Miten saada sixpack?

workoutchallenge0_0.jpg

Blogini alkuaikoina yksi yleisimmistä kommenteista oli ”miten saada sixpack”? Ja edelleen sillä haulla päädytäään tänne. Täällä on vuosien aikana ollut jos jonkinlaista vatsalihashaastetta ja treeniä niille. Mielestäni yleisin harhaluulo on kuitenkin se, että sixpack syntyy vain tekemällä lukemattomia määriä niitä vatsalihasliikkeitä.

Vatsalihasten näkyvyyteen vaikuttaa moni asia ja joillain rasvaprosentti on luonnostaan alempi kuin toisilla, jolloin sixpack tulee helposti esiin. Joillain taas sellainen tila ei ole edes terveellinen, jossa vatsapalikat vilkkuvat. Eri kehot keräävät myös eri paikkoihin rasvaa. Itselläni pysyy esimerkiksi jalat hoikkina luonnostaan, ja kaikki rasva kerääntyy ensimmäisenä juurikin vyötärölle.

Treenilläkin on toki oma osuutensa tässä yhtälössä, mutta uskallan väittää että kaikkein tärkein on ruokavalio. 

Aivan kuten kaikessa kiintetytymisessä, avainasemassa on se, mitä suuhusi pistät ja kuinka usein. Lenkkimäärillä ja vatsarutistuksilla ei ole mitään virkaa, jos syöt huonolaatuista ruokaa ja yli energiantarpeesi. Nykyään on vaikea pysyä kärryillä siitä, mitä pitäisi milläkin hetkellä syödä. Välillä rummutetaan proteiinipitoista ruokaa ja toisinaan taas kielletään kaikki viljat ja maito. 

Tässä ruokaviidakossa kannattaa mielestäni muistaa maalaisjärki ja ottaa itse selvää asioista useammasta lähteestä. En itsekään ole minkään muun, kuin oman ruokavalioni asiantuntija, joten en voi mitään yleispäteviä vinkkejä täällä jaella. Jos on kuitenkin aivan hukassa eri ravintosuosituksien kanssa, eikä ole mitään hajua siitä, miten omaa ruokavaliotaan saisi vähän terveellisemmäksi, suosittelisin kokeilemaan neljää asiaa: 

*Syömään vähintään sen puoli kiloa päivässä kasviksia (enemmästäkään ei ole haittaa)

*Juomaan vähintään 3 litraa päivässä vettä

*Pitämään ateriarytmin säännöllisenä

*Pitämään ruokavälit pieninä

Mitä tulee siihen itse vatsapanssarin vahvistukseen, voi se olla oikeastaan ihan mitä tahansa treeniä. Toki perus vatsarutistuksetkin treenaavat sitä sixpackia, mutta niin treenaa myös monet koko keholla tehtävät liikkeet. Jos vatsalihakset ovat heikot, saattaa niitä tehdä väärillä lihaksilla ja riuhtoa itseään ylös esimerkiksi niska jännittyneenä. Useampaa lihasryhmää treenaavissa liikkeissä vatsalihakset vahvistuvat ikäänkuin kaupanpäällisenä. 

Näistä hyviä esimerkkejä on yleisliike, lankun eri variaatiot, vuorikiipeilijät, erilaiset hypyt ja punnerrukset. 

HIIT-treenit toimivat myös loistavasti rasvanpolttajina. Niillä tarkoitetaan korkealla sykkeellä tehtävää lyhytkestoista intervallitreeniä, jossa ei pidetä juurikaan huilitaukoja. Tämä voi olla esimerkiksi lihaskuntoharjoittelua tai juoksua. Itse pidän tällaisesta treenimuodosta enemmän kuin esimerkiksi matalan sykkeen pitkistä juoksulenkeistä. 

Lisää vinkkejä saa jakaa myös kommenttiboksissa!

Kommentit (6)
  1. Lookbook – Olet todella kaunis Elisa – Ihania kuvia

  2. Heissan,

    Makee keskikroppa on kyllä teikäläisellä 🙂 Hei, ehkä hieman hassu kysymys, johon ei todellakaan ole pakko vastata, mutta mitähän kokoa nuo sun Björn Borgit on kun eivät tee yhtään jenkkiksiä sulle? 😀 Mietin itse S ja M väliltä, kun tuo ”resori” on aika tiukan oloinen ja puristaa aika mukavat jenkat, jos on vähääkään löysää :S
    Kiitos inspiroivasta blogista 🙂

    1. Heii, mulla on S koko ja ne on niin ylhäällä, ettei jenkkiksiä tuu 😀 Muuten varmaan tulisikin! Ja kiiitos 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *