Jalan virheasennot ja niiden ehkäiseminen

Talvella kävelylenkeillä olen usein valinnut ulkonäön ja lämmön, ennen mukavuutta. Olenkin valitellut pidemmillä kävelylenkeillä jalkojen ulkosyrjän kipuja. Lopulta alan varomaan toista jalkaa, jonka jälkeen toinen kipeytyy. Usein vuosien aikana jalat saattavat omaksua erilaisia virheasentoja, jotka voivat vaikuttaa koko kroppaan. Esimerkiksi holvikaaren laskeutumisen myötä tukirangan asento muuttuu, joka johtaa ikäviin selkä- ja niskavaivoihin. Ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, että jalat voisivat olla ongelmien alkulähde. Sain vähän aikaa sitten Feetletiltä testaukseen kahdet erilaiset pohjalliset, joilla voisin ehkäistä näiden virheasentojen syntymistä.

 Toiset on nahkaiset Pedag Viva- tukipohjalliset, jotka sopivat kaikkiin kenkiin tennareista korkokenkiin. Laitoin ne heti Converseihin ja lähdin kävelylle. Muutos oli kyllä huikea, kengät tuntuivat heti paljon mukavemmilta jaloissa. Pohjallisissa on kantapehmuste, holvikaarentuki ja poikittaiskaarentuki. Ne lisäävät siis kenkien käyttömukavuutta, rentouttavat, tukevat ja ennaltaehkäisevät niitä virheasentoja.

 Toiset ovat Pedag Viva Outdoor- tukipohjalliset, jotka sopivat ulkoilukenkiin, kuten saappaisiin, vaelluskenkiin tai lenkkitossuihin. Laitoin ne talvikenkiin, jotka ovat olleet hiukan isot aiemmin. En ole voinut käyttää niitä muuten , kuin lämpösukkien kanssa. Pohjallisten kanssa ne olivat täydellisen tukevat ja juuri sopivan kokoiset.

Hetken aikaa näiden kanssa tallusteltuani voin kyllä suositella pohjallisia kaikille, ketkä kävelevät tai seisovat paljon päivän aikana. Pohjalliset ehkäisevät rasitusta ja jalat eivät väsy niin helposti. Heidän sivuiltaan löytyy enemmän tietoa ja erilaisiin tarkoituksiin soveltuvia pohjallisia. Hinnatkin ovat kohtuullisia, kun pohjallisia voi vaihtaa aina kengistä toisiin.

Sain extrana myös kokeiluun Pedagin geeli-varvastupet, jotka ovat käteviä mikäli varpaaseen tulee hiertymiä tai rakkoja. Näistä voi olla apua esimerkiksi vaivasenluun aiheuttamiin kipuihin ja hiertymiin tai kääntyneisiin varpaisiin. Viime kesänä minulla tuli yhteen varpaaseen hiukan hiertymiä ulkolenkeillä ja olenkin vasta parit lyhyet lenkit juossut niillä kengillä tänä vuonna. Jos ongelma palaa, raportoin miten nämä toimivat!

 Mukavaa keskiviikkoa! 🙂

Kommentit (37)
  1. Kiva postaus ! Mulla on toisen jalan holvikaari alempana kuin pitäisi (ns. lättäjalka), joka johtuu jalkapöydän ja -pohjan lihasten surkastumisesta. Sen myötä on tullut polvi kipeäksi, selkään jumit ja muuta ”mukavaa”. Olihan se vähän outoa, kun polvesta otettiin magneettikuvat ja syy löytyikin vasta viidennen fyssari-kerran jälkeen jalkapohjasta. Tässä sen taas huomaa kuinka ihmisen koko kroppa on kokonaisuus 😀

    1. Kiva kun pidit 🙂 Joo tosi usein tuntuu polvivaivat johtuvan juuri jalkapohjista! Olet ihan oikeassa tuossa, kaikki vaikuttaa kaikkeen!

  2. Tosi mielenkiintoinen postaus, kiitos siitä. Oon jo kauan kans miettiny, että jotkut tollaset pohjalliset ois enemmänkuin tarpeen. Mulla lenkkareista kans ulkosyrjän kohdalla välillä tulee painauma, vaikka lenkkarit on mielestäni hyvät ja varpaisiin on tullut nirhaumia ja hankaumia. Se johtuu ainkin huonoista työkengistä ja ehkä niistä parista hennesin ”hyvistä” halppiskengistä 😀 (feikki crocsit) Seison melkein aina töissä, joten pitäs kyllä satsata hyviin kenkiin ja pohjallisiin 🙂

    1. Kiitos 🙂 kyllä jalkoihin kannattaa tosiaan vähän satsata! Suurimman osan päivästä seisoo ja kävelee, joten ei ole sama millaisilla kengillä painelee menemään!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *