Lauantain kunniaksi pizzaa

Huomenta kaikille!

Minulla on tänä viikonloppuna pari yövuoroa. Kolmivuoro- tai yötyö tuo aina hieman lisähaastetta ateriarytmeistä kiinni pitämiseen. Vaikka en normaalisti harrasta missään tilanteissa ns. lohturuokaa, on minusta kiva että yövuoroissa on jonkinlaista herkkua. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ostaisin karkkipussin ja limpparia evääksi. Ne eivät tekisi rankasta vuorostani yhtään helpompaa, päinvastoin.

Yleensä otan paljon eväitä, jotta energiatasot pysyvät kohdillaan läpi yön. Usein leikkaan kurkkua, porkkanaa, kukkakaalia ja muita dippailtavia asioita valmiiksi rasiaan. Töissä teen dipin valmiiksi ja pidän oman piknikin täällä. Napsin niitä sitten läpi yön jääkaapista. Tällä kertaa tein pellillisen pizzaa kotona, jota oli helppo pakata myös evääksi.

Pohjan tein tällä reseptillä, tosin huomasin vasta kotona, että meillä ei ollut grahamjauhoja. Tein sen siis tällä kertaa ihan perus vehnäjauhoista.

 Täytteeksi paistoin naudan jauhelihaa ja pinaattia. Vähärasvaisemman version saa kalkkunan jauhelihalla tai soijarouheella.  

Kaulin taikinan pellille melko ohueksi levyksi ja lisäsin tomaattipyreen. Jauhelihan lisäksi laitoin maissia ja tomaattia.

 Päällimmäiseksi vielä Emmental-raastetta ja pizza uuniin. (250 astetta & n. 10 min) Ja lopulta ripottelin tietysti oreganoa valmiin pizzan päälle. Söin muutaman palan salaatin kera ja pakkasin loput evääksi. Pizzan lisäksi minulla oli Alpro Soyan vaniljavanukkaita, viinirypälerasia ja 6 mandariinia.  Monet työt ovat tietysti sellaisia, ettei niissä pääse kovin montaa ruokataukoa pitämään. Silloin kannattaa ottaa jotain sellaisia pikkueväitä mukaan(proteiinipatukoita/rahkoja/banaaneja), jottei verensokerit pääse ihan  kokonaan laskemaan. Olin joskus vuosia sitten baarimikkona ja ne ajat tuli kyllä syötyä ihan miten sattuu. Työvuoro oli yleensä n.20-04.30, jonka aikana ei ehtinyt syödä mitään. Vuoron jälkeen oli tietysti ihan kamala nälkä ja ainoat paikat mitkä oli auki, olivat pikaruokaloita. Siinä tulikin sitten syötyä lähes joka ilta joku hamppari/pizza/kebab.  Löytyykö lukijoista yötyöläisiä? 🙂

Kommentit (32)
  1. Mä oon tehny nyt 2kk pelkkää yötyötä, yleensä 3-4 yötä putkeen. Työvuoroni on aina 22-07. Itse syön päivän raskaimman aterian (”päivällisen”) noin klo 21 kotona. Töissä syön kolmen tunnin välein (klo 24, 03 ja 06) jotain pienempää. Yleensä syön puolilta öin leipää, kolmelta rahkaa + marjoja ja kuudelta puuroa. Näin nälkä ei pääse yllättämään missään kohtaa. Sitten aamulla kömmin puoli kasin maissa nukkumaan, ja saatan nukkua jopa 17-18 asti. Sitten syön ”aamupalan”, joka on yleensä rahka-pohjainen smoothie ja leipää/hapankorppua. Koska teen pelkkää yötä, en voi ajatella, että yövuoroissa saan aina vähän herkutella… Siitähän ei tulis sitten yhtään mitään :DD Toki kyllä jotain pientä herkkua tulee syötä aika useinkin töissä, koska siellä on oikeestaan joka päivä jotain leipomuksia tarjolla… Koitapa nyt niitä sitten yöllä vastustaa :”D Mutta itse en ota töihin mukaan mitään ”lohturuokaa” koskaan.

    1. Kuulostaa hyvältä! Se onkin varmaan helpompi rytmittää, silloin kun tekee pelkkää yötä. Yöstä aamuvuoroon ja päinvastoin kääntämiset aina laittavat rytmin niin sekaisin! 😀

  2. Pitsatäytteet näyttää mahtavalta, kokeiluun menee itselläkin! Pohjasta sen verran, että kun itse välttelin kaikkia viljoja tuossa tovi sitten, niin tein pitsapohjan pelkästään kananmunista. Eli 5-6 munanvalkuaista vatkataan kovaksi vaahdoksi, levitetään pellille ja laitetaan uuniin 15 minuutiksi. Sen jälkeen täytteet pohjan päälle ja takaisin uuniin kunnes juusto näyttää sopivalta ;). Ei kyllä tuu rapsakkaa pohjaa, mutta toimii yllättävän hyvin ja mikä parasta, protskua löytyy runsaasti!

    1. Kiitos vinkistä! Pitääpä kokeilla joskus 🙂 ”munapizzaa”

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *