Miksi urheilen?

Syitä urheiluun on varmaan yhtä monta, kuin on urheilijaakin. Joku treenaa siksi, että on koukussa endorfiineihin, toinen haluaa jaksaa päivässä enemmän, ja osan saa liikkeelle pelkästään ulkonäköön liittyvät syyt. Huomasin vähän aikaa sitten, kuinka omat syyt treenaamiseen ovat muuttuneet paljon ajan kuluessa. Voin myöntää, että jossain vaiheessa ainoa syy raahautua lenkille oli se, että en ollut tyytyväinen vartalooni. Ainoa joka motivoi, oli vaa'an alempi lukema tai vähän liian suureksi jääneet vaatteet. Edes treenin jälkeen ei välttämättä saanut hyvää oloa, sillä pääpointti oli painon pudottaminen, eikä niinkään hyvinvointi. Urheilu tehtiin verenmaku suussa, eikä sen kuulunutkaan olla mukavaa. 

Tänä päivänä minua motivoi eniten kroppani kestävyys, voima ja se, mitä kaikkea pystyn tekemään. Tavoitteillani ei ole mitään tekemistä ulkonäöllisten asioiden kanssa, vaan haluan jaksaa tehdä 50 ojentajapunnerrusta, juosta pidempiä lenkkejä ja opetella kehonhallintaa esimerkiksi käsilläseisonnalla ja erilaisilla joogaliikkeillä. Haluan että hapenottokykyni paranee, yleiskuntoni nousee ja ylipäätään jaksan enemmän. Näissä asioissa kehittymisen huomaa lähes päivittäin ja se motivoi ihan hurjan paljon. Tämä kasvattaa itseluottamusta myös muilla elämän osa-alueilla. Kun huomaa että omiin tavoitteisiin alkaa päästyä pikku hiljaa, alkaa miettiä mitä muita tavoitteita voisi itselleen asettaa. 

Tämä on viimeinen viimeinen Workout Challenge Week-postaus, vaikka tulen toki treenejä jakamaan jatkossakin. Haluaisin tällä kertaa kannustaa keksimään itselleen urheilullisia tavoitteita, jotka motivoivat lähtemään treenaamaan. Se voi olla vaikka joku temppu, kuten käsillä kävely/ muscle up tai tietty 100-metrin aika. Ihan mikä tahansa, mikä juuri sinua innostaa. Vaikka olisi ihan tarpeellistakin pudottaa muutama kilo, on silti mielekkäämpää keksiä joku sellainen tapa urheilla, joka tuntuu omalta. Oma ykköstavoite on pitää juoksemisen riemua yllä. Olen nyt hölkännyt sellaista kävelyvauhtia(!) ja näyttänyt varmasti todella urpolta, mutta sillä tavalla totuttelen kaikessa rauhassa juoksurytmiin. Hengästyn nimitääin todella nopeasti tuollakin tahdilla, mutta koko ajan matkat pitenevät. Se on muuten hassua, että kun kropan kunto paranee, alkaa yhtäkkiä uusia tavoitteita keksimään lähes päivittäin, sillä huomaa pystyvänsä aina vain vaativempiin liikkeisiin. 

Kiinnostaisi myös kuulla, millaisia urheilullisia tavoitteita teillä on? :)

Now it's time for the final week of our Workout Challenge. This week I want to encourage you to find an athletic goal for yourself, that gets you excited. It can be whatever you like, as soon as it motivates you to move. My own goals are to be able to do 50 tricep pushups, run longer runs and learn how to control my body in a handstand. It's really motivating to see yourself to get better, and the feeling that you are stronger than yesterday, is far more fulfilling than a lower number on a scale or a narrower waist. 

 

Kommentit

_marika_ (Ei varmistettu)

Minun tavoitteeni on löytää jälleen juoksun riemu. Kaipaan sitä tunnetta, kun kirmailin vauhdikkaasti metsäpoluilla. Vaarojen maraton voisi olla ikään kuin saavutetun tavoitteen kruunaus.

Kiitos treenipostauksistasi! Ja kiitos, kun huomioit toiveeni ja kirjoitit liikkeitä auki. Kahdestaan treenausta en ole vielä päässyt toteuttamaan seuran puuttuessa, tänään toivottavasti saan houkuteltua poikaystäväni mukaan.

Olen huono kommentoimaan, mutta blogisi inspiroi minua paljon. Saat aikaan tärkeitä oivalluksia. Sinun blogisi ansiosta olen alkanut enemmän pohtia unelmiani ja yrittää toteuttaa niitä.

Mukavaa päivää!

Elisa Lepistö

Tiedän niin mitä tarkoitat! Hyvä tavoite ;) Toivottavasti saat poikaystävän mukaan, yhdessä treenaaminen on niiin hauskaa! :) Ja kiitos hurjan paljon kommentista! Todella kiva kuulla tuollaista palautetta <3 Ihanaa sunnuntain jatkoa!

pööpö (Ei varmistettu)

Harrastan boulderointia eli seinäkiipeilyä, ja tavoitteeni on pystyä vetämään leukoja! Ensimmäinen etappi eli yksi leuka ei ole enää kaukana. Ostin kuminauhan jonka avulla olen pyrkinyt vetämään muutaman sarjan joka päivä. Leuanvedosta on hyötyä kiipeilyssä mikä motivoi treenaamaan, sillä haluan kehittyä siinä touhussa.:)

Elisa Lepistö

Mahtavaa! Ja siis leukojen veto on muuten todella kiva tavoite, sillä sitten kun saa sen yhden, eli tekniikka on hallussa, saakin yhtäkkiä monta lisää ;) Ja ai vitsi seinäkiipeily on muuten hauskaa! Pitää mennä mahdollisimman pian itsekin :)

Looking for...

Aloitin juoksun vuosien jälkeen ja aloituskuntoni on oikeastaan nollassa. Minun ensimäinen tavoitteeni on päästä eräs TODELLA jyrkkä mäki ylös ilman, että meinaan kuolla huipulla. Toinen tavoitteeni on saada juostua lähes viisi kilometriä ja aikaa on kesän loppuun. 

Minut sai liikkeelle poikaystävä, jonka kehitystä ihailin hiljaa. Lisäksi haluan kyetä tekemään enemmän ja painoni pitää pysyä 6 alkavassa luvussa, jotta tunnen oloni itsevarmemmaksi. Oikeastaan minulla on aika monta motivaattoria, mikä kiskoo hieman tihkuisenakin päivänä lenkille.

Elisa Lepistö

Hyviä tavoitteita! :) Ja ai vitsi mäkijuoksu on kyllä hapottavaa puuhaa! :D Mutta todella palkitsevaa myös! Hyviä treenejä!

Ajatuksen kanssa

Mulla on tapahtunut ihan sama muutos kuin sulla; joskus tuli treenattua ainoastaan ulkonäköllisistä syistä. Kyllähän sillä sai itseään motivoitua, mutta se oli enemmänkin itsensä piiskaamista kuin liikkumisesta nauttimista.

Nykyään omat motivaattorit liikkumiseen ovat kropan ja mielen hyvinvointi. Oikeastaan kun liikkumisesta oikeasti nauttii, ei siihen tarvitse pahemmin mitään syitä lähteä liikkeelle ja liikkuminen on tavallaan meditatiivinen hetki, jota oikeen odottaa. Itselläni tätä on esimerkiksi tanssi. Rakastan tanssimista eikä tanssitunnille lähtemiseen tarvitse potkia itseään takamukselle. Sinne meneminen on viikon kohokohta. Tulen poikkeuksetta aina kotiin hymyillen ja tanssahdellen, eikä tanssitunteja edes ajattele urheiluna (aika jännä, tämän lauseen kirjotettuna voisi siis todeta, että suurimmaksi osaksi ajattelen urheilun olevan jotain ei-niin-mukavaa puuhaa, jonka eteen tarvitsee henkistä ponnistelua...?). Joogalla on myös aika sama asema mun elämässä tällä hetkellä! :)

Tämän hetken tavotteita ovat tietokonetyöstä kangistuneen selän liikkuvuuden lisääminen, yleisesti vartalon notkeuden lisääminen (konkreettinen tavoite: jotkut tietyt joogaliikkeet onnistuisivat sujuvasti ilman helpotettuja liikeratoja) ja liikunnan lisääminen arkirytmiin! Viimeisen vuoden aikana omat liikunnat ovat painottuneet lähinnä viikonloppuihin, sillä stressaavat työllistymistilanteet ovat syöneet energiaa arkipäivinä. Nyt on vihdoinkin työjutut selkiintyneet, joten on energiaa kohdistaa ajatuksia johonkin muualle! Eli siis liikkumiseen. :)

Kyllä ihmisvartalo vaan tarvitsee liikkumista. Sen on todella huomannut istumatyössä!

Elisa Lepistö

Olipa muuten hauska ajatus tuo, että se ettei joku tunnu urheilulta niin on jotenkin parempaa. Olen nimittäin itsekin ajatellut noin! Esimerkiksi juuri jossain peleissä kuten koris tai sulkis ajattelen että "tässähän ei edes tajua urheilevansa" mikä on tosiaan jotenkin positiivinen asia. Mutta ihmiset on erilaisia, ja jotkut nauttivat vain jo pelkästään siitä urheilun tunnusta. Siitä että hengitys tihenee ja hiki alkaa virrata. Itselleni se ei ole koskaan ollut itsessään mitenkään erityisen kiva fiilis. Sen takia niitä motivaattoreita täytyy etsiä muualta. 

Mutta ihanaa että oot löytänyt lajit, jotka innostavat liikkeelle. Entisenä tanssin harrastajana muistan, kuinka mua ärsytti kun ihmiset sanoivat ettei tanssi ole urheilua. Sehän oli yksi rankimmista lajeista joita tiedän (ja on edelleen). Kuitenkin nykyään olen sitä mieltä itsekin, ettei tanssi ole urheilua. Se on taiteenlaji ja ilmaisumuoto, joka vain vaatii paljon fyysisyyttä. Ja hyvä niin! Parastahan se on jos se kunto kohenee ikäänkuin kaupanpäällisenä :) 

Tsemppiä tavoitteisiin ja ihanaa kevään jatkoa! :)

Minä elän tällä hetkellä vähän valitettavasti sellasessa "sit ku" -tilanteessa, jossa tuntuu, ettei millään pysty ottaamaan (/jaksa ottaa) aikaa opiskelun, lihaskunnollisten ryhmäliikuntatuntien ja muun elämän lisäksi kaikkien niiden kivojen urheilullisten tavoitteiden harjoitteluun. :D Leuanvetojen harjoitteluun ostin juuri tangon, joten sitä harjoittelen pikkuhiljaa. Vaikka olenkin oppinut viime vuosina arvostamaan enemmän juuri sitä, mihin kaikkeen hienoon oma keho voi pystyä, niin silti tämän hetkistä ryhmäliikuntatunneilla käymistä motivoi varmaan kyllä se, kun kotona voi peilin ääressä tunnin jälkeen pullistella lihaksia ja nähdä pienten lihaskumpujen muovautuvan hieman näkyvämmiksi.  :p "Joskus sitten" haluan kyllä opetella esimerkiksi käsilläseisonnan ja spagaatit, mutta nyt vielä lukuvuoden loppuun keskityn varmaan enemmän tuohon voiman kasvattamiseen. Sitten kun ilmat lämpenevät täällä Suomessa tarpeeksi tälle kylmäkallelle, aion jatkaa elokuussa aloittamaani lenkkeilyharrastusta ja joka kerta taas mitata lenkkiin menevä ajan ja pyrkiä parantamaan sitä. :) Se oli niin ihana fiilis, kun aloitti ihan pohjalta ja käveli varmaan 2/3 matkasta, mutta pikkuhiljaa pystyi pidentämään juoksuosuuksia ja haastamaan itseään. Ai että tulikin tuosta muistelusta ihana innostus! En jaksa odottaa yli +10 asteden lämpötiloja!! :D

 

Elisa Lepistö

Ai hitsi onko siellä vielä niin kylmä! Jaiks :D No, nopeasti ne kelit kyllä lämpenee ja pian saa tehdä kaikki treenit ulkona! Ja tiedän kyllä tuon olon, kun ajattelee että "ois kiva osata" mutta sitten ei kuitenkaan irtoa energiaa niin paljon, että oikeasti jaksaisi alkaa harjoitella jotain. Mutta tärkeintä että sulla on kuitnekin joku, joka motivoi liikkeelle. :)

Hn (Ei varmistettu)

Olen juossut maratoneja nyt viitisen vuotta. Tänä vuonna on edessä kaksi kokonaista ja ne kyllä motivoivat juoksemaan monta lenkkiä viikossa :) Juoksu on itselleni kuin meditaatiota ja omiin ajatuksiin keskittymistä. Aivan ihana fiilis kun juoksu rullaa hyvin ja pääsee kunnon flow-tilaan. Juoksukunto tosiaan kehittyy nopeasti, pian sitä huomaakin jaksavansa monen tunnin lenkin! :) Ulkonäöllisistä syistä en ole koskaan liikkunut mutta olen kyllä aina unelmoinut kapeasta ja lihaksikkaasta keskivartalosta niinku sulla on :D

Kommentoi