Lempikastike

Olen varmaan jakanut tämän respetin joskus aikaisemminkin, mutta tein sitä viime viikolla pitkästä aikaa ja se oli niin herkullista, että jaan sen varmuuden vuoksi uudestaan. Tämä kastike sopii loistavasti kanan, naudanlihan, lohen tai soijasuikaleiden kanssa.

 

Ainekset:

    • 2 valkosipulin kynttä

 

    • tilkka oliiviöljyä

 

    • 0,5 dl Mirin riisiviinetikkaa

 

    • 0,5 dl soijakastiketta

 

    • 1 rkl hunajaa

Kun teen tätä kanan kanssa, paistan kanoja ensin hetken pannulla öljyssä. Sitten puristan mukaan valkosipulin kynnet ja kaadan soijan ja riisiviinietikan. En ole mitoissa kovinkaan pedantti. Laitan silmämääräisesti sen verran, että kumpaakin on suurinpiirtein sama määrä. Lopuksi lisään hunajan ja annan kanojen kypsyä loppuun kastikkeessa. Kastike on valmis, kun se on paksuuntunut sellaiseksi tahmaiseksi aineeksi. Maku on mielestäni lähellä teriyaki-kastiketta, mutta parempaa. Hunajan makeus, soijan suolaisuus ja valkosipuli muodostavat todella hyvän combon makunystyröille.

 

Suosittelen kokeilemaan, ette varmasti pety!

Kommentit (10)
  1. Moi! Tein tänään tätä, kiitos reseptistä (: Riisiviinietikkaa ja soijakastiketta ei varmaankaan noin paljoa tarvitse, itselläni nimittäin kanat vielä kypsyttyäänkin uivat kastikkeessa. Ehkä jopa puolet niiden määrästä riittäisi?

    1. Moi! Hei kiitos huomautuksesta, mä korjaan sen asap 😉

  2. Hei mulla tuli mieleen,kun muistelisin,että joskus aloit tehdä sitä juoksukoulua?Olikohan tavotteena juosta 10km tai jotain,niin kuinka se onnistu tai teitkö sitä loppuun? Ite nimittäin alotin sen samaan aikaan,mutta kyllästyin melko nopeasti 😀 Nyt mietin mikä ois paras tapa kasvattaa omaa juoksukuntoa. 🙂
    Ja toinen kysymys,mitkä ois sun vinkit Lontooseen? Oon tällä viikolla lähdössä enkä oo ikinä ennen käyny! 😀

    1. Hahahah, sama homma! Mielenkiinto loppui liian nopeasti. Ja huomasin myös että mun lihaskuntotreenit alkoi jäämään välistä kun juoksua oli niin paljon. Oon itse ratkaissut ongelman sillä, että teen hiit-tyyppisiä lihaskuntoharjoituksia joissa peruskunto nousee myös. Niinkuin esimerkiksi tuo edellinen pepputreeni 🙂 ja kääk, mitäs mulla olis lontooseen. Me ei kauheesti käyty missään ”nähtävyyksissä” vaan keskityttiin haahuilemaan ja nauttimaan siitä tunnelmasta:)

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *