Mental Health Monday: Vallan väärinkäyttö

DSC_7199 copy.jpg

Lupasin palata vielä vallan väärinkäyttö workshopiin, jota kuuntelin Trendin työelämäillassa. Varmasti kaikki ovat kokeneet työelämässään jossain vaiheessa epäreilulta tuntunutta vallankäyttöä. Se ei ole sukupuoli- tai sukupolvikysymys, vaan syrjntä voi johtua mitä kummallisemmista asioista. Sen ei tarvitse olla suoraa vähättelyä, vaan se voi olla todella hienovaraista ulkopuolelle sulkemista, selän kääntämistä tai naurunalaiseksi tekemistä. 

Usein tällaiset tilanteet ovat vaikempia, sillä ei oiken tiedetä, onko mitään varsinaista vääryyttä tapahtunut. Tulee kyseenalaistettua omia tunteita ja mietittyä, onko tämä tunne vain omassa päässä?

Muistelin omia työelämän tilanteita, jossa olen kohdannut vähättelyä tai ulkopuolelle sulkemista. Niitä muistui mieleen yllättävän monia. 

Parhaiten mieleen tuli eräs talvinen ilta, jolloin olin juuri aloittanut lentokentällä työskentelyn. Oli todella kylmä yö, jonka takia lentokoneen ruuma oli jäätynyt kiinni. Olin ensimmäisiä kertoja tulopalveluvastuussa ja yksin 300 matkustajan kanssa aulassa. Olin siis ainoa henkilö matkatavara-aulassa virkapuku päällä.

Koneen ruuman sulatuksessa meni todella kauan, ja matkustajat olivat hyvin vihaisia. Ymmärrän hyvin, että tuollainen asia ärsyttää, varsinkin jos mukana on lapsia ja edessä on vielä pitkä ajomatka kotiin. 

Olin kuitenkin ihan häkeltynyt siitä, kuinka kaikki viha kohdistettiin minuun. Sain kuulla paljon tytöttelyä, huorittelua, kirosanoja ja oman pätevyyteni kyseenalaistamista. Minun edessäni puhuttiin minusta niin, kuin en olisi paikalla. 

Eniten tuntui ärsyttävän nuorennäköinen ulkonäköni ja hento rakenne, jonka takia pyydeltiin miestä tai vanhempaa henkilöä paikalle. Muistan, kuinka hukassa olin tällaisessa tilanteessa. Mitä asiakkaalle saa sanoa, ja minkä pitää mennä toisesta korvasta ulos. 

Ajattelin silloin, että paras tapa on suhtautua kommentteihin rauhallisesti ja mahdollisimman ystävällisesti. Yritin kertoa, että teemme kaiken mahdollisen, jotta he saisivat laukut mahdollisimman nopeasti. Silti tilanteesta jäi todella kurja mieli ja aloin kyseenalaistaa itsekin pätevyyttäni ammattiin. Kun koko illan kuulin tämän olevan minun syytäni, aloin lopulta myös itse uskoa niin. 

Kun kerroin seuraavana päivänä tapahtumista kollegoilleni ja harmittelin tapahtunutta, ymmärsin ettei tällaista puhetta tarvitse kuunnella työpaikalla. He olivat ihan järkyttyneitä, kun kuulivat etten ollut puolustautunut tilanteessa mitenkään. 

Tämä oli kuitenkin loistava kokemus, sillä nahkani paksuuntui ja opin myös tuntemaan oman arvoni. Kenenkään ei tulisi puhutella toista ihmistä noin, oli kyseessä sitten asiakaspalvelutilanne tai mikä tahansa muu. 

Tällaisessa tilanteessa neuvottiin käyttämään kolmen askeleen menetelmää. 

  1. Nimeä asia tai teko 
  2. Kyseenalaista teko, älä tekijää
  3. Sanoita se, mitä hauaisit toisen tekevän

Ohjeet oli luotu työelämän tilanteisiin ja lähinnä kollegojen väliseen kommunikaatioon. Mielestäni sitä voi kuitenkin soveltaa mihin tahansa tilanteeseen, missä kokee toisen ihmisen käyttäytyvän epäreilusti. Itseään kannattaa kunnioittaa, jos haluaa muiden kunnioittavan. Samalla tavalla kannattaa myös puuttua tilanteisiin, jossa huomaa jonkun toisen olevan tällaisessa tilanteessa. 

puheenaiheet syvallista ajattelin-tanaan tyo
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.