HYVÄKSI NUKKUJAKSI

Viime yönä siirrettiin taas kelloja ja mieleeni tuli kirjoittaa hiukan unirytmistä. Olin aikaisemmin varsinainen yöihminen ja nukuin helposti yli puolen päivän viikonloppuisin. Miten siis nykyään saatan herätä ilman kelloa kuuden jälkeen? En tiedä, olenko hyvä antamaan mitään neuvoja tähän, varsinkin kun monet tekevät kolmivuorotyötä ja haluavat juhlia viikonloppuisin. Nämä ovat kuitenkin niitä asioita, jotka minulla toimivat.

1. Pyri heräämään joka aamu samaan aikaan, vaikka sinulla olisikin mahdollisuus nukkua pidempään. Jos aamulla on kamala väsy, nouse silti. Mene sinä iltana aikaisemmin sänkyyn.

2. Sammuta TV, radio, tietokoneet ja muu elektroniikka viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Monet ihmiset sanovat, ettei heillä ole ”aikaa” mennä nukkumaan vielä kymmeneltä. Olen itse huomannut, että  televisio on aikamoinen aikavaras. Tietokonetta en juuri käytä iltaisin, mutta sarjoja on tullut katseltua. Olen tietoisesti vähentänyt tätä Netflix-aikaa, ja tuntuu kuin olisin saanut monta tuntia iltaani lisää.

3. Hämärrä valaistusta iltaisin ja tee viimeinen tunti jotain rauhoittavaa. Käy esimerkiksi lämpimässä suihkussa ja venyttele/meditoi. Vältä rankkaa urheilua iltamyöhäisellä, jos se tuntuu laittavan kroppasi kierroksille. Itse juon kofeiinitonta teetä illalla ja menen arkisin sänkyyn lukemaan jo ennen kymmentä.

4. Vältä raskasta ruokailua illalla. Ennen söin päivän mittaan kevyesti. Aamupala jäi usein väliin ja illalla tuli syötyä paljon. Nykyään syön päivän mittaan todella paljon ja kuuden aikaan ”illallisen” .Sen jälkeen jotain todella kevyttä iltapalaa. Välillä en syö iltapalaa ollenkaan, jos olen syönyt koko päivän tukevasti ja illalla ei ole nälkä.

5. Mene myös viikonloppuisin aikaisin nukkumaan. Vapaapäivistä saa paljon enemmän irti, kun herää aikaisin. Välillä tietysti valvon itsekin pikkutunneille, mutta herään silti nykyään aikaisin ja seuraavana iltana tulee aikaisemmin uni.

6. Älä juo kofeiinipitoisia juomia puolen päivän jälkeen. Itse jätin lähes kokonaan kahvinjuomisen, jolla voi olla vaikutusta siihen että illalla tulee uni helpommin. 

7. Aamulla on helpompi nousta ylös, kun joku mukava asia odottaa sinua. Tee esimerkiksi joka-aamuinen herkullinen smoothie iltaisin jääkaappiin valmiiksi odottamaan tai joku kiva rutiini, minkä pariin haluat heti herättyäsi. Helpottaa nousemista aamulla, silloin kun rytmi ei ole vielä ihan kohdillaan. Se voi olla mikä vain, mikä saa sinut hyvälle tuulelle heti aamusta. Esimerkiksi joku energinen biisi, minkä laitat soimaan heti ensimmäisenä/ sarja jonka katsot aamupalaa syödessäsi/ aamu-urheilu kuten jooga / vaikka lempiblogien lueskelu. Itse katon jakson Modernia perhettä tai How I Met Your Motheria aamulla aamupalaa syödessäni. 

Siinä oli minun vinkit unirytmin kääntämiseen. Löytyykö lujioilta lisää vinkkejä? Saa jatkaa listaa kommenttiboksin puolella.

Ihanaa sunnuntaita kaikille!

Kommentit (11)
  1. P.S. Sun kotipostaus oli ihana! Sain siitä inspistä omien hattujen järkkäämiseen ja kävin ostamassa koukut seinälle 😀

    1. Kiitos ihana Kriselda! Ihana kuulla 🙂 Ja tosiaan tää syksy on aina vähän tällaista että tarvii paljon enemmän yhtäkkiä unta kun kesällä!

  2. Ihana Elisa! Taas kirjoitus, joka tuntuu ajankohtaiselta omassa elämässäni. Viime aikoina on tullut nukuttua vähän miten sattuu. Kiitos siis muistutuksesta! 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *