Apua elämäntapamuutokseen

Mitä tekisit, jos tietäisit että et voi epäonnistua?

Tällainen kysymys on palannut kerta toisensa jälkeen ajatuksiini. Luen tällä hetkellä Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino kirjaa. Alkukappaleessa Kaisa kertoo ystävänsä kysyneen häneltä tuon kysymyksen, ennen kuin hän lähti projektiin.  Nyt kehotan kaikkia teitä lukijoita tekemään saman.  Välillä epäilen, osaanko edes unelmoida tarpeeksi suurista asioista. Aika ajoin sisäinen kriitikkomme vaientaa niin tehokkaasti omia unelmiamme, että emme enää tiedä, mitä ne ovat. Emme ikäänkuin edes ehdi ajatella päämäärää, ennen kuin itse tyrmäämme idean huonoksi. Tämä hauska ajatusleikki vapauttaa sinut hetkeksi kaikista niistä rajoittavista uskomuksista, joita sinulla saattaa olla itsesi suhteen.  Haaveet voivat olla mihin asioihin tahansa liittyviä. Itse olen käyttänyt tätä uravalintojani pohtiessani, mutta yhtä hyvin voit asettaa tavoitteita muihin elämänalueisiin liiittyen. Tässä kirjoituksessa pohdin nyt, miten voit käyttää tätä terveellisten elämäntapojen saauttamiseksi.  Ajatellaan esimerkiksi näin: haluat kovasti kestävyysjuoksijaksi. Haluat tuntea sen ilon ja riemun, mitä näet vastaantulevilla lenkkeilijöillä. Haluat juosta maratoonin. Kuitenkin luovut aina näistä ajatuksista, koska nivelesi eivät kestä juoksua, sinulla on aina ollut huono kunto, ensin pitäisi pudottaa painoa, tai -lisää jokin muu keksimäsi rajoite.  Nyt kuitenkin, tiedät että et voi epäonnistua! Sinusta siis TULEE kestävyysjuoksija.Sitten päästään mielikuvaharjoittelun lempikohtaani: visualisointiin. Ala miettiä, miltä näytät juoksiessasi metsäpolkuja pitkin hymy kasvoillasi. Kuvittele, miltä tuntuu hengittää raikasta ilmaa sisään ja ulos hengästymättä.Näe itsesi mielessäsi energiaa pursuavana lenkkeilijänä, jonka kevyt askel liitää pitkin katuja.  Samaa periaatetta voi harjoitella mihin vain muuhunkin elämäntapamuutosprosessin aikana.  1. Kuvittele mielessäsi herkullisen näköisiä terveellisiä ruokia joita tulet syömään2. Visualisoi itsesi urheilemaan ja tekemään hyvin sen, mitä haluat tehdä.3. Kuvittele itsesi unelmavartalossasi. Ja kuvittele, miten hyvältä tuntuu olla siinä vartalossa.Tällainen visualisointi on mielestäni äärimmäisen tehokasta.  Tajusin juuri, että jo koulumme ennakkotehtävissä kannustettiin meitä tähän. Yksi tehtävistä oli nimittäin maalata itsensä tulevaisuuden työtehtävissä. Kun tietää, mitä kohti kulkee, matka on huomattavasti helpompi.  Energistä viikon alkua kaikille! Tämä nuhanenä painuu nyt visualisoimaan itsensä terveeksi.

Kommentit (52)
  1. Musta on kovin hauskaa että tossa vikassa kuvassa olevan tytön kuva kiertää ympäri kaikenlaisia fitspo/thinspo -sivuja kun hänen blogissaan tyttö kertoo ettei harrasta liikuntaa ollenkaan ja syö päivässä 800-1000 kcal pitääkseen fysiikkansa ja hänen ideaalipainonsa on 46 kg…

    1. No, ihmisillä on erilaisia unelmavartaloita 🙂 Mielestäni kuva on kuitenkin terveen näköisestä vartalosta. Siihen en puutu mitenkään, miten se on sitten mahdollisesti saavutettu. Itse en tuollaiseen missään nimessä kannusta.

    2. Joo, sama homma, se on vaan vähän tylsää kun itekin instagramista innostuneena tykkään seurata kaikkia fitspojuttuja mut ei ihan kaikista kuvista (ite tykkään kaikista bootykuvista t.lättäpeppu) voi olla varma miten ne on hankittu

  2. Vitsi miten tsemppaava postaus taas!! Ihan mahtavaa, voiskin yrittää jossain kohtaa vähän visualisoida omia tavoitteita! Olispa vaan enemmän semmoista aikaa tehdä kaikkia tälläisiä, vieläkin se aarrekarttakin kesken:-D

    1. Kyllä sitä aikaa aina löytyy, vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa 🙂 ja kun käyttää siihen aikaa hetken, kaikki muut asiat suttaantuvat nopeammin;)

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *