Kuinka pidän yllä ihannepainoani? How I maintain my ideal weight?

Olen saanut lähiaikoina paljon kyselyjä ruokailutottumuksistani. Ajattelin että on helpompi avata ruokailufilosofiaani täällä. Pidättehän mielessä kuitenkin, etten ole alan asiantuntija, eikä tällainen ruokavalio sovi varmasti kaikille. Viihdyn itse parhaiten hoikassa vartalossa ja tällä tavalla pysyn mitoissani.

 

Paljon kysytään niistä kaloreista. Kuinka paljon niitä pitäisi syödä jotta laihtuisi jne. Ensimmäinen vinkkini onkin: älä keskity kaloreihin. Ne antavat kovin vähän tietoa siitä, mitä ruoka kropallesi tekee. Paljon tärkeämpää on tarkkailla, mitä se sisältää? Tässä pääsee hyvin pitkälle ihan maalaisjärjellä, mitä vähemmän ostat puolivalmisteita tai valmisruokia, sitä parempi.

 

Käytän keittiövaakaa nykyään välillä, koska sillä on nopea ja helppo tarkastaa eri ainesosien riittävyys annoksessa. Aiemmin ajattelin, että siitä koituisi jotenkin hirveästi lisäduunia ruoan valmistuksessa, mutta päin vastoin se on helpottanut sitä aikalailla. Jos vaakaa ei kuitenkaan löydy, rakennan ateriat ihan vanhan kunnon lautsmallin mukaisesti. Puolet salaattia/kasviksia, 1/4 lihaa/kanaa/kalaa ja 1/4 perunaa/riisiä/pastaa.

 

Usein korvaan tuon peruna/riisi/pasta-osion juureksilla. Tämä toimii siis niin koulun ruokalassa kuin kotona syödessä. Vierailla ollessa tai missä vain muuallakin ruokaillessani rakennan yleensä annokseni samalla periaatteella.

 

Aamupalaksi syön melkein poikkeuksetta 2 ruisleipää, joissa on Voimariinia, juustoa ja keitetty muna/kurkkua päällä. Iltapalaa syön nykyään harvoin, koska iltaruoka tulee syötyä niin myöhään. Juon illalla teetä joka rauhoittaa ennen nukkumaanmenoa. Päivän mittaan myös napostelen. Syön pieniä välipaloja melko usein, jottei verensokerit heilahtele. Niitä voi olla vaikka smoothiet, munakkaat, porkkanat, hedelmät, ruisleipä, puurolautanen, mitä ikinä keksit!

 

Ja viimeinen vinkkini: älä ole turhan ehdoton. Itse koen, että jos luovut kaikesta mistä tykkäät ja sitten pidät kerran viikossa päivän kun ahmit napaasi karkkia, pitsaa, jäätelöä ja muffinsseja, ei se voi olla kovin hyvä vartalollesi. Mielummin seuraat mielitekojasi, mutta pidät ne kohtuullisissa määrissä.

 

Oliko tästä apua? I have gotten a lot of questions about my eating habits lately. I thought it might be easier to write about my everyday meals here. I like my body lean, and this is the way to keep my figure.

 

You ask a lot about the calories: how much should you eat them and so on. My first tip is: don’t concentrate on the calories! They don’t tell much about what the food will do to your body.  The more important thing to watch is, what the food contains? It’s pretty easy to know what’s good for you and what’s not. Just use your common sense and do everything you can, by yourself.

 

I use sometimes the kitchen scale, because it’s quick and easy way to make sure your’e getting the amounts right. If you don’t have a kitchen scale, you can put salad on one half of the plate, and the other half 50-50 fish/chicken/meat and rice/pasta/potatoes. I often replace rice/pasta/potetoes with veggies. These are the simple principles that I use everyday, whether I’m at school, home or visiting someone. I also snack a lot during the day. That keeps my blood sugar stable. Those snacks are for example smoothies, omelettes, fruits, carrots, porridge, you name it..

 

And my final tip: don’t be too hard on yourself. I believe that if you give up on everything you enjoy and then once a week you eat chips, ice cream, pizza, cupcakes, that can not be healthy & good for your body. Follow your cravings, but keep them in reasonable amounts.

 

Was this helpful at all?

Kommentit (28)
  1. Joskus mainitsit,että oot luopunut maitotuotteista?vieläkö korvaat ne jollakin vai ootko ottanut takasin ruokavalioon? Mitkä ois hyviä proteiini pitoisia maidottomia välipaloja,niinku kananmunan ja heran lisäksi? 🙂 Käytätkö mitään superfoodeja?

    1. Mä käytän osaa maitotuotteista, kuten juustoja ja kahvia maidossa mutta en esimerkiksi rahkaa. Esimerkiksi tonnikalaruisleipä/riisikeksi, quinoa salaatti, banaanipannarit, munakas eri kasviksilla, avokado joka on täytetty katkaravuilla. Mun mielestä Vilma P. Kirjoitti blogissaan jonkin aikaa sitten maidottomista ja gluteenittomista välipaloista.

  2. ”Viihdyn tällaisena laiheliininia”. Siinä onkin hieno tapa ilmaista asia 😉 itse anoreksiaa sairastavana, tosin kovaa parannustyötä tekevänä voisinkin alkaa käyttää kyseistä sanontaa. Mitä luulet että lääkärit sanoisi? Ihan tosi hei, ei kukaan siis KUKAAN voi tosissaan viihtyä laihana. Kun se on niin kovan työn ja tuskan takana, ruuan miettimistä, punnitsemista, kieltäytymistä jne. Sinä saat sen vain kuulostamaan niin helpolta ja mukavalta. Mutta ”viihdyn laihana”, se tulee ehdottomasti sanavarastooni..onkohan sinunkaan ruokailukäyttäytyminen ihan puhtaasti tervettä?

    1. Mun normaali paino on tällainen. Jos haluaisin lisää kokoa ja lihasta, olisi se silloin minulle kovan työn ja tuskan takana. Ei toisin päin. 🙂 mulla on kaikki ravintoarvot huippuluokkaa, joten mitään epäterveellistä ei ole hoikassa varressani. Anoreksia on täysin eri asia.

      1. Oletko kuitenkin normaalipainon rajoissa? Todella harva ihminen on ”luonnostaan” alipainoinen niin, että painoindeksi olisi paljon alle 18,5. Poikkeuksia tosin löytyy. Pitää myös muistaa, että ihmisten kehot ovat niin kovin erilaisia; samassa painoindeksissä olevat henkilöt voivat näyttää ihan erilaisilta. En kuitenkaan usko, että omassa biologisessa normaalipainossa kenenkään tarvitsee hirveästi miettiä, mitä suuhunsa laittaa. Siksi tuo, että tällaisella ruokavaliolla ”pysyt mitoisassi” vään särähtää korvaani. Tajuan kuitenkin mitä tarkoitat sillä, että viihdyt hoikkana! Ja kyllähän tuo ruokafilosofiasi kuulostaa järkevältä. 🙂

        1. En ole alipainoinen vaan painoindeksi on ihan normaali 🙂 mutta kyllä mun pitää ainakin miettiä että mitä suuhuni pistän. Kaikilla on tietysti erilaiset vartalot ja jotkut voivat pysyä todella hoikkina vaikka syövätkin todella epäterveellisesti. Silloin kuitenkaan on harvoin hirvein hyvä fiilis.

          1. En nyt siis tarkoittanut sitä, että mättäisi ihan mitä vaan ja söisi epäterveellisti. Tarkoitin, että keho pyrkii siihen painoon, missä sen on hyvä oll ja siinä on myös helppo pysyä. Jos pitää hirveästi vahdata syömisiä niin en usko, että kroppa on ideaalissa painossaan, koska pyrkii saamaan painoa ylöspäin.Biologisessa normaalipainossa ei tarvitse kärsiä nälästä eikää kummemmin vahtia, mitä syö. Kyllä mä ainakin vedän jotain herkkua päivittäin ja syön yhden voileivän lisää, jos on nälkä. En usko, että joka päivä pitää noudattaa jotain ruokalistaa vaan keho kyllä kertoo, mitä se tarvitsee ja kuinka paljon. Mietin vaan, että annatko itsellessi luvan esim. ottaa lisää ruokaa/ napata palan suklaata, jos tekee mieli. Hyv jos annat! Ja niin kuin jo sanoin, ruokaommassi kuulostavat tosi jrkeviltä! 🙂 Harmittavan usein me emme vain osaa kuunnella kehon viestejä ja tulkita niitä oikein.

            Haluan vielää huomattaa, että oma ihannepaino ei todellakaan aina ole sama kun biologineen normaalipaino. Musta nääytän parhaalta, kun olen tosi laiha, mutta silloin kehoni ei tosiaankaan voi hhyvin. Ei siis voi sanoa, että se paino, jossa ”viihtyy” paraiten, olisi se terveellisin ja paras.

            Hihi anteeksi kun tälleen avaudun, mutta nää on mielenkiintoisia juttuja! Kiitos muuten kivasta blogista! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *