Kuinka onnistun terveellisen ruokavalion noudattamisessa

Jenkkireissun jälkeen keho oikein janosi puhdasta ruokaa. Oikean ateriarytmin opettelu oli myös edessä, koska kroppa oli tottunut todella suuriin annoksiin, joita syötiin pari kertaa päivässä. Päätimmekin ottaa kämppikseni kanssa härkää sarvista ja suunnitella koko viikon ruoat etukäteen, jotta kunnon ateriarytmi olisi kaikkein vaivattomin sisäistää. Vaikka omalla kohdalla terveellinen ruokavalio on edellytys omalle hyvinvoinnilleni, kaipaan silti hiukan suunnitelmallisuutta sen toteuttamiseen.

 

Tästä eteenpäin tulen syömään aamiaisen, välipalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Koska alkuun on tärkeä osata pitää ateriakoot tarpeeksi pieninä, että parin tunnin päästä on taas nälkä, ostimme myös keittiövaa’an. Se on pinkki, pieni ja suloinen ja maksoi vain 14,90€ Clas Ohlsonilta. Lounas ja päivällinen tulee menemään suurinpiirtein tällä kaavalla: kasviksia 200 g, pastaa/riisiä 50 g, lihaa/kalaa/kanaa 100 g + munaa/raejuustoa. Tästä on todella helppo varioida erilaisia aterikokonaisuuksia. Välipaloina syön smoothieita ja hedelmiä. 

 

Ensin tosiaan teimme viikon ruokalistan valmiiksi välipaloineen ja kirjoitimme sen perusteella kauppalistan. Ajoimme vähän pidemmälle isoon kauppaan ja ostimme koko arkiviikon ruoat kerralla. 

 

Kun miettii ruoat valmiiksi, eikä mene nälkäisenä kauppaan pyörimään, on helpompi tehdä viisaita valintoja. Kaupasta selviää myös nopeasti pois, eikä viikolla mene aikaa kauppareissuihin. Jo muutama päivä kunnon ravintoa on vaikuttanut positiivisesti mielialaani ja energiatasoihini. En malta odottaa, kuinka hyvä olo on kuukauden päästä. Pyrkimyksenä on totuttaa keho taas tällaiseen useasti syömiseen. Tämä ei ole siis mikään kuuri tai dieetti. Syön sillä tavalla, kuin pyrin syömään jatkossakin. Sain myös todella mielenkiintoisen kirjan Detoxista joululahjaksi ja aion poimia sieltä varmasti asioita ruokavalion tueksi. 

 

Eilen illalla teimme proteiinipastaa jauhelihakastikkeella. Siitä tuli oikein maukasta. Jauhelihan lisäksi laitoimme kastikkeeseen Dolmion tomaattisoossipurkin, 3 valkosipulin kynttä, 2 punasipulia, 1 paprikan, 10 miniluumutomaattia ja pienen palan fetaa. 

 

 

 

Ruokavinkkejä on varmasti tulossa lisää tällä viikolla! Listalla on ainakin  uuniperunaa, täytettyjä kananrintoja ja kasvis-jauheliha-fetamuhennosta. 

 

Joten jos terveellisen ruokavalion noudattaminen tuntuu vaikealta, kokeile näitä helppoja kikkoja: vaa’alla punnitseminen ja ruokien etukäteen suunnittelu. Niillä helpottaa omaa arkeaan todella paljon. Pidin ennen vaakaa hiukan hifistelynä ja fitnesskisaajien juttuna. Ajattelin, että onpa rankkaa joutua punnitsemaan jokainen suupala. Kuitenkin se on helpottanut ruoanlaittoa huomattavan paljon kun aina tulee tehtyä tarkalleen oikea määrä. Sen avulla tietää myös saavansa tarpeeksi energiaa, eikä tule syötyä itseään ähkyyn. 

 

Mukavaa viikon alkua!

Kommentit (10)
  1. Olet kyllä ihailtavan suunnitelmallinen 🙂 Kuinka noin tarkat suunnitelmat aijot käytännössä toteuttaa koko viikon ajan, kuitenkin normaalisti elämässä kaikkia menoja ja tekemisiään ei voi (tai mielestäni ainakaan pidä) suunnitella liian tarkasti, joten samalla jokaisen välipalan/aterian valmistus ja ruokailu pitää myös suunnitella: missä ja miten ne toteuttaa.
    Olisi kyllä positiivista vaihtelua lukea blogistasikin myös noista matkalla olleista ruokailuista sekä muista menoista, joita lomailuun kuului 🙂 Toivottavasti tekisit myös näistä asioista yhtä tarkat postaukset, kuin näistäkin 🙂

    1. No mä oon sen verran kotihiiri, että en usko olevan kovin hankalaa mulle! Säästän muutenkin reissuun rahaa, joten on vaan hyvä ettei tule paljoa käytyä ravintoloissa. 🙂 Silloin kun on kokoajan menossa, tarvii tietysti vähän parempaa suunnittelua ja eväiden valmistusta. Mutta ei sekään ole mielestäni mahdotonta! Ja tällä viikolla olisi tarkoitus tehdä reissusta jonkinlaista ruokapostausta!

  2. Hei mua kiinnostaa tuo vaa’an käyttö! 🙂 Millä tavalla siis käytät sitä? Jo ruokaa laittaessa vai? Ja mua myös kiinnostais että teetkö minkäänlaisia eväsannoksia esim. töihin, kouluun tms.? Ja jos teet niin millä tavalla annostelet ne että ruokaa on varmasti oikea määrä 🙂 Tuntuu kamalan typeriltä kysymyksiltä mutta kaipaan nimenomaan ruoka-asioissa ihan perusneuvoja muakin kun puhdas ruoka ja varsinkin oikean kokoiset annoskoot kiinnostaa, kun tuntuu että monesti tulee syötyä liikaa ja ähkyyn asti :/

    1. Joo juuri nimenomaan ruokaa laittaessa. Luhoissahan näkee kaupassa jo grammamäärät niin niistä on helppo päätellä, paljon on 100g esimerkiksi. Laitoin nuo grammamäärät tuohon postaukseenkin, eli punnitsen kasvikset ja pastat/riisit ennen keittämistä. Ei tule keitettyä liikaa, ja toisaalta tiedän saavani tarpeeksi ravintoa:) eväitä teen töihin tai otan edellisen päivän jämät! Koulussa ostan usein ruisleivän tai jonkun jos on pitkä päivä. Tärkeää on ettei ruokavälit veny liian pitkiksi, kun sitten verensokeri laskee ja musta tulee ihan hirviö 😀
      Mutta kokeile vaikka noilla 50g riisiä/pastaa + 100g lihaa tai kalaa ja 200g kasviksia. Sillä pääsee jo pitkälle.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *