Elämäntaparemontti: ruokavalio & uusi Instagram

Olen kokeillut melkein kaikki mahdolliset dieetit ja ruokavaliot elämäni aikana. Dieetti on sinänsä vähän hassu sana, että suomeksi se kuulostaa enemmänkin laihdutuskuurilta tai hetkelliseltä asialta ja englanniksi taas tarkoittaa samaa kuin ruokavalio. En usko, että on oikoteitä onneen ja vaikka painon saisikin nopeasti putoamaan jollain tavalla, tulee se varmasti yhtä nopeasti takaisin. Parasta on miettiä sellainen ruokavalio, jota pystyy noudattamaan elämänsä loppuun saakka. Joillekin toimii parhaiten esimerkiksi yksi herkuttelupäivä viikkoon, tai jollekin ”kaikkea kohtuudella” taktiikka.

Mieti, mitkä ovat sellaisia asioita, joista olet valmis luopumaan ja minkä kohdalla et halua tehdä poikkeusta? Esimerkiksi luovut saunakaljasta & drinksuttelusta, mutta et luovu lasillisesta punaviiniä hienolla illallisella. Tai luovut limppareista, mutta et leffakarkkipussista. Valintoja on monia, eikä kaikesta todellakaan tarvitse luopua.

Omalla kohdalla olen toiminut tällaisen ruokavalion parhaaksi. Nopeat hiilihydraatit minimiin (jonkin verran riisiä ja aamuisin täysjyväpuuroa), paljon rasvoja (enimmäkseen pähkinöistä, öljystä, siemenistä, kalasta ja avokadosta, mutta en pelkää muitakaan rasvoja), mahdollisimman vähän maitotuotteita( juustoista en luovu, vaikka ne eivät hyväksi olekaan), runsaasti erivärisiä kasviksia (mitä useamman värin lautanen, sitä parempi), hedelmiä, ja reippaasti proteiinia eri muodoissa (kananmunaa, kanaa, kikherneitä, papuja, kalaa). 

Rakastan kylmiä ruokia, kuten sushia, salaatteja ja vietnamilaisia kevätrullia, mutta ne eivät kuitenkaan sovi kropalleni. Jos syön esimerkiksi lounaalla kylmän aterian, on sen jälkeen pitkään vilu ja energiat hiukan alhaalla. Jos taas olen nauttinut lämpimän ruoan, on levollinen ja ravittu olo. Sen takia pyrin aina kun vain mahdollista, syömään lämpimän ruoan ainakin toisella aterialla.

Koska olen aamuisin huono syömään, olen kokeillut vaikka minkälaisia taktiikoita ja ruokia. Nyt tuntuu että olen kuitenkin vihdoin löytänyt voittajan, nimittäin tuorepuuro. Teen joka ilta valmiiksi sen jääkaappiin, joten aamulla ei tarvitse aamujumpan jälkeen tehdä muuta kuin kävellä jääkaapille ja ottaa valmis annos sieltä. Laitan puuroon n. 1 dl täysjyväkaurahiutaleita joissa on siemeniä mukana, kämmenellisen cashewpähkinöitä, ruokalusikallisen Chian siemeniä, kourallisen mustikoita, puolikkaan banaanin, n. 1,5 dl kauramaitoa, kanelia, kaardemummaa ja suolaa. 

Olen huomannut, että nyt kun syön aamiaisen, ei ole päivän mittaan niin nälkä. Olenkin syönyt vain aamiaisen, lounaan, illallisen ja välillä iltapalaksi hedelmiä. Haluaisin kuitenkin hiukan pienemmät ruokailuvälit ja säännöllisemmän rytmin, joten pitänee kiinnittää huomiota hiukan annoskokoihin. Optimaalisinta olisi lisätä tähän vielä joku täyttävä ja ravitseva smoothie lounaan ja illallisen väliin.

Perustin muuten nyt uuden Instagram-tilin @startlivingyourhealthylife, joka keskittyy vain näihin elämäntaparemontin ympärillä oleviin juttuihin. Halusin erillisen tilin, koska haluan että julkaisukynnys on pieni ja tavallaan ehkä paluu tämänkin blogin alkuaikoihin, kun kaikki ei ollut vielä niin viusaalista ja tarkkaan harkittua. Aion jakaa siellä mm. treenikuulumisia, ruokavinkkejä, -ja reseptejä, joten tervetuloa mukaan mikäli sellainen sisältö kiinnostaa!

Kommentit (2)
  1. Asian ohi, mutta kuitenkin :).. Olisi kiva kuulla lisää vinkkejä maalaukseen! Jonkunlaisia tutoriaaleja esimerkiksi. Olen pitkään ihastellut tätä taulua https://etsy.me/2kuhNUu mutta en oikein tiedä miten sitä lähtisin suorittamaan. Olisiko sinulla tähän vinkkejä?

  2. Millainen sun (kotona tehtävä?) aamujumppa on?

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *