Lounasruokailusta

Syön lounaalla päivän suurimman aterian, joka on aina melko tukeva. Joskus, jos on oikein kova treeni alla saatan syödä vielä isomman setin vielä illalla. Nyt olen kuitenkin havainnut minulle parhaaksi tällaisen ruokajaon. Kannattaa kokeilla erilaisia ruokavalioita ja -rytmejä, jotta tietää mikä itselleen sopii parhaiten.

Itse en noudata mitään tiettyä (paleo/gluteeniton/maidoton/superfood/-ruokavaliota) vaan pyrin käyttämään maalaisjärkeä. Parasta ruoka on mielestäni suomalaisena, luomuna ja alusta loppuun saakka itse valmistettuna. Maailmani ei kuitenkaan järky silloin, kun jotain muuta syön.

Oma ruokarytmini on seuraava:
Aamupala klo. 6.30
Välipala klo 10.00
Lounas klo 11.30
Välipala klo 14.00
TREENI
Treenin jälkeinen banaani + proteiinijuoma ~klo. 17.00
Päivällinen klo 18.00
Iltapala klo 20.00

Joskus, kun olen tankannut oikein hyvin koko päivän en koe tarpeelliseksi syödä iltapalaa. Menen todella aikaisin nukkumaan ja olen huomannut nukkuvani paremmin, kun en ole syönyt juuri ennen nukkumaanmenoa. Välillä kuitenkin syön iltapalan, ja joskus sen lisäksi vielä esimerkiksi hedelmiä.

Suurin osa päiväni ravinnosta tulee siis kello 6.30-14.00 ja niistä harvoin on kuvia täällä blogin puolella, koska syön ne melkein poikkeuksetta muualla kuin kotonani. Monet tykkäsivät kouluruoka-postauksestani, joten päätin näyttää pari muutakin lounasta viime viikolta.
Salaattia, 2 isoa uuniperunaa, täysjyväpatonkia ja katkarapukastiketta. Juomana vesi.
Torstain kouluruoka: raastesalaattia, 2 banaanin pötköä, 3 kanan filettä, ohraa, parsakaalia, uunivihanneksia, 2 lasia piimää, 1 lasi vettä.Lohta smetanakastikkeella, uunikasviksia ja pariisinperunoita. Piimää ja vettä juomana.
Melko tukevia annoksia siis verrattuna iltaruokiini. Joskus, jos jostain syystä en syö tarpeeksi tukevasti lounaalla, minua houkuttaa aivan varmasti kaikki epäterveellinen illalla! Yritän noudattaa tällaista ateriarytmiä melko tarkasti juuri sen takia. Energiatasoni ovat tällä tavalla koko päivän korkealla. Koulussa on muutenkin tauot rytmitetty siten, ettei ruoka-ajoista kiinni pitäminen tunnu mitenkään hankalalta. Tauot ovat kuitenkin joka päivä suurin piirtein samaan aikaan. 
Koska en treenaa suinkaan joka päivä, en myöskään niinä päivinä lisäproteiinia syö. Jos päivä on muutenkin ollut melko rauhallinen, syön iltaruoalla pienemmän annoksen. Ja usein nämä päivät on juuri niitä, jolloin teille teen ruokapostauksia. Joten se on vain pienen pieni osuus päiväni ruoista. Toivottavasti kukaan ei enää kuvittele sen olevan ainoa asia, mitä syön!

Pointtina tässä postauksessa kuitenkin oli se, että älkää pelätkö sitä ruokaa! Vaikka tavoitteenne olisi laihtua, tarvitsette siihenkin ruokaa. Juuri oli viimeviikon Jutta ja superdieetit- jaksossa esimerkki siitä, kuinka laihtuminen oli lähes pysähtynyt kun henkilö oli alkanut skippailemaan annetun ruokavalion ruokia.

Persoonallisen kalenterin voittaja on nyt selvillä! Onnea voittajalle ja kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Niitä voi käydä lueskelemassa blogin facebooksivulta 🙂

Kommentit (41)
  1. Moikka! Oon ihan uus lukija sun blogissa ja jo ihan koukussa tähän! Antaa hirveesti inspiraatioo ja ihana lukee sun ruokajuttuja. 🙂 Olis kiva jos voisit tehdä postausta hyvistä välipaloista, sillä mulla ainakin on vähän vaikee keksiä, että mitä sitä ottais kouluun mukaan evääks! Ja jos sellasta oot tehny jo, niin voitko linkata? 🙂 Tommonen liikuntapäiväkirja olis myös kiva postausidea. 🙂 Hyvää kevättä sulle!

    1. Hei Ella! Hyviä ideoita!:) voin toteuttaa kummatkin. Muistaakseni en ole tehnyt vielä välipalapostausta!

  2. Hei mulla olis sellanen kysymys, että mitä sä yleensä syöt iltapalaksi? 🙂 Voi olla, että oot tohon jo jossain välissä vastannut mutta ainakaan vielä en ole onnistunut sitä bongaamaan.

    1. Hei, Syön yleensä hedelmiä iltapalaksi. Teen yleensä jonkun hedelmäsalaatin/ smoothien. Joskus, kun on syönyt huonosti päivän aikana, on illalla kovempi nälkä. Silloin syön pari ruisleipää 🙂 En koskaan mene nälkäisenä nukkumaan, mutta pyrin siihen etten mene myöskään täydellä vatsalla sänkyyn.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *