Hei nuoret seuraajani

Aloin pohtia tuossa yhtenä päivänä, että kun tämä blogi nykyään tavoittaa jo melko suuren yleisön, on joukossa varmasti monia nuoria ihmisiä. Mielestäni onkin aivan ihanaa, että seuraajista löytyy myös nuorison edustajia. Koetan edistää sellaista terveellistä suhtautumista ruokailuun ja liikunnan iloa. Enkä usko tästä olevan sinänsä mitään haittaa kenellekään. Ikinä ei ole liian varhaista alkaa tehdä terveellisiä valintoja elämässään.

Koen kuitenkin tarpeelliseksi muistuttaa parista asiasta. Olen itse 24-vuotias ja kaikki blogissa jakamani treenivinkit ovat tarkoitettu pääosin aikuisille ihmisille. Alle 16-vuotiaiden ei mielestäni ole mitään syytä esimerkiksi harjoitella isoilla painoilla tai kuntosalilaitteissa. Toivoisin teidän näiden sijaan löytävän jonkun sellaisen urheilulajin, joka on hauskaa ja mukavaa ajanvietettä. Ehditte kyllä käydä siellä salilla vielä monta vuotta.

Joukkuelajit ovat varsinkin aivan loistavia kasvavalle nuorelle. Ryhmähenkeä ja onnistumisen iloa on vaikea kuvailla sellaiselle, joka ei ole ikinä harrastanut joukkueurheilua. Tämän lisäksi tulee tutustuttua samanhenkisiin ihmisiin ja saa uusia ystäviä. Joukkuelajit kasvattavat myös henkistä kanttia. Kun jo pienenä oppii, että kova työ palkitaan ja asioiden eteen on otava valmis ahkeroimaan, tulee loppuelämästä helpompaa. Ja valinnanvaraa joukkuelajeista löytyy vaikka millä mitalla. On balettitanssia, muodostelmaluistelua, cheerleadingia, jääkiekkoa, pesäpalloa, ringetteä tai koripalloa. 

 

Ja toinen asia, joka koskee myös vanhempia treenaajia (minut itseni mukaanlukien). Monesti puhutaan vain siitä, että ”haastakaa itsenne” ja ”älkää pelätkö isoja painoja”. Haluan muistuttaa, että itse ainakin meinaan usein tehdä päinvastaisen virheen. Kuvittelen olevani oikea voimanainen ja ryin sitten joitain liikkeitä ihan väärillä lihaksilla. Juuri vähän aikaa sitten pohdin selkälihas-laitteessa, etten saa sitä tuntumaan kunnolla lapojen väliin. Sitten kun painoja laittoi vähän vähensi, sai yllättäen liikkeen tuntumaan juuri oikeassa paikassa.

Eipä minulla ollut muuta tällä kertaa 🙂 Mukavaa torstaita!
kuvat

Kommentit (40)
  1. Kiitos suuri tästäkin postauksesta, osui ja upposi!

    Toissapäiväinen treeni otti aluksi päähän, kun menikin aika yhden liikkeen liikerataa hioessa ja painoja vähentäessä. Jaloissa olisi ollut liikkeeseen voimaa, mutta kun jalat menevät väärää rataa, ilman painojakin. Nyt täytyy malttaa opetella oikeita ratoja ja pienillä painoilla liikkeelle. Tästä kirjoituksesta sain tsemppiä ja maltan tehdä perustyön kuntoon ennen painojen nostoa!

    Kiitos ja ihanaa viikonloppua! 🙂

  2. Moikka! Tulinpa kertomaan ihan omasta kokemuksesta, että todellakin kannatti käydä salilla jo 14 vuotiaana ja treenata kovilla painoilla. Harrastin silloin yleisurheilua ja oli tärkeää että lihaksissa oli voimaa. Nyt minulla on miltei ”luonnostaan” lihaksikkaat reidet ja takapuoli, ja ne ei häviä vaikka en hetkeen treenaisikaan. Nuorena treenaaminen muokkasi vartalostani sporttisen mallisen, ja sporttisen mallisena on pysynyt, vaikka toki pari juustohampurilaista on vyötärölle sen jälkeen kertynyt. 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *