin ammatikseen bloggaavat! 🙂

      1. noora arantola
        24.10.2017, 09:17

        Juurikin näin! Kuka vain osaa julkaista suoran mainoksen, mutta tän tyyppinen markkinointi vaatii taitoa 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *